پیام دین
وبلاگ ما را به کسانی که دوستشان دارید معرفی کنید...
درباره وبلاگ


اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.

مدیر وبلاگ : محمد سیه پوش
نویسندگان
نظرسنجی
بازدید کننده محترم: لطفاً نظر خود را راجع به این وبلاگ با انتخاب یکی از گزینه های زیر برای ما ارسال کنید. با تشکر









شنبه 30 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

گاهی بعضی آدم ها وقتی اقدام به کاری می کنند، از روی سادگی یا اعتماد به نفس بیش از حد همه جا جار می زنند که من دارم فلان کار را انجام می دهم، اما بعد از گذشت مدتی به آنچه می خواستند نمی رسند.

یکی از نکات اصلی در موفقیت آن است که قبل از استحکام هر کاری دیگران را با خبر نساخت، زیرا ممکن است در اینده به موفقیت نرسیده و انسان احساس شکست و نا امیدی کند و روحیه خود را از دست دهد.

امام جواد (علیه السلام) به این نکته بسیار ظریف اشاره کرده و می فرمایند: «إِظْهَارُ الشَّیْ‌ءِ قَبْلَ أَنْ یَسْتَحْكِمَ مَفْسَدَةٌ لَهُ»(1) آشكار كردن چیزى، پیش از آن كه استوار گردد، موجب تباهى آن مى شود.

بنابراین بایستی ابتدا با توکل بر خدا و مشورت با دیگران کارها را شروع کرد و وقتی به موفقیت رسید آن وقت دیگران را با خبر کرد.


1. وسائل الشیعة، ج ‌2، ص 408.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 29 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

از فضائل امیر المؤمنین (علیه السلام) گفتن و نوشتن بسیار مشکل است اما وقتی از زبان معصومین (علیهم السلام) به ویژه نبی مکرم اسلام (صلى‏ الله‏ علیه ‏و ‏آله) باشد کار آسان می شود.

ایشان درباره شناخت امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «یَا عَلِیُّ مَا عَرَفَ اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ غَیْرِی وَ غَیْرُكَ وَ مَا عَرَفَكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ غَیْرُ اللَّهِ وَ غَیْرِی»(1) ای یا علی، خدا را جز تو و من به حق نشناخت و و تو را جز خدا و من به حق نشناخت.
پیامبر اکرم (صلى‏ الله‏ علیه ‏و ‏آله) همچنین درباره فضیلت های امام علی (علیه السلام) فرمودند: «مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ اِلى آدَمَ فى عِلْمِهِ وَ اِلى نُوحٍ فى تَقْواهُ وَ اِلى اِبْراهیمَ فى حِلْمِهِ وَ اِلى مُوسى فى هَیْبَتِهِ وَ اِلى عیسى فى عِبادَتِهِ فَلْیَنْظُرْ اِلى عَلِىِّ بْنِ اَبى طالبٍ» هر كه مى‏ خواهد به آدم و علم او و نوح و تقواى او و ابراهیم و بردبارى او و موسى و هیبت او و عیسى و عبادت او بنگرد، به على بن‏ ابى طالب نگاه کند.


1. مجلسی، بحار الانوار، ج 39، ص 84.

2. همان، ج 39، ص 39.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 28 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

گاهی با انسان هایی مواجه می شویم که در دنیا به داشتن مال و ثروت فراوان و فرزندان زیاد و قوم قبیله خویش افتخار می کنند اما غافل از این نکته که روزی می آید که چنین انسانی خود را یکه و تنها می بیند و دیگر آن همه مال و ثروت و فرزند و عشیره به کارش نخواهد آمد، مگر کسی که از خدا یک قلب پاک، سالم و بی آلایش را دریافت کرده باشد.

قرآن کریم به این حقیقت به زیبایی اشاره نموده و می فرماید: «یوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ، إلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ»(1) در آن روز (قیامت) مال و فرزندان سودی نمی‌بخشد، مگر کسی که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید.

امام صادق (علیه السلام) درباره این آیه و معنای قلب سلیم فرمودند: «القَلبُ السَّلیمُ الَّذی یَلقى رَبَّهُ ولَیسَ فیهِ أحَدٌ سِواهُ»(2) قلب سلیم، قلبى است كه پروردگارش را در حالى دیدار مى كند كه هیچ كسى جز او در آن نباشد.

آری! تمام دارایی انسان، قلب اوست و این قلب حرم الهی است، پس آن را پاک نگه داریم و غیر از خدا را به آن راه ندهیم.

برای آشنایی بیشتر در این زمینه می توانید به کتاب قلب سلیم، اثر شهید دستغیب (ره) مراجعه کنید.


1. شعراء، 88 و 89.

2. بحار الأنوار، ج 70، ص 59، ح 39.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 27 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
یکی از عوامل رسیدن به آرامش، خالی کردن دل از هرگونه حقد و کینه و تنفر نسبت به دیگران است.

 امام على (علیه السلام) در همین زمینه می فرمایند: «مَنِ اطَّرَحَ الْحِقْدَ اسْتَراحَ قَلْبُهُ وَ لُبُّهُ»(1) هر كس كینه را از خود دور كند، قلب و عقلش آسوده مى‏ گردد.

بنابراین دور نگه داشتن دل از کینه و نفرت، انتقام جویی و ضربه زدن به دیگران سبب آرامشی می شود که در هیچ کجای عالم پیدا نخواهد نشد.


1. غررالحكم، ح 8584.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 26 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
یکی از رموز موفقیت آن است که در انجام هر کاری علاوه بر آنکه شخص تمام جوانب امر در نظر گرفت و سپس به انجام آن اقدام کرد، نباید آن را ناقص بگذارد و به اصطلاح نیمه کاره رها کند.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در همین زمینه فرمودند: «إذا عَمِلَ أحَدُكُم عَمَلاً فَلْیُتقِنْ»(1) هرگاه كسى از شما كارى كرد، محكم‏‌كارى كند.

امیرالمومنین علی (علیه السلام) نیز فرمودند: «التَّأَنّی یوجِبُ الاِستِظهارَ» درنگ ورزیدن، موجب محكم كارى مى شود.

بنابراین برای انجام کامل هر کاری هرگز نبایستی عجله و شتاب نمود بلکه با محکم کاری جلوی بروز هرگونه مشکل را گرفت.


1. اصول كافی، ج 3، ص 263.

2. غرر الحكم، ج 3، ص 118، ح 433.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 25 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

هر چیزی در عالم وابسته به یک موجود دیگر است که اگر او نباشد، چیزی باقی نمی ماند. زمین ما هم همینگونه است که تا آب نباشد آبادانی وجود ندارد. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «لا قِوامَ لِلأَرضِ إلّا بِالماءِ»(1) استوارى زمین به آب است.

بنابراین برای ادامه زندگی و کمک به استواری زمین بیائید در مصرف آب، این مایه حیاتی صرفه جویی کنیم و آن را درست مصرف نمائیم.


1. بحارالأنوار، ج 61، ص 295، ح 6.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 24 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

امام علی (علیه السلام) درباره ارزش رسانیدن دونفر به یکدیگر و برقراری پیوند ازدواج میان آن ها فرمودند: «اَفْضَلُ الشَّفاعاتِ اَنْ تَشْفَعَ بَیْنَ اثْنَینِ فى نِكاحٍ حَتّى یَجْمَعَ اللّه‏ُ بَیْنَهُما» بهترین وساطت، وساطت میان دو نفر براى ازدواج است تا این‏كه خداوند آن دو را به یكدیگر برساند.

این برتری به خاطر اهمیت ازدواج و کمک به ایجاد بهترین کانون دنیاست که همان خانواده است، لذا کسانی که بین دو نفر واسطه می شوند تا به یکدیگر برسند بایستی قدر خود و کار مهمی که می کنند را بدانند و ساده از کنار این کار عبور نکنند.


كافى، ج 5، ص 331؛ میزان الحكمة، ج 5، ص 87.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 23 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

امام علی (علیه السلام) درباره عظمت و جایگاه علم و علم آموزی فرمودند :«اَلْعِلْمُ اَصْلُ كُلِّ خَیْرٍ» علم، ریشه هر خوبى است.


شرح غررالحكم، ج 1، ص 205.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 22 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد! همینکه می‌خواهید بعضی‌ افراد را‌ دوستانه و از سر خیر نصیحت کنید، به آن ها برخورده و می‌گویند: تو میخواهی من را نصیحت کنی؟
از دیدگاه قرآن كریم، انسان در طول مدت زندگی همواره نیاز به موعظه و نصیحت دارد و فرقی بین زن و مرد و پیر و جوان نمی‌گذارد، حتی پیامبران و خانواده‌ آن ها هم نیاز به موعظه دارند.

به عنوان نمونه وقتی خداوند حضرت نوح (علیه السلام) را با آن همه سن و سال، موعظه می کند، می فرماید: «یَا نُوحُ... فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّی أَعِظُکَ أَن تَکُونَ مِنَ الْجَاهِلِینَ»(1) ای نوح! چیزی را که نسبت به آن علم نداری، از من طلب نکن. من تو را موعظه می‌کنم، که مبادا از جاهلان و نادانان باشی.

امیرالمومنین على (علیه السلام) فرمودند: «مَن وَعَظَکَ أحسَنَ إلَیکَ»(2) هر كس تو را موعظه كند، به تو نیكى كرده است.

ایشان همچنین در مقام موعظه به فرزندشان امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمودند: «أحیِ قَلبَکَ بِالمَوعِظَةِ»(3) دلت را با اندرز زنده بدار.

بنابراین آثار بزرگ موعظه را جدی بگیریم و تحمل شنیدن موعظه را داشته باشیم، چرا که در شنیدن موعظه آثار فراوانی وجود دارد که در دانستن نیست.


1. هود، ۴۶.
2.
غرر الحكم، 7924.
3. نهج البلاغه، نامه 31.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
امروزه استفاده از فضای مجازی و ابزارهای الکترونیکی نظیر گوشی های هوشمند براى بسیارى از مردم به عنوان جزئى از زندگى روزمره درآمده است كه با نبود آن بخشى از زندگى مختل مى‌گردد.

به رغم استفاده‌هاى فراوان از این ابزار مهم در زمینه‌هاى اقتصادى، فرهنگى، اجتماعى و ... خطرات و تهدیدات جدى نیز از این ناحیه متوجه خانواده‌ها مى‌گردد و مى‌توان آن را نیز به عنوان یكى از آسیب‌هاى اجتماعى خانواده به شمار آورد.

آسیب‌هاى فضای مجازی بیش از دیگران متوجه جوانان و نوجوانان در خانواده‌ها است. دختران و پسران مى‌توانند دور از چشم خانواده‌ها در جهت خواسته‌ها و امیال نفسانى خود از آن استفاده كنند.

راهکارهایی که برای پیشگیرى و درمان‌ در این قضیه پیشنهاد می شود عبارتند از:

* ایجاد شرایط طبیعى لازم براى گذران اوقات فراغت فرزندان با سرگرمى‌هاى مفید و سازنده.

* محدود كردن فرزندان به خصوص كودكان و نوجوانان در استفاده از بازى‌هاى رایانه‌اى.

* آموزش و توجیه فرزندان در استفاده از رایانه و بازیهاى رایانه‌اى.

* ایجاد فرهنگ صحیح استفاه از گوشى‌هاى تلفن همراه و محدود كردن آن براى گروههاى سنى خاص.

* رعایت عفت و حجاب در مجامع عمومى بویژه میهمانى‌ها و مجالس جشن و سرور.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 20 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
در دین اسلام تشكیل خانواده و تلاش براى ایفاى صحیح وظایف والدین و فرزندان و استحكام بنیان‌هاى خانواده مورد توجه و تأكید قرار گرفته است تا جائى كه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) مى‌فرماید: «ما بُنِیَ بِناءٌ فِی الاسلام أحَبُّ إلَى اللّهِ تَعالى مِنَ التَّزویجِ» در اسلام هیچ بنایى نزد خدا محبوب‌تر از بنیان ازدواج نیست.

بنابراین همواره سیادت و برترى و پیشرفت و موفقیت از آن ملت هایى خواهد بود كه در آنها خانواده اساس محكم‌ترى داشته و انحطاط هر قوم از زمانى آغاز مى‌شود كه در مبانى خانوادگى آن ها سستى و پستى رسوخ نماید.


بحارالأنوار، ج 103، ص 222، ح 40.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 19 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

یکی از واجباتی که در قرآن به آن تاکید زیادی شده است، پرداخت زکات است. این تاکید به دلیل فواید بیشمار و آثار سازنده ای است که زکات دارد و یکی از مهمترین برنامه های اقتصادی اسلام به شمار می رود.

امام محمدباقر (علیه السلام) درباره زکات و تاثیر آن در زندگی انسان فرمودند: «الزَّكَاةُ تَزِیدُ فِی الرِّزْقِ» زكات روزى را زیاد می کند.

لذا همانطور که زکات سبب ازدیاد مال و افزایش روزی می شود، از طرف دیگر نپرداختن زکات سبب از بین رفتن مال و کم شدن رزق و روزی و سبب خشم خداوند خواهد شد.


بحار الأنوار، ج‌93، ص 14.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 18 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
به جای خوردن توت فرنگی، توت فرهنگی مصرف کنیم!!!

مقام معظم رهبری (حفظه الله) فرمودند: اگر در یک جمله کوتاه از من بپرسند که شما از جوان چه می خواهید؟ خواهم گفت: تحصیل، تهذیب و ورزش. من فکر می کنم که جوانان باید این سه خصوصیّت را دنبال کنند(1).

توت فرهنگی یعنی تحصیل، تهذیب، ورزش. اگر این سه در کنار هم باشند هیچ مزه ای به خوشمزگی توت فرهنگی پیدا نخواهید کرد.
از همین حالا شروع کنیم.

بیانات معظم له در دیدار جمعی از جوانان، 1377/02/07.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 17 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

یکی از سنت های الهی، سنت املاء می باشد که مختص گنهکارانی است ﻛﻪ غرق گناه و نافرمانی خدا بوده و به هیچ وجه ﻗﺎﺑﻞ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ.

قرآن کریم می‌فرماید: «و لَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ، إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا إِثْمًا، وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ» ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ، ﻭ ﺭﺍﻩ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﭘﻴﺶ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ، ﺗﺼﻮّﺭ ﻧﻜﻨﻨﺪ که ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺁن ها ﻣﻬﻠﺖ ﻣﻰﺩﻫﻴﻢ، ﺑﻪ ﺳﻮﺩ آنهاﺳﺖ! خیر، چنین نیست. ﻣﺎ ﺑﻪ ﺁن ها ﻣﻬﻠﺖ ﻣﻰ‌ﺩﻫﻴﻢ، تا ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﻨﺪ. و در پایان ﺑﺮﺍﻯ ﺁن ها، ﻋﺬﺍﺏ ﺧﻮﺍﺭﻛﻨﻨﺪﻩ‌ﺍﻯ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ!

ﺧﺪﺍوند چنیین گروهی را ﺑﻪ ﺣﺎﻝ خودشان ﺭﻫﺎ می کند ﺗﺎ به خوبی بار گناهانشان را سنگین کنند و به آخرین مرحله سقوط برسند، تا حداکثر مجازات را در مورد آن ها اعمال کند.

البته این تلنگری برای همه ماست تا هر وقت دیدیم که مدام گناه می کنیم و از گوشمالی خدا هم خبری نیست، به فکر بیافتیم و از کارهایی که می کنیم به خدا پناه ببریم.


1. آل عمران، 178.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 16 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
اهل بیت (علیهم السلام) همانند ستارگان درخشانی هستند که راه را در تاریکی ها به انسان نشان می دهند و آن ها را از هلاکت و نابودی نجات می دهند.

قرآن کریم چه زیبا فرمود: «هوَ اَلَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اَلنُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِهٰا فِی ظُلُمٰاتِ»(1) اوست خدایی که ستارگان را برای شما قرار داد، تا در تاریکی‌ها، به وسیله آن ها راه را پیدا کنید.

در روایات بسیاری آمده است، منظور از ستارگانی که در تاریکی ها راه را نشان می‌دهند، اهلبیت (علیهم السلام) هستند. در دعای ندبه می خوانیم: «أیْنَ الْأَنْجُمُ الزَّاهِرَةُ؟» کجا هستند آن ستارگان درخشان؟

یادمان باشد، آن ستاره درخشانی که در عصر حاضر، ما را از تاریکی های دنیا نجات می دهد، وجود نازنین حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، برای آمدنش دعا کنیم.


انعام، 97.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 15 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


پیامبر (صلى ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله :(«مِن إجلالِ اللَّهِ إجلالُ ذی الشَّیبَةِ المُسلمِ» احترام نهادن به مسلمان سالخورده، احترام به خداوند است.


كافی، ج 2، ص 165، ح 1.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 14 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

یکی از عوامل موثر در تحصیل دانش، نقش مهمی است که معلم ایفا می کند. پیامبر خدا (صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله) درباره ارزش معلم فرمودند: «المُعَلِّمونَ خَیرُ النّاسِ؛ كُلَّما أخلَقَ الذِّكرُ جَدَّدوهُ»(1) آموزگاران، بهترین مردم اند، هر گاه یاد خدا كهنه شود آن را احیاء مى كنند.

یک معلم خوب ضمن اینکه باید بتواند به خوبی علم و دانش را به دانش آموزان منتقل کند، بایستی همچون پدری مهربان با آنان برخورد نماید و از خشونت و بدرفتاری با آنان پرهیز کند.

پیامبر (صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله) فرمودند: «عَلِّموا ولا تُعَنِّفوا، فَإِنَّ المُعَلِّمَ خَیرٌ مِنَ المُعَنِّف»(2) آموزش دهید و خشونت نورزید؛ زیرا آموزگار، بهتر [و مؤثّرتر] از كسى است كه خشونت به كار مى برد.


1. الفردوس، ج 4، ص 193، ح 6597.

2. بحارالأنوار، ج 77، ص 175، ح 9.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 13 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

امروزه اهمیت آب بر هیچ کسی در دنیا پوشیده نیست، حتی کشورهایی که از این نعمت به خوبی برخوردارند در مصرف کردن این مایه حیاتی زندگی با دقت عمل می کنند.

قرآن کریم درباره اهمیت آب می فرماید: «وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ»(1) باران را از آسمان فرو بارید تا بدان انواع ثمرات و حبوبات را برای روزی شما برآورد.

همچنین در آیه ای دیگر از آب به عنوان مایه اصلی حیات هر موجودی نام برده و می فرماید: «وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ»(2) و از آب هر چیز زنده‌ای را آفریدیم.

امیرالمومنین علی (علیه السلام) نیز فرمودند: «کُلَّ نَبَاتٍ لاَ غِنَی بِهِ عَنِ الْمَاءِ»(3) هیچ نبات و رویشی بی نیاز از آب نیست.
با توجه به کاهش بارندگی ها در کشور، لازم است همه در مصرف آب صرفه جویی نموده و از هدر دادن آن جلوگیری کنیم. همچنین به افراد خانواده به خصوص کودکان بیاموزیم که نباید آب را بیهوده هدر داد، چرا که این کار سبب ناراحتی خداوند متعال و کفران نعمت های او خواهد بود.


1. سوره انبیاء، آیه 30.
2. سوره ابراهیم، آیه 32.
3. نهج البلاغه، خطبه 154
.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

فرزندآوری و افزایش جمعیت یکی از مولفه های مهم رشد و توسعه هر جامعه ای محسوب می شود که باید از سوی خانواده ها به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

در این میان خانواده ها و دولت نقش بسزایی را ایفا می کنند، زیرا خانواده ها باید در امر ازدواج تا جایی که امکان دارد موانع را از سر راه دختر و پسر بر دارند و دولت ها نیز با حمایت های مادی و معنوی خود جوانان را به این کار تشویق کنند.

پیامبر خدا (صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله) در همین زمینه فرمودند: «تَناكَحُوا تَكثُرُوا فإنّی اُباهِی بِكُمُ الاُمَمَ یَومَ القِیامَةِ حَتَّى بِالسِّقْط»(1) ازدواج كنید تا جمعیت شما افزون شود؛ زیرا من در روز قیامت به وجود شما، حتى به فرزندان سقط شده تان بر سایر امّت ها مى بالم.

همچنین ایشان در حدیثی دیگر با اشاره به برکتی که خداوند از ناحیه فرزندآوری به خانواده ها عطا می کند فرمودند: «بَیتٌ لا صِبیانَ فیهِ لا بَرَكَةَ فیهِ»(2) در خانه اى كه كودكان نباشند، بركت نیست.



1. بحار الأنوار، ج 103، ص 220، ح 24.

2. كنز العمّال، ج 16، ص 274، ح 44425.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 11 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

وقتی انسان سلامتی و امنیتش را در خطر می بیند، برای حفظ و نگهداری آن ها تلاش و مبارزه می کند و زمانی که این دو را از دست می دهد، با خود می گوید که چرا قدرشان را ندانستم؟!

پیامبر خدا (صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله) در همین زمینه فرمودند: «نِعمَتانِ مَكفورَتانِ؛ الأَمنُ وَالعافِیَةُ»(1) دو نعمت‏ اند كه قدرشان ناشناخته است: امنیت و سلامت.

نکته ای که در این حدیث وجود دارد آن است که این نعمت ها از مردم پوشیده بوده که یا قدر و عظمت آن ها را نمی دانند و یا شکر آن ها را به جای نمی آورند چون اکثرشان نسبت به جایگاه این دو نعمت بزرگ در غفلت به سر می برند و اگر ناسپاسی کنند، قطعاً انسان آن ها را از دست خواهد داد.

آری! نعمت های دنیوی که مهمترین آن ها سلامتی و امنیت است آنقدر اهمیت دارند که خداوند به آن ها قسم خورده و از آن ها این چنین یاد می کند: «وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ... وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمینِ»(2) سوگند به انجیر و زیتون و سوگند به این شهر امن (مکّه معظّمه).

بنابراین، نباید به سادگی از کنار این نعمت ها عبور کرده و با ناسپاسی و اهمیت ندادن به آن ها، زمینه از بین رفتنشان را فراهم نمود.


1. بحار الأنوار، ج 81، ص 170.

2. سوره تین، آیات 1 و 3.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 10 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

یکی از ابزارهای بسیار حیاتی که در زندگی آدمی بایستی وجود داشته باشد، بصیرت است. کسی که از بصیرت لازم برخوردار نباشد، در کوره راه های زندگی دچار سردرگمی شده و ممکن است به هلاکت و نابودی او منجر شود.

در این میان عواملی سبب می شود که بصیرت انسان کم شده یا از بین برود که یکی از آن ها پیروى از هواى نفس و خواهش های نفسانی است.

امام علی (علیه السلام) در همین زمینه فرمودند: «اُوصیكُم بِمُجانَبَةِ الهَوى؛ فَإِنَّ الهَوى یَدعو إلَى العَمى، و هُوَ الضَّلالُ فِی الآخِرَةِ وَالدُّنیا»(1) شما را به اجتناب از هواى نفس، سفارش مى كنم؛ چرا كه هواى نفس، به كورى [دل و بینش] فرا مى خواند که همان گمراهى در آخرت و دنیاست.

یکی دیگر از عوامل از بین برنده بصیرت، گرایش به دنیا و دنیا طلبی است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «مَن یَرغَبُ فِی الدُّنیا فَطالَ فیها أمَلُهُ، أعمَى اللّهُ قَلبَهُ عَلى قَدرِ رَغبَتِهِ فیها»(2) هر كه به دنیا گراید و آرزوهاى دنیوى اش، دور و دراز گردد، خداوند به اندازه گرایش او به دنیا، دلش را كور مى گرداند.

بنابراین وجود بصیرت در زندگی همواره به عنوان راهنمایی برای نجات انسان از هلاکت و گمراهی لازم بوده و کسی نمی تواند منکر وجود آن شود.

برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب «عوامل و موانع بصیرت در آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت (ع)» که توسط آقای «علی ملكوتی‌نیا» که توسط انتشارات «تحسین» به چاپ رسیده است مراجعه نمایید.


1. دعائم الإسلام، ج 2، ص 350.

2. تحف العقول، ص 60.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 9 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

یکی دیگر از ایام الله که جزء حماسی ترین و شورانگیز ترین ایام انقلاب اسلامی شمرده می شود، حماسه 9 دی ماه سال 1388 است که در این روز با هدایت الهی، دل های مردم دوباره با هم یکی گردید و باز این ملت بصیر ایران بودند که مشتی محکم بر دهان فتنه گران و حامیان داخلی و خارجی آن ها زدند و بساطشان را برچیدند.

این حماسه بی شک نتیجه بصیرتی مردمی بود که هیچ گاه اجازه اهانت به مقدسات خویش را نداده و نمی دهند.

پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) درباره لزوم بصیت فرمودند: «عَلَى العاقِلِ أن یَكونَ بَصیراً بِزَمانِهِ»(1) خردمند باید به زمان خود بصیرت داشته باشد.

بصیرت تا آنجا اهمیت دارد که نداشتن چشم آسان تر از نداشتن بصیرت دانسته شده است. امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «فَقدُ البَصَرِ أهوَنُ مِن فِقدانِ البَصیرَةِ»(2) نداشتن بینایى، آسان تر از نداشتن بصیرت است.

آری! بصیرت همچون چراغی است که انسان را از تاریکی به سوی نور و روشنایی رهنمون ساخته و او را از هلاکت نجات می دهد.


1. بحار الأنوار، ج 77، ص 72، ح 1.

2. غرر الحكم، ج 4، ص 413، ح 6536.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 8 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

فضای مجازی در عین اینکه فواید بسیاری دارد، اما می تواند در موارد زیادی آسیب زا نیز باشد. یکی از آسیب هایی که فضای مجازی ممکن است به فرد وارد کند، اعتیاد و وابستگی بیش از حد به آن است.

کسی که ساعت های زیادی را بدون جهت در صفحات مجازی به سر می برد، دیگر فرصت نمی کند تا به امورات زندگی خویش بپردازد و این خود نشان دهنده بی برنامگی و نداشتن یک برنامه قوی و منسجم در زندگی است.

درباره اهمیت برنامه ریزی امیر المومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «آفَةُ المَعاشِ سوءُ التَّدبیر»(1) آفت گذران زندگى، برنامه ریزى نادرست است.

بنابراین کسی که می خواهد زندگی خود را از نابودی نجات دهد، باید برای داشتن یک برنامه قوی اقدام کند تا از این طریق هم وقت گزانبهایی را که خداوند در اختیارش قرار داده تلف نکند و هم اینکه با این کار از داشتن یک زندگی منظم لذت ببرد.


غرر الحكم، ح 8087.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 7 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

وفات حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) بر عموم عاشقان و شیفتگان اهل بیت (علیهم السلام) تسلیت باد.

حضرت معصومه (سلام الله علیها) با اینکه هنگام وفات تنها حدود 20 سال سن داشتند اما در عین حال دارای مقامی هستند که بزرگان عالم با تمام افتخار خاک آستانشان را سرمه چشم خود می کنند، زیرا این خاک منتسب به زائری است که به زیارت یکی از اولاد پیامبر (صلی الله علیه و آله) می ‌رود.

این عظمت و بزرگی تنها در سایه بندگی خدا به دست می آید لذا وقتی حضرت معصومه (سلام الله علیها) در شهر قم به خاک سپرده می‌شود، حرم ایشان محلی برای حل مشکلات دنیوی و اخروی میلیون‌ها زائری می شود که از جای جای این کره خاکی به زیارت این بانوی بزرگوار مشرف می شوند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 6 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

میلاد امام حسن عسكری (علیه السلام) بر تمامی شیعیان مبارک.

امام حسن عسكری (علیه السلام) درباره لزوم سپاسگزاری از نعمت های الهی و دانستن قدر و اهمیت آن ها فرمودند: «لا یَعرِفُ النِّعمَةَ إلاّ الشاكِرُ، ولا یَشكُرُ النِّعمَةَ إلاّ العارِفُ» (قدر) نعمت را نشناسد مگر سپاسگزار و شكر نعمت نگزارد مگر آن كه (قدر) نعمت را شناسد.

آری! کسی که نعمتی را از دست داده تازه می فهمد که چه چیز گران بهایی را در اختیار داشته است. باشد که قدر نعمت های الهی را بهتر و بیشتر از قبل بدانیم.


منتخب میزان الحكمة، صفحه 302.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 5 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

قرآن کریم یکی از صفاتِ خوب و برجسته‌ی مؤمنان حقیقی را تواضع و پرهیز از تکبر و غرور و تفاخر معرفی نموده است.

تواضع در برابر تمام انسان‌‏ها، به خصوص اهل ایمان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و خداوند درباره ویژگی فردی و اخلاقی گروهی که منتخب وی می باشند می فرماید: «فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنینَ»(1) خداوند به زودی گروهی را خواهد آورد که آن ها را دوست دارد و آن ها نیز خدا را دوست دارند، (آن ها) نسبت به مومنین، متواضع هستند.

بنابراین خداوند از انسانی که متکبر و مغرور باشد با لحنی بسیار تند برخورد نموده و می فرماید: «لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّکَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا»(2) (ای انسان مغرور!) بر روی زمین، با تکبر و غرور راه مرو! تو نمی‌توانی زمین را بشکافی، و طول قامتت هرگز به کوه‌ها نمی‌رسد!

به همین دلیل است که انسان نباید فریب داشته هایش را خورده و با آن ها به دیگران فخرفروشی کند، چیزهایی مثل خانه و ماشین و ثروت و زیبایی و دیگر موارد همه از آن خداست و اوست که می تواند در کمتر از یک لحظه همه آن ها را نابود کند.


1. مائده، 54.

2. إسرا، 37.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 4 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

انسان نباید حسرت چیزهایی را که از دست داده بخورد و مدام خودش را سرزنش کند که چرا فلان کار را انجام نداده است بلکه باید از گذشته عبرت بگیرد و آن را پلی برای موفقیت و پیروزی خود قرار دهد.

امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند: «الاعتِبارُ مُنذِرٌ ناصِحٌ، مَن تَفَكَّرَ اعتَبَرَ، و مَنِ اعتَبَرَ اعتَزَلَ، و مَنِ اعتَزَلَ سَلِمَ»(1) عبرت گیرى، هشدار دهنده اى صادق است، كسى كه بیندیشد، عبرت گیرد و كسى كه عبرت گیرد، [از گناهان و عوامل مهلک] كناره گیرد و كسى كه كناره گیرى كند سالم ماند.

البته کسانی هستند که بسیاری از حوادث و اتفاقات را می بینند اما از آن ها درس نمی گیرند، قطعاً چنین افرادی در زندگی با مشکل مواجه خواهند شد. امیرالمومنین علی (علیه السلام) درباره این دسته از افراد می فرمایند: «ما أكثَرَ العِبَرَ، و أقَلَّ الاعتِبارَ»(2) چه بسیار است عبرت ها و چه اندک است عبرت گرفتن!

بنابراین انسان زیرک کسی است که از ناملایمات و حوادث ناگوار عبرت گیرد و سعی نماید که خود را در دام آن ها نیاندازد.


1. بحارالانوار، داراحیاء التراث، ج 78، ص 92.

2. نهج البلاغه، حكمت 297.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 3 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

هر وقت حال و حوصله نداری، پول نداری، گرفتاری، فکر می کنی کسی نیست که باهاش درد دل کنی، بلند شو و وضو بگیر، دو رکعت نماز بخون و  با خدا حرف بزن، دعا کن و از خدا کمک بخواه. این شاه کلیدی است که خودش به ما داده تا تو مشکلات ازش کمک بگیریم.

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «ما یَمنَعُ اَحَدَكُم اِذا دَخَل عَلَیهِ غَمٌّ مِن غُمُومِ الدُّنیا اَن یَتَوَضَّاَ ثُمَّ یَدخُلَ مَسجِدَهُ وَ یَركَعَ رَكعَتَینِ فَیَدعُوَ اللّه فیهِما؟ اما سَمِعتَ اللّه یَقُولُ: «وَاستَعینوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ؟(1)»(2) چه چیز مانع مى‌شود، كه هرگاه بر یكى از شما غم و اندوه دنیایى رسید، وضو بگیرد و به سجده‌گاهِ خود برود، سپس دو ركعت نماز بگزارد و در آن نماز، برای حل گرفتاریش دعا كند؟ مگر نشنیده‌اى كه خداوند مى‌فرماید: «از صبر و نماز کمک بگیرید؟»

بنابراین هیچ وقت و هیچ کجا قدرت نماز رو در رفع گرفتاری، دست کم نگیرید. چرا که خیلی از گره‌های کور زندگی، با یک نماز خوب باز میشه. بلند شو و امتحان کن.


1. سوره بقره، آیه ۴۵.

2. تفسیر عیاشى، ج 1، ص ۴3.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 2 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
یکی از قوانین و سنّت‌ های الهی رایج آن است که خداوند متعال شکر نعمت هایی را که به انسان ارزانی داشته، وسیله‌ی زیاد شدن همین نعمت ها قرار داده است.
پروردگار عالم این سنّت الهی را در قرآن کریم قاطعانه به اطلاع همه مردم رسانیده و می فرماید: «إذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ»(1)
به خاطر بیاورید زمانی را که پروردگارتان اعلام کرد، اگر شکرگزاری کنید، بر شما خواهم افزود، و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتِ من شدید خواهد بود!

آری! این وعده الهی است و مسلماً خداوند هرگز خلف وعده نخواهد کرد: «إِنَّ اللَّهَ لَا یُخْلِفُ الْمِیعَادَ»(2)

در این میان اگر ما به چیزهایی که داریم راضی بوده و همیشه سپاسگزار نعمت های الهی باشیم، آن وقت خواهیم دید که داشته هایمان روز به روز بیشتر از قبل خواهد شد. حال انتخاب با خود ماست!



1. سوره ابراهیم، آیه 7.

2. سوره آل عمران، آیه 9.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 1 دی 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
همه ما یا دست کم بیشتر ما این حدیث شریف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را شنیده یا خوانده ایم که فرمودند: «الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن»(1) نماز، معراج مؤمن است.

معراج در لغت به معنای «نردبان» است که در جمله نورانی نماز به نردبان تشبیه شده است. درباره علت این تشبیه باید گفت همانطور که نردبان به ما کمک می کند تا به مکان های بلند دست پیدا کنیم، نماز نیز به نمازگزار کمک می کند تا از این عالم مادی جدا شده و به عالم ملکوت یا عالم بالا که همان قرب الهی است دست پیدا کند.

همچنین در حدیثی دیگر از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است: «الصَّلاة قُربانُ كُلِّ تَقیٍّ»(2) نماز، وسیله تقرّب هر شخص پرهیزگارى است.

در یک کلام می توان نماز را سکوی پرتاب انسان به ملکوت اعلی نامید که وی با آن به آرامش رسیده و اطمینان قلبی پیدا می‌کند. البته چنین چیزی جز با حضور قلب، توجه به آداب و احکام نماز و همچنین به موقع و در اول وقت خواندن آن به دست نمی آید.


1. تفسیر فخر رازی، ج 1، ص 266.

2. بحارالأنوار، ج 82، ص 310، ح 14.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :