پیام دین
وبلاگ ما را به کسانی که دوستشان دارید معرفی کنید...
درباره وبلاگ


اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.

مدیر وبلاگ : محمد سیه پوش
نویسندگان
نظرسنجی
بازدید کننده محترم: لطفاً نظر خود را راجع به این وبلاگ با انتخاب یکی از گزینه های زیر برای ما ارسال کنید. با تشکر









سه شنبه 29 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

امام سجاد (علیه السلام):

«مَنِ اهْتَمَّ لِرِزْقِهِ كُتِبَ عَلَیْهِ خَطِیئَةً»
کسی كه غمِ روزىِ خود را داشته باشد، برایش گناه نوشته شود.



خصال، ج ‏1، ص 65.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 28 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «الشَّبابُ لا یَعرِفُ قَدرَهُ إلاَّ الشُّیوخُ، وَالعافِیَةُ لا یَعرِفُ قَدرَها إلاَّ أهلُ البَلاءِ، وَالصِّحَةُ لا یَعرِفُ قَدرَها إلاَّ المَرضى، وَالحَیاةُ لا یَعرِفُ قَدرَها إلاَّ المَوتى»
(ارزش) جوانى را جز افراد پیر نمى شناسند؛
(ارزش) آرامش را جز گرفتاران نمى شناسند؛
(ارزش) سلامت را جز بیماران نمى شناسند،
(ارزش) زندگى را جز مُردگان نمى دانند.
قدر داشته هایمان را بیشتر بدانیم، شاید دیگر مالک آن ها نباشیم.



مواعظ العددیّة، ص 218.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 27 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
امام علی (علیه السلام):
«مَن غَرَسَ أشجارَ التُّقى اجتَنى ثِمارَ المُنى»
هر كس درخت هاى تقوا بنشاند، میوه هاى آرزوها را بچیند.


بحارالانوار، ج 75، ص 79.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «ألا اُخْبِرُكُمْ بِاَشبَهِكُم بى؟ قَالوا: بَلى یا رَسولَ اللّه‏. قالَ: اَحسَنُكُم خُلقا وَ اَلیَنُكُم كَنَفا وَ اَبَرُّكُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّكُم حُبّا لاِخوانِهِ فى دینِهِ وَ اَصبَرُكُم عَلَى الحَقِّ وَ اَكظَمُكُم لِلغَیظِ وَ اَحسَنُكُم عَفوا وَ اَشَدُّكُم مِن نَفسِهِ اِنصافا فِى الرِّضا وَ الغَضَبِ.»1

آیا شما را از شبیه ترینتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمودند: هر كس خوش اخلاق ‏تر، نرم‏خوتر، به خویشانش نیكوكارتر، نسبت به برادران دینى ‏اش دوست ‏دارتر، بر حق شكیباتر، خشم را فروخورنده‏ تر و با گذشت‏ تر و در خرسندى و خشم با انصاف ‏تر باشد.

در همین زمینه به داستانی از پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) که به عفو و گذشت ایشان اشاره می کند توجه کنید.

پیامبر (صلی الله علیه و آله) در یكی از غزواتش، تنها در سایه درختی به خواب نیمروزی رفته بود. یاران ایشان نیز کمی دورتر از پیامبر (صلی الله علیه و آله) كرده مشغول استراحت بودند.

در این هنگام غورث بن حارث [از لشكر كفار] آمد و بالای سر پیامبر (صلی الله علیه و آله) ایستاد و شمشیرش را كشید و بالا برد و فریاد زد: «ای ابوالقاسم! اینک كیست كه تو را از چنگ من برهاند؟»

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «خداوند.» در این هنگام تعادل غورث بن حارث به هم خورد و شمشیر از دست او افتاد.

پیامبر (صلی الله علیه و آله) بی درنگ شمشیر را برداشت و آن را به طرف غورث بالا برد و فرمود: «ای غورث! اكنون چه كسی تو را از چنگ من می رهاند؟»

غورث گفت: «عفو تو و تو بهترین عفو كننده ای.» پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) نیز او را عفو نمود.

غورث نزد قوم خویش بازگشت و به ایشان گفت: «به خدا سوگند كه من از نزد بهترین انسان ها به پیش شما آمده ام.»2

قرآن کریم نیز درباره ویژگی های اخلاقی منحصر به فرد پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»3 تو ای پیامبر! دارای اخلاق بزرگی هستی.



1. اصول كافى، ج 2، ص 240، ح 35.

2. بحار الأنوار، ج 20، ص 175.

3. سوره قلم، آیه 4.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 24 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

برای کسانی که دنبال آمرزش می باشند، «صلوات» راهکار بسیار خوبی است.

قرآن کریم خطاب به همه مؤمنین می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا»1 خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود مى‏ فرستند، اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید بر او درود فرستید و به فرمانش بخوبى گردن نهید.

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) در این باره فرمودند: «مَنْ صَلَّی عَلَیَّ کُلَّ یُومٍ ثَلاثَ مَرّاتٍ وَفِی کُلِّ لَیْلَۀٍ ثَلاثَ مَرّاتٍ حُبّاً لِی وَشُوقَاً إلِیَّ کانَ حَقّاً عَلی اللهِ عَزَّوَجَلَّ أنْ یَغْفِرَ لَه ذُنُوبَه تِلکَ اللیلۀَ وَذلکَ الیومَ»2 هر که از روی محبت و دوستی نسبت به من، هر روز سه مرتبه و هر شب سه مرتبه صلوات فرستد، بر خداست که گناهان او را همان روز یا همان شب بیامرزد.

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: «صَلاتُکُم عَلَیَّ مُجَوِّزَۀٌ لِدُعاءِکُم، وَ مَرْضاۀٌ لِرَبِّکُم، وَ زَکاتٌ لأَعمَالِکُم» صلوات شما سبب استجابت دعا، رضایت و خشنودی پروردگار و پاکیزگی اعمالتان می شود.

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم


1.احزاب، 56.

2.بحارالانوار، ج 9۴، ص ۶9.

3.بحار الأنوار، ج 91، ص 68.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 23 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


غیبت به معنای بدگویی پشت سر دیگران، از گناهان کبیره‌ای که دین اسلام به ‌شدت از آن نهی نموده و قرآن کریم نیز این گناه را همچون خوردن گوشت انسان مرده توصیف کرده است.

«وَلَا یغْتَب بَّعْضُکم بَعْضًا أَیحِبُّ أَحَدُکمْ أَن یأْکلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیتًا»1 از یکدیگر غیبت نکنید. آیا هیچ یک از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟

در تعریف غیبت از حضرت رسول اکرم (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم) اینچنین نقل شده است که فرمودند: «ذِكرُکَ أخاکَ بما یَكرَهُ»2غیبت این است كه از برادرت چیزى بگویى كه خوش نداشته و از آن کراهت داشته باشد.

اگر آنچه که درباره چنین شخصی گفته مى ‏شود، واقعاً در او وجود داشته باشد غیبت محسوب شده و الّا موجب بهتان است.3
غیبت گاهی با زبان و گاهی با اشاره می افتد، بعضی وقت ها نیز با نوشتن این کار صورت می گیرد.
غیبت علاوه بر سیاه کردن روح و روان انسان، محیط اجتماعی انسان‌ها را نیز آلوده کرده و برخلاف هدف دین، موجب نفرت و دشمنی انسان‌ها با هم خواهد شد، امنیت روانی را از بین برده و در عادی شدن و گسترش گناهان نقش ایفا می ‌کند.
امام خمینی (اعلی الله مقامه الشریف) در کتاب ارزشمند چهل حدیث به بعضی از آثار غیبت اشاره می کنند، از جمله اینکه غیبت سبب فاسد شدن ایمان و اخلاق در جامعه شده و رسوایی و بی‌آبرویی انسان در دنیا و آخرت، از بین رفتن قُبح معاصی و گناهان و در نتیجه افزایش فساد، برهم خوردن وحدت در اجتماع بر اثر دور شدن قلوب از هم را در پی دارد.4
نکته آخر اینکه باید به شناسایی ریشه های غیبت پرداخته و آن ها ریشه کن نمود، در عین حال نیز نباید از توجه به آثار سوء آن غفلت داشت.



1.   حجرات، 12.

2.   مجموعه ورام، ج 1، ص 118.

3.   همان.

4.   چهل حدیث، حدیث نوزدهم، ص 309.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 23 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

15 رجب، یادآور یکی دیگر از وقایع تلخ تاریخ است.1 در این روز، بانویی از این دنیا رحلت می کند که او را به دلیل تحمل مصیبت‌های فراوان، «اُمّ المَصائب» لقب داده‌اند.

حضرت زینب كبری (سلام الله علیها) در حالی از دنیا رفت که بیشترین مصیبت ها را متحمل شده بود و در آخرین لحظات نیز هرگز از یاد برادر خویش، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، غافل نبود.

عبدالله همسر حضرت زینب (سلام الله علیها) می گوید: «زینب (سلام الله علیها) را بنا به دستور خودش در حیاط خانه جای دادم درحالیکه متوجه شدم چیزی را روی سینه خویش نهاده و مدام زیر لب چیزی می گوید. به او نزدیک شدم دیدم پیراهنی را که یادگار از کربلاست، یعنی پیراهن حسین (علیه السلام) را، درحالیکه خونین و پاره پاره است، بر روی سینه نهاده و مدام می گوید: حسین، حسین، حسین!... لحظاتی بعد او وارد بر حریم اهل بیت النبوة (علیهم السلام) گشت و کارنامه عمرش به خیر و سعادت ختم گردید.»2

از ویژگی ها، فضایل و مناقب حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) می توان به عبادت کم نظیر ایشان اشاره کرد. حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) شب‌ها به عبادت می‌پرداخت و در دوران زندگی، هیچ‌ گاه تهجّد را ترک نکرد. آنچنان به عبادت اشتغال ورزید که ملقّب به «عابده آل علی» شد.3

ارتباط حضرت زینب (سلام الله علیها) با خداوند آن ‌گونه بود که امام حسین (علیه السلام) روز عاشورا و به هنگام وداع، به خواهرش فرمود: «یا اختی لا تنسینی فی نافلة اللیل»4 خواهرم! مرا در نمازهای شب، فراموش نکن.

صبر و استقامت آن حضرت نیز ستودنی و بی نظیر است، ایشان هنگام دیدن پیکر خونین برادرش چنین گفت:«بار خدایا! این اندک قربانی و کشته در راه خودت را از ما (خاندان پیامبر) بپذیر.»5

همچنین ایشان در پاسخ به کلام ابن زیاد مبنی بر شهادت امام حسین (علیه السلام) فرمودند: «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا»6 جز زیبایی هیچ چیز دیگری ندیدم.

این پاسخ دندان شکن و دشمن کوب حضرت زینب (سلام الله علیها)، نشان از صبر و صلابت بی نظیر ایشان پس از آن همه وقایع تلخی است که بر او و اسرای کربلا گذشته است.

اکنون که قرن ها از وفات حضرت زینب كبری (سلام الله علیها) می گذرد، اما هنوز عاشقان و محبّین ایشان، فداکاری ها و از خودگذشتگی های زینب (سلام الله علیها) را از یاد نبرده و در دفاع از حریم این بانوی بی بدیل، جان شیرین خویش را فدای اهل بیت (علیهم السلام) می کنند.

 


1.قزوینی، محمد کاظم، زینب الکبری من المهد الی اللحد، ص 591.

2.عباس عزیزی، دویست داستان از فضایل، مصایب و کرامات حضرت زینب (س)، ص 151.

3.جعفر النقدی، زینب الکبری بنت الامام، ص ۶1.

4.ذبیح الله محلّاتی، ریاحین الشریعه، ج 3، ص ۶2.

5.فیض الاسلام، خاتون دوسرا، ص 185.

6. بحارالانوار، ج 45، ص 116.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 22 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


چرا ایّام البیض به این نام موسوم شده است؟

زر بن حبیش مى ‏گوید: از ابن‌مسعود راجع به ایّام‌البیض سؤال كرده و گفتم: سبب نامیدن این ایّام به «ایّام‌البیض» چیست و چه شنیده‏ اى؟ ابن‌مسعود گفت: از نبىّ اكرم (صلّى‌الله‌علیه‌و‌آله) شنیدم كه مى ‏فرمود:

هنگامى كه حضرت آدم علیه‌السلام عصیان پروردگارش را نمود، منادى از عرش ندا داد: اى آدم! از جوار رحمت من بیرون شو، زیرا كسى كه عصیان مرا كند در جوار من جای نخواهد داشت.

حضرت آدم گریست و فرشتگان نیز گریستند، پس حق عزّوجل جبرئیل را نزد حضرت آدم فرستاد. جبرئیل حضرت آدم را در حالى كه سر تا پا سیاه شده بود به زمین فرود آورد.

فرشتگان وقتى حضرت آدم علیه‌السلام را با این هیئت دیدند به ضجّه در آمده و گریستند و سخت نالیده و به درگاه حق تعالى عرضه داشتند: پروردگارا! مخلوقى را آفریدى و از روح خود در او دمیدى و فرشتگانت را به سجده كردنش امر نمودى، حال با یك گناه، رنگ سفیدش را به سیاهى مبدّل فرمودى! منادى از آسمان ندا كرد:

ای آدم! امروز را براى پروردگارت روزه بگیر. حضرت آدم (علیه‌السلام) آن روز را كه موافق با روز سیزدهم از ماه بود روزه گرفت، پس یک سوم از سیاهى حضرت آدم محو و زائل گشت. سپس منادى در روز چهاردهم ندا كرد: امروز را براى پروردگارت روزه بگیر.

حضرت آدم (علیه‌السلام) آن روزه را هم روزه گرفت و یک سوم دیگر از سیاهى زائل گردید. روز پانزدهم باز منادى ندا كرد

 و حضرتش را به گرفتن روزه دعوت نمود.

حضرت آدم آن روز را هم روزه گرفت و یک سوم دیگرش نیز سفید گشت‏ و بدین ترتیب تمام سیاهى او زائل گردید، و به همین دلیل این ایّام به «ایام‌البیض» موسوم شد، زیرا در همین ایّام ، حق تعالى سفیدى حضرت آدم را به وى بازگرداند. سپس منادى از آسمان نداء كرد: اى آدم! این سه روز را براى تو و فرزندانت قرار دادم. كسى كه این ایّام را در هر ماه روزه گیرد، گویا تمام دهر را روزه گرفته است1.

در گفتاری از امیرالمومنین علی (علیه السلام) درباره مراقبات اعتکاف آمده است: معتکف باید در طول اعتکاف، مسجد را ترک نکند، پیوسته به ذکر خدا و تلاوت قرآن و نماز مشغول باشد. درباره مسائل دنیوی سخن نگوید. شعر نسراید. فحش و سخنان زشت بر زبانش جاری ننماید. جدال و خودنمایی نکند و هر اندازه بتواند از سخن گفتن لب فرو بندد، بهتر است.2



1. بحارالأنوار، ج 97، ص97 به نقل از علل الشرایع.
2.
مستدرک الوسائل، میرزا حسین نوری، ج 7، ص ۵۶7.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 22 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

میلاد با سعادت مولی الموحدین،
امیرالمومنین علی (علیه السلام)، و روز پدر بر تمامی عاشقان حضرتش مبارک باد.

پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روزی در جمع اصحاب فرمودند: دیشب عمویم حضرت حمزه و پسر عمویم جعفر طیار را در خواب دیدم که از غذا های بهشتی میل می کنند .از آن ها سوال کردم که در آن عالم بهترین اعمال کدام است؟

گفتند: پدر ومادرمان به قربان شما !این جا سه چیز افضل اعمال است: «محبت نسبت به حضرت علی (علیه السلام)، آب دادن به تشنه ها و صلوات بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله)»1



1. مستدرک الوسائل، ج ۵، ص 328.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 19 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


یکی از بدترین رذایل اخلاقی که در قرآن و کلام اهل بیت (علیهم السلام) مورد مذمت قرار گرفته است، ریا و خودنمایی می باشد.

ریا به معنای این است که شخص کاری را به انگیزه جلب توجه مردم انجام دهد. به عبارت دیگر ریا عملی است که انسان بخواهد با نشان دادن اعمال و کارهای نیک خود به دیگران در پیش آنان اعتبار و منزلت کسب کند.1

قرآن کریم درباره این افراد می فرماید: «فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا لاَّ یَقْدِرُونَ عَلَى شَیْءٍ مِّمَّا كَسَبُواْ وَاللّهُ لاَیَهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ»2 (عمل ریاکار) همچون قطعه سنگ صافی است که بر آن، (قشر نازکی از) خاک باشد (و بذرهایی در آن افشانده شود) و رگبار باران به آن برسد (و همه خاکها و بذرها را بشوید) و آن را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند، آنها از کاری که انجام داده‌اند، چیزی بدست نمی‌آورند و خداوند جمعیت کافران را هدایت نمی ‌کند.

امام علی (علیه السّلام) در درباره ریاکاران و نشانه های آنان فرمود: «ثلاثُ عَلاماتٍ لِلْمُرائى: یَنْشِطُ اِذا رَأىَ النّاسَ وَ یَكْسِلُ اِذا كانَ وَحْدَهُ وَ یُحِبُّ اَنْ یُحْمَدَ فِى جَمیعِ اُمُورِهِ»3 ریاكار دارای سه نشانه است: هرگاه مردم را ببیند، به نشاط مى آید، هرگاه تنهاست، بى حال و تنبل است و دوست دارد كه در همه كارهایش او را ستایش كنند.

یکی از نتایجی که ریا با خود به همرا دارد این است که سبب بطلان عمل خواهد شد. قرآن کریم می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَتُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالأذَى كَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَاء النَّاسِ»4 ای کسانی که ایمان آورده‌اید بخشش های خود را با منت و آزار باطل نسازید، همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق می ‌کند.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «لایَقْبَلُ اللّهُ عَمَلاً فیهِ مِقْدارُ ذَرَّة مِنْ رِیاء»5 خداوند عملى را که ذرّه اى از ریا در آن باشد قبول نمى کند.

یکی از راه هایی که می توان برای درمان ریا به کار برد این است که شخص خود را به انجام اعمال و کارهای نیک در پنهانی عادت دهد. البته در انجام تمام کارها باید از خداوند طلب موفقیت کرد و تنها از او کمک گرفت.



1. نراقی، ملا احمد، معراج السعادة، ص 472.

2. سوره بقره، آیه 264.

3. سوره بقره، آیه 264.

4. اصول كافى، ج 2، ص 295.

5. محجّة البیضاء، جلد 6، صفحه 141.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 19 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

قرآن کریم درباره مؤمنان و ایمان نفوذ ناپذیر آنان می فرماید: «إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَكَّلُونَ»1 البته شیطان را بر كسانى كه ایمان آورده و بر پروردگارشان توكل مى‏ كنند، غلبه و سلطه‏ اى نیست.
شیطان به سراغ همه مى ‏آید، امّا نمی تواند در هر کسی نفوذ کرده و او را فریب دهد. قرآن کریم درباره نیرنگ شیطان فرمود: «
إِنَّ كَیْدَ الشَّیْطَانِ كَانَ ضَعِیفًا» همانا نیرنگ شیطان [در نهایت] ضعیف است.

اگر کسی فریب وعده های شیطان را خورد، به خاطر ایمان ضعیفی است که دارد چون ایمان همانند قلعه ‏اى است كه انسان را از آسیب ‏پذیرى حفظ مى‏ كند.2

برای در امان ماندن از شر شیطان باید به خدا پناه برد و تنها از او مدد گرفت، زیرا تا عنایت الهی در کار نباشد هیچ گونه امنیتی برقرار نمی شود. قرآن کریم فرمود: «فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»3 پس چون قرآن مى‏ خوانى از شیطان مطرود به خدا پناه بر.

قرآن کریم از زبان شیطان می فرماید: «قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ، إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ» [شیطان] گفت پس به عزت تو سوگند كه همگى را جدا از راه به در مى برم مگر آن بندگان پاكدل تو را.



1. نحل، 99.

2. تفسیر نور، ص 579.

3. نحل، 98.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 19 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


میلاد نهمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام جواد (علیه السلام) مبارک باد.

ایشان در حدیثی گهربار پیرامون انتخاب صحیح دوست و پرهیز از همنشینی با اشرار و دوستان ناباب فرمودند: «إیّاکَ وَ مُصاحَبَةُ الشَّریرِ، فَإنَّهُ كَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبَحُ أثَرُهُ» مواظب باش از مصاحبت و دوستى با افراد شرور؛ چون كه او همانند شمشیرى زهرآلود، برّاق است كه ظاهرش زیبا و اثراتش زشت و خطرناک خواهد بود.

پیام حدیث: همیشه در انتخاب دوست و دوست یابی ها دقت کنیم و از دوستی با افراد بد پرهیز نماییم.


بحار‌الانوار، ج 71، ص 198.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 18 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

هر کدام از روزها و ماه های سال دارای آداب و فضیلت های خاصی است که با دقت در آن و رعایت بعضی آداب، می توان به این فضیلت ها دست پیدا کرد.

یکی از ایام هفته، روز جمعه می باشد که در روایات ما به فضایل و اعمال این شب و روز آن اشاره گردیده است.
رسول اكرم (صلى الله علیه و آله) فرمودند: «یَومُ الجُمُعَةِ سَیِّدُ الأیّامِ و أعظَمُ عِندَ اللّه‏ِ مِن یَومِ الأضحى و یَومِ الفِطرِ»1
روز جمعه سرور روزها است و نزد خداوند از روز عید قربان و عیدفطر ارجمندتر است.
از اعمال و فضائل این روز می توان به نماز جمعه، غسل جمعه، دوبرابر شدن خوبی و بدی در این روز و فرستادن صلوات بر پیامبر
(صلى الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) اشاره کرد.
امام محمد باقر (
علیه السلام) فرمودند: «الخَیرُ وَالشَّرُّ یُضاعَفُ یَومَ الجُمُعَةِ»2 خوبى و بدى در روز جمعه دو چندان مى‏ شود.
امام صادق (علیه السلام) نیز فرمودند: «إنَّ للّه‏ِ كَرامَةً فی عِبادِهِ المُؤمِنینَ فی كُلِّ یَومِ جُمُعَةٍ»
3 در هر روز جمعه خدا را بر بندگان مؤمنش كرامتى است.
اگر شخصی بتواند غسل روز جمعه را انجام دهد، به ثواب زیادی دست پیدا کرده است.

پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله) درباره ارزش غسل جمعه فرمود: «فَاغتَسِلْ فِی كُلِّ جُمُعَةٍ و لَو أنَّكَ تَشتَرِی الماءَ بِقوتِ یَومِکَ و تَطویهِ فَإنَّهُ لَیسَ شَیءٌ مِنَ التَّطَوُّعِ أعظَمَ مِنهُ»4 هر جمعه غسل كن، حتّى اگر لازم شود براى تهیّه آب آن، خوراک روزانه ‏ات را بفروشى و گرسنه بمانى، زیرا هیچ امر مستحبّى بالاتر از غسل جمعه نیست.


1. بحار الأنوار، ج 89، ص 267.
2.
ثواب الأعمال، ص 172.
3. بحار الأنوار، ج 89، ص 226.
4. بحار الأنوار، ج 81، ص 129.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 17 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

یکی از پدیده‏ای اكتسابی
«اعتماد به نفس» است که برای برخورداری از  این خصیصه باید تمرین و برنامه ریزی خاصی را در پیش گرفت.
با احترام به خود، داشتن نگرشی مثبت، بی‏ نیازی از دیگران و اتكای به خدای خویش می توان تا حدود زیادی «اعتماد به نفس» قابل توجهی را کسب نمود.
بر همین اساس است که
امام سجاد (علیه السلام) فرمودند: «رأَیْتُ الْخَیْرَ كُلَّهُ قَدِ اجْتَمَعَ فِی قَطْعِ الطَّمَعِ عَمَّا فِی أَیْدِی النَّاسِ وَ مَنْ لَمْ یَرْجُ النَّاسَ فِی شَیْءٍ وَ رَدَّ أَمْرَهُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی جَمِیعِ أُمُورِهِ اسْتَجَابَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ فِی كُلِّ شَیْءٍ» تمام خیر و نیكى را دیدم كه در بریدن طمع از دست مردم است، و هر كه هیچ امیدى به مردم نداشته باشد و امرش را در هر كارى بخداى عز و جل واگذارد، خداى عز و جل در هر چیزى او را اجابت كند.


1. اصول کافی، ج 2، ص 148.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 16 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
یکی از ویژگی های افراد منظم و دقیق «آراستگی» است، لذا همیشه انسان با دیدن شخص آراسته، آرامش خاصی به دست می آورد.
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) درباره اهمیت این موضوع فرمودند: «
إِنَّ اللّه تَعالى جَمیلٌ یُحِبُّ الجَمالَ، سَخىٌّ یُحِبُّ السَّخاءَ، نَظیفٌ یُحِبُّ النَّظافَةَ»1 خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد، بخشنده است و بخشش را دوست دارد، پاكیزه است و پاكیزگى را دوست دارد.
 
باید توجه داشت که زیبایی و آراستگی تنها به ظاهر نیست، بلکه تمام کارهای انسان باید و حتی دورن او نیز باید آراسته باشد.
امام علی (علیه السلام) فرمودند: «عَوِّدْ نَفْسَکَ الْجَمیلَ فَبِاعْتیادِکَ اِیّاهُ یَعودُ لَذیذاً»2 خودت را به كارهاى زیبا عادت بده كه اگر به آنها عادت كنى، برایت لذت بخش مى شوند.
امام حسن عسکری
(علیه السلام) در حدیثی به داشتن هر دو بعد زیبایی اشاره کرده و می فرمایند: «حُسْنُ الصُّورَةِ جَمالٌ ظاهِرٌ وَ حُسْنُ الْعَقْلِ جَمالٌ باطِنٌ»3 نیكوئى شكل و قیافه، یک نوع زیبائى و جمال در ظاهر انسان پدیدار است و نیكو بودن عقل و درایت، یک نوع زیبائى و جمال درونى انسان مى باشد.
بنابراین علاوه بر زیبایی و آراستگی ظاهر، باید برای داشتن یک سیرت زیبا نیز تلاش نمود.


منابع:
1.
نهج الفصاحة، ص 293، ح 690.
2.
ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 20، ص 266، ح 924.
3.
بحارالأنوار، ج 1، ص 95، ح 27.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 15 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
انتخاب یک دوست خوب، دغدغه همیشگی ما بوده و خواهد بود. بعضی ها در این زمینه موفق بوده و بعضی دیگر نیز با شکست مواجه شده اند.
سوال اینجاست که یک دوست خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا بتوان
او را به عنوان همنشین خود انتخاب کرد؟
امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «
خیرُ اِخوانِکَ مَن دَعاکَ اِلى صِدقِ المَقالِ بِصِدقِ مَقالِهِ وَ نَدَبَکَ اِلى اَفضَلِ العمالِ بِحُسنِ اَعمالِهِ»1 بهترین برادرانت (دوستانت)، كسى است كه با راستگویى اش تو را به راستگویى دعوت كند و با اعمال نیک خود، تو را به بهترین اعمال برانگیزد.
نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که نباید از امتحان اشخاص برای دوستی غافل بود، زیرا غفلت از این کار می تواند سبب فریب خوردگی شده و به سرانجامی ناگوار ختم می شود.
امیرالمومنین علی (علیه السلام) در این باره فرمودند: «مَن لَم یُقَدِّم فِى اتِّخاذِ الإِخوانِ الاِعتِبارَ دَفَعَهُ الاِغتِرارُ إِلى صُحبَةِ الفُجّارِ»2 هر كس در انتخاب برادران (دوستان) امتحان را مقدم ندارد، فریب خوردگى او را به مصاحبت با بدكاران مى كشاند.
دوست خوب باید عیب های دوست خود را به او گوشزد نموده و با این کار پایه های دوستی را تقویت دوستی کند.
رسول اكرم (صلى الله علیه و آله) فرمودند: «ثَلاثَةٌ تُخلِصُ المَوَدَّةَ إِهداءُ العَیبِ و حِفظُ الغَیبِ و المَعونَةُ فِى الشِّدَّةِ»3 سه چیز دوستى را یكرنگ مى سازد، هدیه كردن عیب هاى یكدیگر، پاسداری در غیاب (و بدگویى نكردن) و یارى رساندن در سختى.
ایشان در حدیثی دیگر فرمودند: «اَلجَلیسُ الصّالِحُ خَیرٌ مِنَ الوَحدَةِ، و َالوَحدَةُ خَیرٌ مِن جَلیسِ السّوءِ»4 هم نشین خوب، از تنهایى بهتر است و تنهایى از هم نشین بد بهتر است.
بنابراین باید در انتخاب دوست نهایت دقت را به خرج داد تا بهترین ها را انتخاب کرد.

منابع:
1.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص417، ح 9535.
2.
تصنیف غررالحکم و دررالکم،  ص 416،  ح 9495.
3.
مجموعه ورام، ج 2، ص 121.
4. بحار الانوار، ج 1، ص 75.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 14 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


با پایان یافت تعطیلات و شروع دوباره فعالیت ها، نیاز انسان به برنامه ریزی و تنظیم کارها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

برای فعالیت در سال جدید باید یک برنامه جامع تدوین نمود تا در آخر سال بتوان به نتیجه مطلوب دست پیدا نمود.

اسلام به عنوان کاملترین دین الهی، بر مسئله برنامه ریزی و اهمیت غیرقابل انکار آن تأکید فراوانی نموده است.

رسول گرامی اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) خطاب به ابن مسعود ـ صحابی معروف ـ فرمودند: «یَا ابْنَ مَسْعُودٍ إِذَا عَمِلْتَ عَمَلًا فَاعْمَلْ بِعِلْمٍ وَ عَقْلٍ وَ إِیَّاكَ وَ أَنْ تَعْمَلَ عَمَلًا بِغَیْرِ تَدْبِیرٍ وَ عِلْمٍ فَإِنَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ یَقُولُ (وَ لا تَكُونُوا كَالَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكاثاً)» اى پسر مسعود! هر گاه خواستى عملى انجام دهى با دانش و خرد انجام ده، زینهار مبادا كارى را بدون دوراندیشى و دانش انجام دهى، خداى متعال می فرماید: «و چون آن کس که رشته خود را از پس تابیدن پنبه و قطعه قطعه کند مباشید.»2

دستور پیامبر (صلی الله علیه و آله) یک دستور عام و جامع بوده که شامل همه‌ کارها می ‌شود، لذا نباید هیچ کاری را بدون تدبیر و دانش انجام داد، بلکه تمام کارها به ویژه آن هایی که از حساسیت بیشتری برخوردار می باشند، باید سنجیده و علمی صورت گیرد.

وقتی کارها با تدبیر و برنامه ریزی صورت گیرد، انسان را هیچ گاه از عملکرد خود پشیمان نخواهد کرد. امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در این باره فرمودند: «التَّدبیرُ قَبلَ العَمَلِ یُؤمِنُكَ مِنَ النَّدَمِ»3 آینده نگری قبل از شروع کار، تو را از پشیمانی ایمن می سازد.



1. نحل، 92.

2. بحارالانوار، ج 74، ص 110.

3. عیون أخبار الرّضا (علیه السلام)، ج 2، ص ۵۴.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 12 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

«طبیعت» همواره به عنوان بزرگترین معلم آدمی، اصول فکری، اخلاقی و معنوی بیشماری را به او تعلیم داده است.

قرآن کریم نیز به انسان دستور گردش در زمین داده است تا از حوادث و وقایعی که در آن رخ می دهد، عبرت بگیرد، «قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»1 بگو در زمین بگردید و بنگرید چگونه آفرینش را آغاز كرده است‏ سپس این خداوند است كه نشاه آخرت را پدید مى ‏آورد و خدا بر هر چیزى تواناست.

نو شدن طبیعت و آغاز دوباره حیات زمین، یکی از مهمترین وقایعی است که هر ساله اتفاق می افتد. شایسته است که انسان برای طبیعت، احترام ویژه ای قائل شده و از صدمه زدن به آن خودداری نماید.

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «لا تَطیبُ السُکنی‏ إلّا بِثَلاثٍ: الهَواءِ الطَّیِّبِ وَ الماءِ الغَزیرِ العَذبِ و الأرضِ الخَوّارَةِ»2 زندگی جز با سه چیز خوش نمی‏ شود: هوای پاک، آب فراوان و گوارا و زمین نرم و سست (آماده زراعت).

همچنین امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) خطاب به مالک اشتر فرمود: «وَلیَکُن نَظَرُک فی عِمارَةِ الأرضِ أبلَغَ مِن نَظَرِکَ فی استِجلابِ الخَراجِ لأِنَّ ذلِکَ لایُدرَکُ إلّا بِالعِمارَةِ»3 باید توجّه تو به آباد کردن زمین بیش از توجّه به گرفتن خراج باشد، زیرا آن (خراج) جز در نتیجه آبادانی فراهم نمی‏ آید.

چه زیباست که ضمن گردش در طبیعت و بهره گیری از درس های فراوان آن، از ایجاد آلودگی و ضربه زدن به آن جلوگیری کرده و خود و دیگران را به حفظ آن تشویق نمود.



1. عنکبوت، 20.

2. تحف العقول، ص 320.

3. نهج البلاغه، نامه 53.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 12 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

«وَإِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَكُمْ ثُمَّ لَا یَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ»* اگر شما به اسلام پشت کنید، خداوند قومی را جایگزین شما می کند که مانند شما نباشد.

دوازدهم فروردین، سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی و تجلی اراده ملت ایران، مبارک باد.



سوره محمد (ص)، آیه 38.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 11 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

سالروز شهادت دهمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام هادی (علیه السلام) تسلیت باد.
امام هادی (علیه السلام) در کلامی گهربار فرمودند: «الدُّنیا سوقٌ رَبِحَ فیها قَومٌ و خَسِرَ آخَرُون» زندگی دنیا همانند بازاری است که برخی سود برده و به رستگاری می رسند و برخی دیگر ضرر کرده و هلاک می شوند.
همانطور که یک تاجر برای اینکه سود بیشتری را به دست آورد باید با قواعد و آداب تجارت آشنایی داشته و از سرمایه کافی برخوردار باشد، انسان نیز در این زندگی چند روزه دنیا به آداب بندگی
باید تسلط داشته و از این سرمایه عمری که در اختیار دارد، به خوبی استفاده نماید.


بحارالأنوار، ج 75، ص 173، ح 2. 




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 10 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


یکی از اعمال مستحبی که در ماه شریف رجب بسیار توصیه گردیده است، روزه این ماه می باشد.

سوال این است که «آیا با وجود روزه قضا، امکان روزه مستحبی وجود دارد؟»

پاسخ : کسی که روزه‌ی قضای ماه رمضان بر او واجب است نمی‌تواند روزه‌ی مستحبی بگیرد حتی اگر زمانی که وقت نیت روزه‌ی واجب تمام شده است (یعنی بعد از ظهر) هم نیت روزه‌ی مستحبی کند صحیح نیست، و چنانچه فراموش کند و روزه‌ی مستحبی بگیرد در صورتی که در اثنای روز (چه پیش از ظهر باشد یا بعد ازظهر) یادش بیاید روزه‌ی مستحبی او باطل می‌شود، حال اگر پیش ازظهر باشد می‌تواند نیت روزه‌ی قضای ماه رمضان کند و روزه‌اش درست است.

توجه:

1.کسی که روزه‌ی قضای ماه رمضان بر ذمه دارد اگر به نیت استحباب روزه بگیرد، به جای روزه‌ی قضایی که بر عهده‌اش هست محسوب نمی‌شود.

2.کسی که نمی‌داند روزه‌ی قضا بر عهده دارد یا نه، اگر به نیت آنچه که شرعاً مأمور به آن است اعم از روزه‌ی قضا یا مستحبی، روزه بگیرد و در واقع روزه‌ی قضا بر عهده‌اش باشد به عنوان روزه‌ی قضا محسوب می‌شود.

 


رساله آموزشی، مجموعه استفتائات مقام معظم رهبری (حفظه الله)، ص 207.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 10 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


وقتی ماه رجب فرا می رسد، همه منتظر اولین شب جمعه این ماه می مانند، تا در این شب هر آنچه را که آرزو دارند از خدای خویش درخواست کنند. خداوند متعال نیز فرمود: «ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَكُم»1 مرا بخوانید تا (دعاى) شما را بپذیرم!»

در این شب که به «لیلة الرغائب» معروف می باشد، درهای رحمت الهی به روی زمینیان گشوده شده است، و این ما هستیم که باید با قلبی صادق و نیتی پاک، پروردگار خویش را خوانده و از او بهترین ها را درخواست نماییم.

عالم بزرگوار، مرحوم سید بن طاووس در کتاب «الإقبال بالأعمال الحسنة» حدیثی را از پیامبر اکرم )صلی الله علیه و آله) درباره فضائل ماه رجب و اولین شب جمعه این ماه، نقل می کند كه حضرت فرمودند: «لا تَغفُلوا عَن أوَّلِ لَیلَةِ جُمُعَةٍ مِنهُ، فَإِنّها لَیلَةٌ تُسَمّیهَا المَلائِكَةُ لَیلَةَ الرَّغائِبِ، و ذلِکَ إنَّهُ إذا مَضى ثُلُثُ اللَّیلِ لَم یَبقَ مَلَكٌ فِی السَّماواتِ وَ الأَرضِ إلّایَجتَمِعونَ فِی الكَعبَةِ و حَوالَیها، و یَطَّلِعُ اللهُ عَلیهِم اطّلاعَة، فَیَقولُ لَهُم یا مَلائِكَتی، سَلونی ما شِئتُم، فَیَقولونَ رَبَّنا، حاجَتُنا إلَیكَ أن تَغفِرَ لِصُوّامِ رَجَبٍ، فَیَقولُ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى قَد فَعَلتُ ذلِكَ»2

«از شب جمعه اول این ماه غفلت نورزید، زیرا این شب، شبی است كه فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» می نامند، زیرا زمانی كه یک سوم از شب جمعه اول این ماه سپری می شود، هیچ فرشته ای در آسمان ها و زمین باقی نمی ماند مگر آن كه در كعبه و پیرامون آن گرد می آیند و خداوند بر آن اشراف نموده و نظر افكنده و خطاب به آن ها می فرماید: ای فرشتگان من، هر حاجتی دارید از من بخواهید. فرشتگان می گویند: ‌پروردگارا، حاجت ما از تو این است كه از روزه داران این ماه در گذری. خداوند تبارك و تعالی نیز می فرماید: چنین كردم».

چه زیباست که در این شب، اولین دعای ما، فرج حضرت صاحب الزمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) باشد، چرا که با بودن او بهترین ها نصیبمان می گردد.

از وجود مبارک ولی عصر (علیه السلام) نیز نقل شده است که فرمودند: «أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم»3 برای تعجیل در فرج و ظهور من بسیار دعا كنید، همانا این كار برای خودتان گشایش خواهد بود.

 

1.   سوره غافر، آیه60.

2.   الإقبال بالأعمال الحسنه، ج 2، ص 632.

3.   بحار الأنوار، ج 52، ص 92، ح 7.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


حلول ماه رجب و میلاد با سعادت امام باقر (علیه السلام)، شکافنده علوم آل محمد (صلوات الله علیهم اجمعین) بر شما حقیقت جویان مبارک باد.

امام باقر (علیه السلام) از چنان مقام و منزلتی برخوردار بودند که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) درباره ایشان خطاب به جابر بن عبدالله انصاری فرمود: «یا جابِرُ! فَإذا لَقَیتَهُ فَاقرَئهُ مِنّی السَّلامَ»1 اى جابر! هر گاه او [امام باقر علیه السلام] را دیدار كردى، سلام مرا به او برسان.

تلاش های امام باقر (علیه السلام) در زمینه گسترش معارف ناب اسلامی و تربیت هزاران شاگرد که هر کدام در حد مرجعیت بودند، بر هیچ کسی پوشیده نیست و تاریخ گواه بر این مدعاست.

به مناسبت ولادت این امام همام، حدیثی نورانی تقدیم حضورتان می شود. امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ فِیكَ خَیْراً فَانْظُرْ إِلَى قَلْبِكَ فَإِنْ كَانَ یُحِبُّ أَهْلَ طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ یُبْغِضُ أَهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَفِیكَ خَیْرٌ وَ اللَّهُ یُحِبُّكَ وَ إِذَا كَانَ یُبْغِضُ أَهْلَ طَاعَةِ اللَّهِ وَ یُحِبُّ أَهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَلَیْسَ فِیكَ خَیْرٌ وَ اللَّهُ یُبْغِضُكَ وَ الْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ»2

هر گاه مى‏ خواهى بدانى در تو خیرى وجود دارد به قلب خودت نگاه كن، اگر قلب تو بندگان مطیع خدا را دوست مى ‏دارد و معصیت‏ كاران را از خود طرد مى‏ كند در تو خیرى وجود دارد و خداوند شما را دوست مى‏ دارد. اما اگر مشاهده كردى قلب تو همواره با معصیت ‏كاران مى ‏باشد و به آن ها تمایل دارد و با دوستان خدا و اهل طاعت بغض و كینه نموده و آن ‏ها را دوست نمى ‏دارد، بدان در تو خیرى نیست و خداوند دشمن تو مى ‏باشد و آدمى با كسى كه دوست دارد، محشور است.



منبع:

1.بحار الانوار، ج 23، ص 289.

2.بحار الأنوار، ج‏ 66، ص 247.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 9 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


حلول «ماه رجب»، ماه عبادت و بندگی، ماه بارش رحمت الهی بر شما مبارک.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) درباره این ماه و عظمت آن در پیشگاه خداوند فرمودند: «إنَّ اللّهَ تَعالى نَصَبَ فِی السَّماءِ السّابِعَةِ مَلَكاً یُقالُ لَهُ: الدّاعی، فَإِذا دَخَلَ شَهرُ رَجَبٍ یُنادی ذلِکَ المَلَکُ كُلَّ لَیلَةٍ مِنهُ إلَى الصَّباحِ: طوبى لِلذّاكِرینَ! طوبى لِلطّائِعینَ! ویَقولُ اللّهُ تَعالى: أنا جَلیسُ مَن جالَسَنی، و مُطیعُ مَن أطاعَنی، و غافِرُ مَنِ استَغفَرَنی، الشَّهرُ شَهری، وَ العَبدُ عَبدی، وَ الرَّحمَةُ رَحمَتی، فَمَن دَعانی فی هذَا الشَّهرِ أجَبتُهُ، ومَن سَأَلَنی أعطَیتُهُ، ومَنِ استَهدانی هَدَیتُهُ، وجَعَلتُ هذَا الشَّهرَ حَبلاً بَینی وبَینَ عِبادی، فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إلَیَّ»1

خداوند متعال در آسمان هفتم، فرشته اى گماشته است كه به آن «داعى» مى گویند و چون ماه رجب فرا رسد، آن فرشته هر شبِ آن ماه را تا صبح، ندا مى دهد: «خوشا بر ذاكران، خوشا بر طاعت كنندگان!»

خداوند متعال نیز مى فرماید: «من همنشین كسى هستم كه با من همنشین باشد و مطیع كسى هستم كه اطاعتم كند و آمرزنده كسى هستم كه از من آمرزش بخواهد. ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من. هر كه مرا در این ماه بخواند، پاسخش مى گویم و هر كه از من [چیزى] بخواهد، عطایش مى كنم و هر كه از من هدایت جوید، راه نمایش باشم. این ماه را رشته اى بین خودم و بندگانم قرار داده ام. هر كس به این رشته (ریسمان) چنگ زند، به من مى رسد.»

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در حدیثی دیگر فرمودند: «رَجَبٌ شَهرُ اللّهِ الأصَبُّ یَصُبُّ اللهُ فِیهِ الرَّحمَةَ عَلى عِبادِهِ»2 رجب ماه بارش رحمت الهى است. خداوند در این ماه رحمت خود را بربندگانش فرو مى ریزد.»

از خداوند بخواهیم به ما عنایت کند تا در عبادت و بندگی بیشتر و استفاده از این ماه شریف، موفق باشیم.

 


منبع:

1.إقبال الأعمال، ج 3، ص 174.

2.عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج 2، ص 71.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 8 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) درباره لزوم مراقبه و پرهیز از معصیت در خلوت فرمودند: «اِتَّقُوا مَعاصِیَ اللهِ فِی الخَلَواتِ، فَإنَّ الشّاهِدَ هُوَ الحاکُم»1 پارسایی پیشه کنید و در خلوات و پنهان از گناهان بر حذر باشید، که در هر حال ساز و کار شما با ساحت قدس پروردگار است و هم اوست که درباره شما به داوری خواهد پرداخت.

آیت الله العظمی بهجت (قدس سره) نیز در این باره می فرماید: «ترک معصیت حاصل نمی شود به طوری که ملکه شخص بشود، مگر با دوام مراقبه و یاد خدا در هر حال و زمان و مکان و در میان مردم و در خلوت.»2


خدایا به ما کمک کن تا در هر زمان و مکانی، به خصوص در مکان های خلوت، آن جا که هیچ کس جز تو حضور ندارد، از معصیت و نافرمانی نسبت تو پرهیز نمائیم.


منبع:

1.   نهج البلاغه، حکت 316.

2.   جرعه وصال، اندیشه های آیت الله بهجت، ص 93.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 7 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


امام صادق (علیه السلام): «إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَیراً، زَهَّدَهُ فِی الدُّنیا، وفَقَّهَهُ فِی الدّینَ، وبَصَّرَهُ عُیوبَها» هر گاه خداوند، خیر بنده اى را اراده كند، او را نسبت به دنیا، بى رغبت مى‌گردانَد و در دین، دانایش مى‌كند و عیب هایش را به او مى نمایانَد.

پیام حدیث: در این حدیث به سه نعمت اشاره شده است، نعمت زهد و دانایی و بصیرت. اگر این سه نعمت در یک نفر جمع شوند، چنین شخصی به خیر و سعادت کامل رسیده است. از خدا بخواهیم تا این نعمت ها را به ما نیز عنایت فرماید.


اصول كافی، ج 2، ص 130.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 7 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


«أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ»1 یادمان باشد، تنها با یاد خداست که دل ها آرامش می گیرد.

امام خمینی (اعلی الله مقامه الشریف): «اگر طالب کمالات صوریه و معنویه هستی و سالک طریق آخرت و مسافر و مهاجر إلی الله هستی، قلب را عادت بده به تذکر محبوب و دل را عجین کن به یاد حق تبارک و تعالی.»2




منبع:

1. رعد، 28.

2. امام خمینی (ره)، شرح چهل حدیث، ص 385.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 6 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


سوال: تقلید به چه معناست؟

جواب: تقلید یعنی در احکام دین به مجتهد جامع الشرائط مراجعه کردن، و به عبارت دیگر بر طبق تشخیص و فتوای او اعمال شرعی را به جا آوردند.


سوال: تقلید بر چه کسی واجب است؟

جواب: بر کسی که واجد سه شرط باشد:

1. مکلف باشد.

2. مجتهد نباشد.

3. محتاط نباشد.


سوال: اعمال افرادی که تقلید نمی کنند یا تقلید صحیح ندارند در چه صورت محکوم به صحت است؟

جواب: در صورتی که:

1. موافق احتیاط باشد.

2. یا مطابق واقع باشد.

3. یا مطابق با نظر مجتهدی باشد که وظیفه دارند از او تقلید کنند.



منبع:

رساله آموزشی، مجموعه استفتائات مقام معظم رهبری (حفظه الله)، ج 1، ص 11 و 12.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 5 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


از خصوصیات و نشانه های افراد با ایمان و دلداده درگاه حضرت حق، لذّت‌ بردن از شیرینی ‌های اطاعت و بندگی و جلب محبّت خداوند است.

یکی از ادعیه ای که همیشه بر ذکر آن مداومت می شود، این دعای بسیار زیبا است: «إلهی أذِقْنی بَردَ عَفوِکَ و حَلاوةَ ذكرِکَ و شُكرِکَ»1 محبوب من! خنكی بخشش و شیرینی یاد و سپاست را به من بچشان.

چنین انسان های با ایمانی، در نتیجه یاد خدا به آرامش دل و تقویت ایمان دست پیدا می کنند. قرآن کریم درباره این افراد می فرماید: «الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكرِ اللَّهِ أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ»2 آن ها كسانى هستند كه ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرامش مى ‏گیرد، آگاه باشید كه تنها با یاد خدا دل ها آرامش پیدا مى ‏كند.

مرحوم آیت الله العظمی بهجت درباره عبادت و شیرینی لذت آن جمله بسیار زیبایی دارند. ایشان فرمودند: «اگر سلاطین عالم می دانستند که انسان ممکن است در حال عبادت چه لذت هایی را ببرد، هیچکاه دنبال این مسائل مادی نمی رفتند.»3

 



منبع:

1.   مصباح المتهجّد، 835.

2.   رعد، 28.

3.   جرعه وصال، اندیشه های آیت الله بهجت، ص 98.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 4 فروردین 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


یکی از عواملی اصلی که سبب تضعیف ایمان آدمی می گردد، «غفلت» است که دوری از خدا و یاد او را به دنبال دارد. انسان غافل اگر در پی درمان چنین مشکلی برنیامده و به سادگی از کنار آن عبور کند، سبب قساوت قلب شده و او را به «انحراف» می کشاند.

قرآن کریم از «غفلت» به عنوان ریشه تمام کج روی ها یاد کرده و آن را زمینه توجه بیش از حد انسان به دنیا و فراموشی آخرت می داند، «یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ»1 از زندگى دنیا ظاهرى را مى ‏شناسند و حال آن كه از آخرت غافلند.

خداوند متعال در جایی دیگر از قرآن کریم به انسان ها توصیه می کند که با یاد خدا، زنگار غفلت را از دل پاک نموده و از غفلت دوری نماید، «وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِی نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِیفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُنْ مِنَ الْغَافِلِینَ»2 و در دل خویش پروردگارت را بامدادان و شامگاهان با تضرع و ترس بى‏ صداى بلند یاد كن و از غافلان مباش.

امام علی (علیه السلام) نیز در این باره فرمودند: «بدَوامِ ذِكرِ اللَّهِ تَنجابُ الغَفلَةُ»3 با مداومت بر یاد خداست كه غفلت، زدوده مى شود.

بنابراین شایسته است به خاطر دوری از «غفلت» و در زمره غافلان نبودن، ارتباط  خویش را با خالق خود قوی تر نموده و سعی بر اجرای دستورات قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) داشته باشیم.

 



منبع:

1.  روم، 7.
2. 
اعراف، 205.
3. عیون الحكم والمواعظ، ص 419.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 2 )    1   2   
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :