پیام دین
وبلاگ ما را به کسانی که دوستشان دارید معرفی کنید...
درباره وبلاگ


اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.

مدیر وبلاگ : محمد سیه پوش
نویسندگان
نظرسنجی
بازدید کننده محترم: لطفاً نظر خود را راجع به این وبلاگ با انتخاب یکی از گزینه های زیر برای ما ارسال کنید. با تشکر









یکشنبه 14 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

کسی که می داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترك کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته پزشك امین یا از منشأ عقلایی دیگر.


رساله آموزشی، احکام عبادات، ج 1، ص 203.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 13 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

روزه همانند دیگر اعمال عبادی دارای شرایطی است که با وجود آن ها این عمل بر انسان واجب می شود.

شرایط وجوب روزه:

1. بلوغ.

2. عقل.

3. قدرت.

4. بی هوش نبودن.

5. مسافر نبودن.

6. حایض و نفسا نبودن.

7. ضرری نبودن روزه.

8. حرجی نبودن روزه.

روزه بر افرادی واجب است که واجد شرایط فوق باشند، بنابراین روزه بر کودك نابالغ، دیوانه، بیهوش، فردی که توانایی گرفتن روزه ندارد، مسافر، زن حایض و نُفَسا، کسی که روزه برای او ضرر یا حرج (مشقت زیاد) دارد واجب نیست.


رساله آموزشی، احکام عبادات، ج 1، ص 204.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 12 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


کسی که در ماه رمضان، هنگام فرا رسیدن اذان صبح، عمداً نیت روزه نمی کند، اگر در اثنای روز نیت روزه کند، روزه اش باطل است و در عین حال باید تا غروب آن روز از همه چیزهای باطل کننده روزه اجتناب کند و بعد از ماه رمضان هم قضای آن روز را به جا آورد.



رساله آموزشی، احکام عبادات، ج 1، ص 207.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 11 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


به کارهایی که روزه را باطل می کند «مفطرات روزه» می گویند.

1.   خوردن و آشامیدن.

2.   جماع (آمیزش جنسی).

3.   استمنا (خود ارضایی جنسی).

4.   دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین(ع) (بنابر احتیاط واجب).

5.   رساندن غبار غلیظ به حلق (بنابر احتیاط واجب).

6.   فرو بردن تمام سر در آب (بنابر احتیاط واجب).

7.   باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح.

8.   اماله (تنقیه) کردن با مایعات.

9.   قی کردن عمدی.



رساله آموزشی، احکام عبادات، ج 1، ص 210.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 11 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

«اللهمّ اعنّی فیهِ علی صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین.»

«خدایا یاری کن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبـادت و برکنارم دار در آن از بیهودگی و گناهان و روزیم کن در آن یادت را برای همیشه به توفیق خودت ای راهنمای گمراهان.»

اگر توفیق الهی در کار نباشد، انجام هر عملی با شکست مواجه می گردد. در این دعا شخض روزه دار از خدا می خواهد تا در انجام روزه و عبادت به او کمک نماید واین به خاطر آثار و فواید بی نظیری است که در روزه داری وجود دارد.

در دعا می خوانیم: «اللهم ارزقنی توفیق الطاعة»(1) خدایا به من توفیق اطاعت از خودت را عنایت کن و روزه اطاعت از فرمان الهی است.

قرآن کریم نیز از زبان حضرت شعیب (علیه السلام) می فرماید: «و ما توفیقی الا بالله»(2) توفیق من تنها از جانب خداوند است.

در روایات نیز برای کسب توفیق به داشتن نیت خوب اشاره شده است، چنانکه امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرماید: «من حسنت نیته امّده التوفیق»(3) هر کس نیتش خوب باشد، توفیق یار او شود.

ایشان یکی دیگر از عوامل دیگر توفیق را دعا معرفی کرده و می ‌فرماید: «علیک بالاستعانه بالهک و الرغبه الیه فی توفیقک»(4) برتوست که از خدایت کمک بگیری و توفیقرا از او طلب کنی.

خواسته دوم در این دعا مصون ماندن از لغزش و گناه است. آدمی پیوسته در معرض خطر لغزش و اشتباه قرار دارد، اما از همه بدتر آن است که در ماه رمضان مرتکب گناه شود.

در ماه رمضان تمام درهای جهنم بسته شده و شیطین به غل و زنجیر در آمده اند. لذا باید از این فرصت استفاده کرد و از خدا خواست تا در بهره گیری از فیوضات این ماه به ما کمک نماید.

مومن روزه دار نیز باید تلاش کند تا تمام اعضا و جوارح او روزه باشد و تنها گرسنگی و تشنگی کشیدن به چه کار آدمی می آید؟!

آخرین درخواست پیرامون مداومت بر ذکر و یاد خداوند متعال است. روزه دار باید علی الدوام و به طور پیوسته به یاد خدابوده و لحظه ای از یاد او غافل نشود

اگر انسان روزه دار از یاد خدا غافل شود، اسیر دام شیطان شده و تمام اعمالش به باد خواهد رفت.

نکته جالبی که در قسمت پایانی این دعا وجود دارد و مربوط به همین خواسته می شود، اشاره به راهنما بودن خداوند عز و جل است، زیرا تنها اوست که گمراهان را وادی غفلت به درآورده و به سوی خویش هدایت می کند.

ما هر روز ده مرتبه در نمازهایمان به این امر اشاره می کنیم و به خدا عرضه می داریم: «اهدنا الصراط المستقیم»(5) و او نیز هر که را بخواهد هدایت خواهد کرد.

قرآن کریم در این باره فرمود: «لَقَدْ أَنزَلْنَا آیاتٍ مُّبَینَاتٍ وَاللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ»(6) قطعاً آیاتى روشنگر فرود آورده ایم و خدا هر كه را بخواهد به راه راست هدایت مى كند.

در پایان از خدا بخواهیم تا ما را نیز به بهترین راه که همان راه بندگی و یکتاپرستی است هدایت کند.


1.   البلد الأمین و الدرع الحصین، النص، ص 349.

2.   سوره هود، آیه 88.

3.   میزان الحکمۀ، ج 13، ص 6574، ح 20983.

4.   غرر الحکم، ص 203.

5.   سوره فاتحه، آیه 6.

6.   سوره نور، آیه 46.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 10 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

«اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ وَلاتَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ وَزَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَاَیادیکَ یا مُنْتَهی رَغْبَةِ الرّاغِبینَ.»

«خدایا در این ماه به خاطر نافرمانیت خوار مکن و با تازیانه‌ انتقامت مرا مزن و از انگیزه های خشم خود مرا کنار کش، به منت و دستگیری تو ای غایت آرزوی علاقه مندان!»

انجام معصیت الهی و اصرار بر آن، نتیجه ای جز خواری و ذلت نخواهد داشت. اگر کسی بخواهد از این ذلت رهایی پیدا کند باید با توبه از معصیت و بازگشت به بندگی پروردگار، رحمت خداوندی را جلب نماید.

وقتی بنده ای از بندگان خدا توبه می کند، خداوند نیز فوراً راضی گشته و او را مورد عفو و بخشش قرار می دهد. در دعای جوشن کبیر می خوانیم: «یَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ‌» ای کسی که رحمت وی بر خشم و غضبش، پیشی جسته است.

بنابراین تنها راه برای دوری از ذلت و خواری، همان بندگی خداوند است.

درخواست دوم مومن روزه دار در این دعا، عفو از عذاب الهی است. کسانی از عذاب الهی نجات می یابند که راه اطاعت و بندگی را در پیش گرفته و فرمانبردار خدای خویش هستند.

آخرین درخواست نیز دوری از موجبات سخطت پروردگار است. پیروی از شیطان موجب غضب پروردگار عالم می شود، لذا قرآن کریم درباره سرنوشت شیطان و پیروان او فرمود: «أُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ لا یَجِدُونَ عَنْها مَحِیصاً»(1) جایگاه آن ها (شیطان و پیروان او) جهنم است و هیچ راه فرارى ندارند.

نتیجه پیروی از شیطان چیزی جز جهنم و عذاب دردناک آن نیست و کسی که می خواهد از جهنم و عذاب آن نجات یابد راهی جز خروج از بندگی شیطان و ورود در بندگی پروردگار بی همتای عالم ندارد.



1. نساء، 121.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 9 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ»

خدایا در این روز مرا از آمرزش جویان درگاهت قرار ده و قرار ده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و در این روز مرا از دوستان نزدیکت قرار ده، به حق مهربانی‌ات، ای مهربان‌ترین مهربانان.

اولین نیازی که در این دعا مطرح می شود، قرار گرفتن در میان افرادی است که استغفار می کنند. استغفار نیز دارای شرایطی است که به سادگی به دست نمی آیند.

امیرالمومنین علی (علیه السلام) برای استغفار شش شرط را ذکر می کنند:

اول: پشیمانى و حسرت از کردار گذشته،

دوم: عزم بر ترک آن براى همیشه،

سوم: ادا کردن حقوق مردم به طورى که هنگام مردن پاک باشد و خدا را ملاقات کند در حالى که حق کسى بر عهده اش نباشد،

چهارم: هر واجبى که ضایع کرده جبران نماید،

پنجم: آن چه گوشت بدنش از حرام روئیده با حزن بر آخرت آبش کند تا پوست به استخوان بچسبد و گوشت نو دربدنش پیدا شود،

ششم: زحمت عبادت را به بدن خود بچشاند، چنان چه خوشى و شیرینى گناه را چشانیده است.(1)

اگر چنین شرایطی جمع شد، آن وقت است که می توان استغفار نمود و جزو این افراد قرار گرفت.

درخواست دوم روزه دار این است که خداوند او را جزو بندگان شایسته و فرمانبردار خویش قرار دهد. اگر کسی دستورات الهی را انجام دهد، به طوری که به واجبات عمل نموده و از محرمات پرهیز نماید، به عنوان بنده صالح و مطیع پروردگار شناخته خواهد شد.

خواسته آخر مومن روزه دار این است که در میان مقربین درگاه الهی قرار گیرد. چنین افرادی هیچ گاه از یاد خداوند غافل نشده و تنها برای رضای خداوند انجام می دهند.



1. نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 409.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 8 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
«اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یا أبْصَرَ النّاظرین.»

«خدایا نیرومندم نما در آن روز به ‌پاداشتن دستور فرمانت و بچشان در آن شیرینی یادت را و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاسگزاریت به کـرم خودت و مهیا کن مرا در این روز برای انجام سپاسگزاریت به کرم خودت ای بیناترین بینایان.»

یکی از شرایط انجام عمل عبادی، داشتن «قدرت» است. قرآن کریم فرمود: «لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» خداوند به اندازه توان بشر آن ها را تکلیف می کند، لذا مومن در این روز از خدا می خواهد تا به او نیرو و توان داده تا بتواند در این ماه به خوبی عبادت کند و اوامر الهی را انجام دهد.

نیرو و قوتی نیست مگر آنکه از طرف خداوند است، اگر چنین نیرو و قدرتی نباشد انسان در انجام کارها ناتوان نشده و نمی تواند آن ها را به جا آورد.

در خواست دیگر روزه دار از خداوند این است که به او شیرینی یاد خودش را بچشاند. با چنین شیرینی است که روزه گرفتن مزه پیدا کرده و به جان انسان می‌ نشیند.

مومن روزه دار از خدا می خواهد به او کمک کند تا به بهترین وجه حق سپاسگزاری از خدا را به جا آورد. تشکر واقعی از خداوند به این است که نعمت‌های او را ضایع و تباه نساخته و آن ها را در مسیر طاعت و بندگی‌اش قرار دهد.

آخرین خواسته روزه دار از خدا این است که او را از گناه حفظ کند و توفیق ترک گناه را به او بدهد، زیرا خداوند ستارالعیوب است، به طوری که هیچ کس را از گناهان او با خبر نمی کند.



بقره، 286.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 7 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ‌ وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین.»

خدایا در این روز مرا هوش و بیداری نصیب فرما و از سفاهت و جهالت و کار باطل دور گردان و از هر خیری که در این روز نازل می‌فرمایی مرا نصیب بخش به حق جود و کرمت ای جود و بخشش دارترین عالم.

 در این دعا روزه دار از خدا درخواست می کند تا در این ماه هوشیاری و حافظه قوی پیدا کند. یکی از راه های اصلی تقویت حافظه دوری از گناه و پرهیز از بسیاری اعمال ناشایست است.

در روایاتی که از اهل بیت (علیهم السلام) وارد شده است فرمودند: «أَلْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللّهُ فِى قَلْبِ مَنْ یَشآءُ.»(1) علم، نورى است كه خداوند به قلب هر كس كه بخواهد مى افكند. لذا قلبی که در آن نور معرفت وارد می شود باید از آلودگی های گناه پاک باشد.

مومن روزه دار عاجزانه از خدا می خواهد تا او را خواب غفلت بیدار گرداند. چنین بیداری باعث پیدا کردن مسیر صحیح بندگی شده و سعادت دنیا و آخرت را نصیب او می کند.

 درخواست دیگری که در این روز از خدا می شود دورشدن از کارهای باطل و سفیهانه مثل پرداخت به گناه و بسیاری سرگرمی های بیهوده است.

آخرین خواسته نیز رسیدن و بهره بردن از هر کار خیری است که خداوند متعال در ماه رمضان نازل می کند. یکی از این اعمال خیر تلاوت قرآن است که مومن روزه دار باید به آن ملتزم شده و به قرائت دائمی آن پایبند باشد.


1. بحارالانوار، ج 1، ص 224.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 7 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

انسان نمی تواند به خاطر ضعف روزه را بخورد، ولی اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود می تواند روزه را بخورد، و همچنین اگر برای او ضرر یا خوف ضرر داشته باشد، بنابراین دخترانی که به سن بلوغ که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری است می رسند، واجب است روزه بگیرند و ترك آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست. بلی اگر برای آن ها ضرر داشته و تحمل آن برای ایشان همراه مشقت زیاد باشد می توانند افطار کنند.


رساله آموزشی، احکام عبادات، ج 1، ص 202.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 7 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


«اللّهُمَّ قَرِّبْنی فیهِ اِلی مَرْضاتِکَ وَ جَنِّبْنی فیهِ مَنْ سَخَطِکَ و نَقْماتِکَ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِراءَةِ آیاتِکَ بِرحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمین»

خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوی خوشنودیت و بر کنارم دار در آن از خشم و انتقامت و توفیق ده مرا در آن برای خواندن آیات قرآن به رحمت خودت، ای مهربان‌ترین مهربانان.
در این دعای مجمل اما سرشار از معارف ناب الهی، شخص روزه دار از خدای خویش درخواست می کند تا به رضای معبود خویش نزدیک شود.
«رضایت الهی» بالاترین نعمتی است که در این ماه پر برکت نصیب مؤمنان روزه دار می شود.

قرآن کریم در این باره فرمود: «و رضوان من الله اکبر ذلک هو الفوز العظیم»(1) خشنودی و رضای خدا از هر نعمتی بالاتر است و این همان پیروزی بزرگ است!
خواسته دیگر انسان مومن روزه دار از خداوند متعال، دور شدن از سخط الهی است.
قرآن کریم نتیجه سخط الهی را نابودی اعمال بر شمرده و می فرماید: «ذلِكَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا ما أَسْخَطَ اللَّهَ وَ كَرِهُوا رِضْوانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُمْ»(2) این، براى آن است كه پیروى از خشم پروردگار كردند و از آنچه باعث خشنودى اوست، كراهت داشتند؛ در نتیجه خداوند كارهایشان را نابود كرد.
بنابراین باید در ماه مبارک رمضان طوری عمل کرد تا زمینه جلب رضایت پروردگار را فراهم نموده و خود را از خشم و غضب او دور ساخت.
در قسمت پایانی این دعا از خداوند درخواست می شود تا توفیق قرائت قرآن نصیب انسان شود.
قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»(3) هر چه می‌توانید قرآن تلاوت کنید.
ماه رمضان ماه قرآن است و قرائت قرآن اثرات فراوانی از خود به جا می گذارد که یکی از آن ها نورانی شدن دل و مکانی است که در آن قرآن تلاوت می شود.
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «اِنَّ البَیتَ اِذا كَثُرَ فیهِ تِلاوَةُ القُرآنِ كَثُرَ خَیرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ كَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنیا»(4) خانه‌اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خیر آن بسیار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانیان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمینیان مى‌درخشند.
همچنین امام رضا (علیه السلام) درباره ثواب قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان فرمودند: «مَن قَرَاَ فى شَهرِ رَمضانَ آیَة مِن کِتابِ اللهِ کانَ کَمَن خَتَمَ القُرآنَ فِى غَیرِه مِن الشُهُورِ»(5) هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که در ماه‌هاى دیگر تمام قرآن را بخواند.

نکته آخر: رمضان ماه تلاوت قرآن است، با این کار هم رضایت پروردگار نصیب قاری قرآن می شود و هم اینکه دل انسان منور به نور الهی می گردد.

 


1.   سوره توبه، 72.

2.   سوره محمد، آیه 28.

3.   سوره مزمل، آیه 20.

4.   كافى (ط-الاسلامیه) ج 2، ص 610.

5.    بحار الانوار(ط-بیروت) ج 93، ص 341.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 6 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


درباره وقت افطار زیاد سوال می شود که چه زمانی وقت افطار است، آیا می توان با شروع اذان افطار کرد؟
در این باره فقهاء می فرمایند: «هرگاه برای روزه دار اطمینان حاصل شود که اذان از هنگام داخل شدن وقت شروع شده جایز است به صرف شروع اذان، افطار نماید و صبر کردن تا پایان اذان لازم نیست


رساله آموزشی، احکام عبادات، ج 1، ص 202.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 6 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

«أَللّهُمَّ اجْعَلْ صِیامى فیهِ صِیامَ الصّآئِمینَ وَ قِـیامى فـیهِ قـیامَ الْقـآئِمینَ وَ نَبِّهْنى فیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِـلینَ وَهَبْ لى جُرْمى فیهِ یا اِلهَ الْعالَمینَ وَاعْفُ عَنّى یا عافِیاً عَنْ الْمجْرِمینَ

خدایا در این روز، روزه ام را روزه روزه‌ داران و شب‌ زنده‌ داریم را زنده داری شب‌زنده‌داران قرار ده و در آن از خواب بی‌خبران آگاهم کن و گناهم را ببخشا و درگذر از من، اى بخشاینده گناهکاران.

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) درباره نماز روزه داران فرمودند: «ما اَقَلَّ الصُوّام و اكثَرَ الجُوّاعُ»(1) چه بسیارند روزه دارانى كه از روزه، جز گرسنگى و عطش، دستاوردى ندارند.

کسی که در این ماه رنج روزه داری را به خود تحمیل می کند باید از فواید و بهره های این ماه حداکثر استفاده را ببرد و از خدا بخواهد تا نماز و روزه کاملی را به جا آورد، زیرا گرسنگی و عطش تنها بهره چندانی ندارد.

همچنین روزه دار باید در این ماه از خدا درخواست کند تا توفیق بیدارى و رسیدن به بصیرت و آگاهى را نصیب او گرداند، زیرا از این طریق است که انسان به فطرت اصلی خویش نزدیک شده و از معصیت و گمراهی دور می شود.

همه می دانند که اگر خداوند با عدل خویش رفتار كند، بسیاری از انسان ها محاکمه خواهد شد. اما كرم و بخشش الهی ایجاب می کند تا با بندگان خویش از در رحمت وارد شده و آن ها را مورد بخشش و عنایت خویش قرار دهد.


من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 109.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 5 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


معنی و لزوم نیت

روزه مانند همه عبادت های دیگر باید با نیت همراه باشد، بدین معنی که خودداری انسان از خوردن و آشامیدن و سایر چیزهای باطل کننده روزه، به خاطر دستور خداوند باشد و همین که چنین عزمی در او  باشد کافی است و لازم نیست آن را بر زبان بیاورد.

زمان نیت

الف) روزه های مستحبی: از اول شب تا موقعی که به اندازه نیت کردن به مغرب وقت مانده باشد.

ب) روزه های واجب:

1. واجب معین، مثل روزه ماه رمضان:

1.1: تا قبل از طلوع فجر: صحیح است.

 2.1: تا قبل از زوال، از روی عمد: صحیح نیست. از روی فراموشی یا بی اطلاعی: بنابر احتیاط واجب نیت روزه کند و روزه بگیرد و بعداً نیز روزه آن روز را قضا نماید.

 3.1: بعد از زوال: کافی نیست.

2. واجب غیرمعین، مثل روزه قضای ماه رمضان:

1.2: تا قبل از زوال: صحیح است.

2.2: بعد از زوال: صحیح نیست.



رساله آموزشی، احکام عبادات، ج 1، ص 206.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 5 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

حلول ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن، ماه عبادت و بندگی، ماه میهمانی خدا بر همه مومنین مبارک باد.

مهمترین عملی که در این ماه صورت می گیرد، روزه داری است. انسان در این ماه نیت می کند تا به خاطر خدا از اذان صبح تا اذان مغرب از کارهایی که روزه را باطل می کند پرهیز نماید.
امام رضا (علیه السلام) درباره عظمت این ماه در پیشگاه خداوند فرمود: «إِنَّ اللّهَ تَبارَکَ وتَعالى یُعتِقُ فی هذَا الشَّهرِ رِقاباً مِنَ النّارِ لِحُرمَةِ شَهرِ رَمَضانَ»(1) همانا خداوند متعال، در این ماه (شعبان)، به احترام ماه رمضان بسیارى را از آتش آزاد مى كند.
با توجه به این حدیث می توان اینطور برداشت کرد که خداوند به قرار دادن آداب و رسوم مخصوص این ماه، راه انجام کارهای خیر را هموار نموده و طریق ارتکاب اعمال ناشایست و معصیت خداوند مسدود کرده است. همچنین با به بند کشیدن غرایز نفسانی و هواهای شیطانی به روزه داران این امکان را داده تا با خیالی آسوده و مطمئن به انجام این عمل عبادی با ارزش بپردازند.
1. عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 51.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 5 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
اعمال شب اول ماه مبارک رمضان ...
1. استهلال.
2. دعا هنگام دیدن هلال ماه.
3. غسل شب اول ماه.
4. زیارت قبر امام حسین (علیه السلام).
5. دو رکعت نماز در شب‏ اول.
   در هر رکعت سوره «حمد» و سوره «انعام».
6. خواندن ادعیه اهل بیت (علیهم السلام).

مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی (ره).




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 4 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

رسول اكرم (صلى الله علیه و آله :(

«ما یَستَغنى رَجُلٌ عَن مَشوَرَةٍ»

هیچ كس از مشورت بى نیاز نیست.


نهج الفصاحه، ص 497، ح 1637.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 3 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
بسیاری از مردم روزه را با عنوان واجب آن می شناسند و از حرام یا مستحب و مکروه بودن آن بی اطلاع هستند.
باید دانست که روزه همانند دیگر اعمال عبادی به حرام نیز متصف می گردد و اگر کسی یکی از روزه هایی که گفته می شود را به جا آورد، باعث بطلان آن روزه گردیده و مرتکب معصیت الهی شده است.
امام خمینی (رحمة الله علیه) در کتاب شریف تحریر الوسیله به روزه های حرام اشاره کرده و می فرماید:
«روزه‌هاى حرام عبارت است از:
1. روزۀ دو عید فطر و قربان.
2. روزۀ روز 30 شعبان (روزى که نمى‌داند از ماه شعبان است یا رمضان) به نیّت اینکه از ماه رمضان باشد.
3. روزۀ ایام تشریق (11، 12 و 13 ذى‌حجه) براى کسى که در مِنا باشد، چه اشتغال به اعمال حج داشته باشد، یا نداشته باشد.
4. روزه گرفتن به جهت وفای به نذر معصیت.
5. روزۀ سکوت؛ به این معنى که نیّت سکوت و حرف نزدن نماید، اگر چه در بعضى از روز باشد.
6. روزۀ وصال؛ و آن عبارت از آن است که انسان نیت کند که در شب و روز یک بار خوراک بخورد یا چند شبانه روز متوالى از خوراک خوددارى نماید.
7. همچنین احتیاط آن است که زن بدون اذن شوهر روزۀ مستحبى نگیرد، بلکه در صورتى که روزه مزاحم حق شوهرش باشد، و بلکه شوهر او را از روزه گرفتن نهى کند مطلقاً (چه مزاحمت با حق شوهر داشته باشد چه نداشته باشد) نباید این احتیاط را ترک کند.»(1)

1. امام خمینى، سید روح اللّٰه، مترجم: اسلامى، على، تحریر الوسیله، ج‌1، ص 555.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 3 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
جمعه آخر ماه شعبان را از دست ندهید و در آن این دعا را زیاد بگویید.
امام رضا (علیه السلام) به ابَوُالصّلت هَروى فرمود: «یَا أَبَا الصَّلْتِ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْه»
ای ابا الصلت!
این دعا را در باقی مانده ایام ماه شعبان بسیار بخوان، خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده ما را بیامرز.»


عیون اخبار الرضا، جلد 2، صفحه 51.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 2 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

ماه شعبان در واپسین روزهای خود قرار دارد، چه بسیار کسانی که در این ماه به انجام اعمال عبادی مشغول گشته و خود را از چرک گناه پاک ساختند.
برای کسانی که هنوز کاری نکرده اند فرصت باقی است تا در این چند روز باقی مانده از این ماه شریف و فیوضات معنوی آن بهره برده و بتوانند برای خود توشه معنوی ذخیره نمایند.
امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند:
هرکس سه روز آخر شعبان را روزه بدارد و آن‌ها را به ماه رمضان متصل کند، خداوند برای او پاداش روزه دو ماه پیاپی را می نویسد.
از خدا بخواهیم تا دستمان را بگیرد و توفیق عبادت در این ماه را نصیبمان فرماید.


من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 94.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 1 خرداد 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
دنیا مکانی برای زندگی و انجام بسیاری از کارهاست، تا فرصت باقی است باید کار کرد. گاهی پیش می اید که دوست دارد بسیاری از کارهای نکرده را انجام دهد تا از آن ها سود برد اما وقتی اجل فرا رسد مهلتی نیست تا کاری کند. اما چند چیز هستند که بعد از مرگ آدمی و بسته شدن پرونده او به کمک انسان می آید و برای او ثواب محسوب می شوند.
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) در این باره فرمودند: «اذا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ، الَّا فِی ثَلَاثٍ، صَدَقَةُ جَارِیَةٍ، أَوْ عِلْمٍ یُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدُ صَالِحُ یَدْعُو لَهُ»(1) هر گاه انسان بمیرد عمل او نیز قطع خواهد شد مگر از سه چیز: صدقه جاریه، علمی که از آن سود برده شود یا فرزند صالحی که برای او دعا کند.


وسائل الشیعه، ج 13، ص 292.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :