پیام دین
وبلاگ ما را به کسانی که دوستشان دارید معرفی کنید...
درباره وبلاگ


اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.

مدیر وبلاگ : محمد سیه پوش
نویسندگان
نظرسنجی
بازدید کننده محترم: لطفاً نظر خود را راجع به این وبلاگ با انتخاب یکی از گزینه های زیر برای ما ارسال کنید. با تشکر









چهارشنبه 29 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
رسول خدا (صلى الله علیه و آله):
«إذا أذَّنَ المُؤَذِّنُ أدبَرَ الشَّیطانُ و لَهُ حُصاصٌ»
هرگاه مؤذّن اذان بگوید، شیطان به سرعت پا به فرار می‌گذارد.

دانشنامه قرآن و حدیث، ج 2، ص 420.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 28 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
طلب علم و کسب دانش یکی از واجباتی است که در دین اسلام به آن سفارش زیادی شده و اولین آیاتی نیز که بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل شده درباره همین امر است.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «طَلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ أَلا إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ بُغاةَ العِلمِ»(1) طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است، همانا خداوند جویندگان دانش را دوست دارد.
امام علی (علیه السلام) نیز درباره یادگیری دانش و ضروت عمل به آن فرمودند: «اُطلُبُوا العِلمَ تُعرَفُوا بِهِ وَ اعمَلُوا بِه تَكُونُوا مِن أهلِهِ»(2) دانش را بجویید تا به آن شناخته شوید و به آن عمل كنید تا از اهلش باشید.
نکته ای که باید توجه داشت این است که دانش باید در خدمت توسعه و پیشرفت علم و همچنین تکامل بشر قرار گیرد، نه اینکه به ابزاری برای نابودی بشر تبدیل شود.

1. مصباح الشریعه، ص 13.
2. گزیده غررالحكم و دررالكلم، ص 32.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 27 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

داشتن یک زندگی سالم از دغده های همیشگی بشر بوده و هست. اما اینکه چه کارهایی باید انجام داد تا به یک زندگی سالم دست یافت برای همه روشن نیست.

یک زندگی سالم از چهار رکن و پایه تشکیل شده است. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ حِیلَةٌ وَ حِیلَةُ الصِّحَّةِ فِی الدُّنْیَا أَرْبَعُ خِصَالٍ»(1) هر چیزی را چاره ای است و چاره تندرستی در دنیا چهار خصلت است:

1. قِلَّةُ الْكَلَامِ: كم سخن گفتن. اگر قبل از سخن گفتن درباره محتوا و نتیجه سخنان خود كمی بیندیشیم، بسیاری از لغزشهای زبان و گناهان، از ما دور می شود.

امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «اِنْ اَحْبَبْتَ سَلامَةَ نَفْسِکَ وَ اسَتْرَ مَعایِبِکَ فَاقْلِلْ كَلامَکَ وَاكْثِرْ صَمْتَکَ، یَتَوَفَّرْ فِكْرُکَ و یَسْتَنِرْ قَلْبُکَ»(2) اگر دوست داری از سلامت نفس برخوردار شوی و عیوب و كاستی هایت پوشیده بماند، كمتر سخن بگوی و بیشتر خاموش باش تا فكرت قوی، و قلبت نورانی گردد.

2. وَ قِلَّةُ الْمَنَامِ: كم خفتن،  قطعاً کسانی که تمام شب را در خواب به سر می برند و روز را به بطالت می گذرانند زندگی سالمی نخواهند داشت. انسان سحرخیز از نشاط و شادابی و سلامتی بیشتری برخوردار است.

3. وَ قِلَّةُ الْمَشْیِ: كم راه رفتن. در اینجا مقصود تنبلی کردن و تحرک نداشتن نیست بلکه مقصود کم دویدن برای دنیا است. بسیاری از مشکلات ریشه در دنیاطلبی افراد دارد.

4. وَ قِلَّةُ الطَّعَام‏: كم خوردن. کسی که در خوردن زیاده روی کند، چیزی نمی گذرد که به انواع مریضی ها دچار می شود. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «الْمَعِدَةُ بَیْتُ كُلِّ دَاءٍ وَ الْحِمْیَةُ رَأْسُ كُلِّ دَوَاءٍ وَ أَعْطِ كُلَّ نَفْسٍ مَا عَوَّدَتْهَا»(3) معده خانه تمام دردها است و پرهیزکردن سرآمد هر نوع دارویی است.

نتیجه آنکه اگر کسی خواهان زندگی سالم است باید این موارد را در زندگی به خوبی رعایت کند.


1. بحار الأنوار، ج 8 ص 144 ح 67.

2. تصنیف غرر الحكم، صفحه 216، شماره 4252.

3. بحار الانوار، علامه مجلسی، ج 62، ص 290، ط بیروت.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 26 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

بسیاری از گناهان وجود دارد که به گناهان کبیره معروف هستند که از جمله آن ها می توان به قتل نفس و خودکشی اشاره کرد.

خداوند متعال درباره این کار فرمود: «وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلَا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا»(1) و نفسى را كه خداوند حرام كرده است جز به حق مكشید و هر كس مظلوم كشته شود به سرپرست وى قدرتى داده‏ ایم پس [او] نباید در قتل زیاده‏ روى كند زیرا او [از طرف شرع] یارى شده است.

درباره قتل نفس باید گفت که هر کس بدون حق (قصاص و فساد) کسی را بکشد، گویا همه مردم را کشته است.

قرآن کریم می فرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا»(2) هر كس كسى را جز به قصاص قتل یا [به كیفر] فسادى در زمین بكشد چنان است كه گویى همه مردم را كشته باشد.

کیفر چنین قتلی دروزخ ابدی و عذاب بزرگی است که خداوند به آن وعده داده است: «مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا»(3) هر كس عمداً مؤمنى را بكشد كیفرش دوزخ است كه در آن ماندگار خواهد بود و خدا بر او خشم مى‏ گیرد و لعنتش مى ‏كند و عذابى بزرگ برایش آماده ساخته است.

همچنین درباره گناه خودکشی و حرمت آن باید گفت که چنین عملی جز عذاب جاودان جهنم چیزی به همراه نخواهد داشت.

قرآن کریم می فرماید: «وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِیمًا»(4) خودتان را مكشید زیرا خدا همواره با شما مهربان است.

اگر کسی مرتکب این کار شود، در آتش قهر پروردگار عالم گرفتار خواهد شد، «وَمَنْ یَفْعَلْ ذَلِكَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِیهِ نَارًا وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرًا»(5) و هر كس از روى تجاوز و ستم چنین كند به زودى وى را در آتشى درآوریم و این كار بر خدا آسان است.

اهل بیت (علیهم السلام) نیز در روایاتی از این کار به شدت نهی فرموده و مردم را به صبر و شکیبایی در برابر انواع بلاها، سختی ها و مشکلات توصیه می کنند.

امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: «إنّ المؤمنَ یُبتَلى بكُلِّ بَلیَّةٍ و یَموتُ بكُلِّ مِیتَةٍ إلاّ أنّهُ لا یَقتُلُ نفسَهُ»(6) مؤمن به هر بلایى گرفتار مى شود و با هر مرگى مى میرد، اما خود كشى نمى كند.

همچنین پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «مَن قَتَلَ نفسَهُ بشیءٍ فی الدنیا عُذِّبَ بهِ یَومَ القِیامَةِ»(7) هر كس خودش را در دنیا با هر وسیله اى بكشد، روز قیامت با همان وسیله عذاب شود.

بنابر آیات و روایاتی که بیان شد این چنین باید گفت که جان انسان محترم است و لذا خودکشی و یا دیگرکشی عملی حرام محسوب می شود و فاعلش را با آتش قهر الهی و عذابی جاودان روبه رو می سازد.


1. إسراء، 33.

2. مائده، 32.

3. نساء، 93.

4. همان، 29.

5. همان، 30.

6. من لا یحضره الفقیه، جلد 3، ص 374، حدیث 23‏.

7. كنز العمّال: ج 15، ص 36، ح 39965.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

بعضی از آیات قرآن به نام خاصی معروف هستند که در هریک مخصوص واقعه ای خاص می باشند. از این قسم آیات، آیه هشتم سوره مبارکه انسان است که به آیه اطعام معروف بوده و در آن به توصیف اهل بیت (علیهم السلام) اشاره گردیده است.(1)

قرآن کریم درباره بخشش اهل بیت (علیهم السلام) و از خودگذشتگی آنان می فرماید: «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا»(2) و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» می‌دهند.

این آیه به اتفاق همه علمای شیعه و اهل سنت درباره جریان روزه گرفتن امیرالمومنین، حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) نازل گردیده است.(3)

نکته ای که از این آیه برداشت می شود این است که اطعام و انفاق زمانی بیشترین ارزش را دارد که شیء انفاق شده مورد نیاز و علاقه انسان باشد. همچنین نباید از نظر دور داشت که انسان به نیکی نمی رسد مگر آنکه از چیزی که دوست دارد و مورد علاقه او است انفاق کند.(4)


1. مظاهری، زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام، ص۵۶.

2. انسان، 8.

3. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 25، ص 345.

4. قرائتی، تفسیر نور، ج 10،  ص 328.





نوع مطلب :
برچسب ها : آیه اطعام، سوره انسان، هل اتی،
لینک های مرتبط :
جمعه 24 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

یکی از جریاناتی که در طول عمر شریف پیامبر (صلی الله علیه و آله) رخ داد، جریان مباهله است که نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) بود، بلکه فضیلت ویژه خانواده امیرالمومنین علی (علیه السلام) را نیز نشان می داد.

این جریان که میان پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) از یک طرف و مسیحیان نجران در طرف دیگر به وجود آمد، در آخر با تسلیم نجرانیان و ایمان ‌آوردن عده‌ای از آنان پایان پذیرفت.(1)

قرآن کریم درباره این جریان می فرماید: «فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ »(2) هر گاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده، کسانی با تو به مجادله برخیزند، به آنها بگو بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

وقتی این آیه نازل شد، پیامبر (صلی الله علیه و آله)، علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را فراخواند و فرمود: «اللَّهم هوُلاءِ أهلی»(3) پروردگارا این ها اهل بیت من هستند.

نکات قابل توجهی که در این آیه وجود دارد این است که:

الف: مباهله مخصوص رویدادهای عظیمی است که اساس دین اسلام در خطر باشد.

ب: جز على بن ابیطالب (علیه السلام) کسی این فضیلت را ندارد که جان پیامبر (صلی الله علیه و آله) خطاب شود.

ج: برخلاف نظر کسانی که فرزندان فاطمه (سلام الله علیها) را فرزند پیامبر (صلی الله علیه و آله) نمی دانند، پیامبر (صلی الله علیه و آله) امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) را فرزندان خود معرفی می کند.


1. مجلسی، محمدباقر، حیات القلوب، ج 4، ص 1305.
2. آل عمران،
آیه 61.
3.  ری شهری
، محمد، موسوعة الامام علی بن ابیطالب علیه السلام، ج 8، ص 314.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 23 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
خوش خلقی یا داشتن اخلاق خوب از ویژگی های انسان های الهی و از اوصاف محمدی (صلی الله علیه و آله) است. قرآن کریم درباره اخلاق پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»(1).

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ»(2) همانا من براى به كمال رساندن مكارم اخلاق مبعوث شده ام. سیره اهل بیت (علیهم السلام) نیز همواره به این صورت بوده است که با مردم با اخلاق نیکو برخورد می کردند.

برخوردهایی که امام حسن مجتبی (علیه السلام) با مردم ناآگاهی که به ایشان دشنام و ناسزا می دادند، بهترین نمونه برای همه مردم در طول تاریخ است.(3) لذا یکی از فواید حسن خلق، مداوای دردهای اجتماع است.

همچنین حسن خلق، سبب ازدیاد روزی و از عوامل نزول برکت است. امیرمؤمنان علی (علیه السلام) فرمودند: «فی‌ سِعَةِ الْاخْلاقِ کُنُوزُ الْارْزاقِ»(4) گنجینه های رزق و روزی، در اخلاق خوب و گسترده نهفته شده است. از این رو است که می گویند: «آدم خوش معامله، شریک مال مردم است.»

دیگر فایده ای که حسن خلق به همراه دارد، آرامش در عالم برزخ است. کسی که در برخورد با دیگران مخصوصاً خانواده خویش از از اخلاق خوبی برخوردار نیست، در عالم برزخ گرفتار شده و همیشه در رنج و عذاب است.

بنابراین کسی که حسن خلق و خوش اخلاقی را به کار می بندد، امید است که به یک زندگی سالم دست پیدا کند.


1. قلم، 4.

2. مكارم الأخلاق، ص 8.

3. مسند الامام المجتبی علیه السلام، ص 94.

4. بحار الانوار، مجلسی، محمد باقر، ج 57، ص 53.





نوع مطلب :
برچسب ها : حسن خلق، اخلاق نیکو، خوش خلقی،
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 22 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
بشر همواره در جستجوی سعادت و خوشبختی است، به گونه ای که مطلوب فطری و قلبی هر انسانی، دستیابی به سعادت است و با تمام وجود تلاش می کند که از رنج ها و سختی ها رها شود و به زندگی آسوده و لذت واقعی و دائمی برسد. به همین دلیل شناخت عوامل حقیقی سعادت از منظر قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) بسیار حائز اهمیت است.

از عوامل اصلی سعادت، اعتقاد به خدا و انجام اعمال صالحه است که قرآن کریم از آن ها این چنین یاد می کند: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی خُسْر إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»(1) انسان ها همه در زیانند. مگر آنان که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، یکدیگر را به حق سفارش کرده و به استقامت توصیه نموده اند!

بنابراین ایمان همراه با عمل صالح، وسیله نجات از خسران و در نهایت عامل رسیدن انسان به بهشت جاودان می باشند.(2)

در کنار ایمان و عمل صالح، اطاعت از اهل بیت (علیهم السلام) نیز از عواملی است که سبب سعادت آدمی می شود. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «اَلسَّعیدُ مَنِ اتَّبَعَنا وَ الشَّقىُّ مَن عادانا وَ خالَفَنا؛ خوشبخت كسى است كه از ما پیروى كند و بدبخت كسى است كه با ما دشمنى ومخالفت نماید.(3)

در پایان باید دقت نمود که سعادت مقدمه رستگاری است؛ زیرا انسان ابتدا باید از عوامل شقاوت و گرفتاری نجات یابد تا بتواند به مطلوب خود که سعادت است، نائل شود.


1. عصر، آیات 2 و3.

2. بقره، آیه 11.

3. دلائل الإمامة، ص 233.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 21 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

برای رسیدن به موفقیت، راه های زیادی وجود دارد اما بهترین راهی که خداوند متعال پیش روی ما گذاشته است در چند چیز خلاصه می شود که در آیه «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ»(1) به آن ها اشاره شده است.

بر اساس این آیه شریفه برای دست یابی به موفقیت سه رکن لازم است:

1. انگیزه: ایمان که از آن به انگیزه می توان تعبیر نمود، اولین قدم در راه رسیدن به موفقیت است. قطعاً بدون ایمان و انگیزه لازم نمی توان به موفقیت حداکثری رسید.

2. برنامه: موفقیت برنامه می خواهد و تقوا که همانند یک برنامه منسجم عمل می کند، می تواند به انسان در دست یابی به هدف کمک شایانی نماید.

امیرالمونین علی (علیه السلام) به همین نکته اشاره کرده و می فرماید: « مَنْ أَخَذَ بِالتَّقْوَی عَزَبَتْ عَنْهُ الشَّدَائِدُ بَعْدَ دُنُوِّهَا وَ احْلَوْلَتْ لَهُ الْأُمُورُ بَعْدَ مَرَارَتِهَا»(2) کسی که تقوا پیشه کند سختی‌‌ها پس از نزدیک شدن از او دور می‌‌گردد، و امور بعد از تلخی برای او شیرین می ‌‌شود.

3. امکانات: بر کسی پوشیده نیست که رسیدن به موفقیت بدون داشتن امکانات لازم تقریباً ناممکن است، اما وقتی کسی انگیزه و برنامه ریزی درستی داشته باشد، خداوند نیز امکانات لازم را برایش فراهم می کند و او را به موفقیت می رساند.

با توجه به موارد گفته شده هر چند اگر کسی امکانات لازم را در اختیار داشته باشد اما مطمئناً بدون انگیزه و برنامه ریزی درست موفقیتی حاصل نخواهد شد.


1. اعراف، 96.

2. نهج البلاغه، خطبه 198.





نوع مطلب :
برچسب ها : موفقیت، انگیزه، برنامه ریزی، امکانات،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 20 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
سالروز میلاد هفتمین اختر تابناک امامت و ولایت، عبد صالح خدا، امام موسی الکاظم (علیه السلام) مبارک.

از ویژگی های بارز اخلاقی امام موسی کاظم (علیه السلام)، عبادت های زیاد و سجده های طولانی ایشان برای پروردگار عالم است، به گونه ای که به ایشان لقب عبد صالح داده اند.(1)

همچنین لقب دیگر ایشان «کاظم» است که معروف ترین لقب این امام همام می باشد و دلیل آن هم به جهت فرو خوردن خشم و صبر بر سختی ها و مشکلات زمانه مشهور به «کاظم» شد.(2)
در اینجا به یک حدیث از امام موسی کاظم (علیه السلام) درباره اهمیت مشورت اشاره می کنیم که فرمودند: «مَنِ اسْتَشارَ لَم یَعدَم عِندَ الصَّوابِ مادِحَا و عِندَ الخَطَإِ عاذِراً»(3)
كسى كه مشورت كند، اگر كارش را درست انجام دهد، مردم او را بستایند و اگر به خطا رود، معذورش دارند.
امیدواریم با عمل به دستورات
امام موسی کاظم (علیه السلام) همواره در زندگی موفق و پیروز باشید.


1. تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 414.
2.  ابن اثیر، الکامل، ج۶، ص 164.
3.
میزان الحكمه ، ح 9847.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 17 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
یکی از اصول اعتقادی مکتب تشیع، اعتقاد به ولایت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) است که به امر پروردگار بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) این مقام به ایشان رسیده است.
در روایت است که خداوند تبارک و تعالی ولایت
امیرالمومنین (علیه السلام) را به دژی مستحکم تشبیه نموده که هر کسی وارد آن شود، از عذاب الهی محفوظ خواهد ماند.
خداوند متعال می فرماید: «
وَلَایَةُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی»(1)
ولایت علی بن ابیطالب (علیه السلام) دژ محکم من است، پس هر کس داخل قلعه من گردد، از عذاب من محفوظ خواهد بود.
شیعه باید به خود ببالد که پیرو چنین امامی است که ولایتش سبب ایمنی از آتش جهنم خواهد شد، اما باید بداند که این امر شرطی هم دارد و آن این است که به دستورات
امیرالمومنین و دیگر ائمه (علیهم السلام) عمل نموده و مایه رشد و عظمت مذهب حقه شیعه باشد.


عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص 136.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 17 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
قال الله تبارک و تعالی:
«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ»
ای پیامبر! آنچه را از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر چنین نکنی، پیامش را نرسانده‌ای و خدا تو را از گزند مردم نگاه می‌دارد. خداوند کافران را هدایت نمی‌کند.

سوره مائده-آیه 67.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 17 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله):
«یَومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی وهُوَ الیَومُ الَّذی أمَرَنِی اللّه تَعالى ذِكرُهُ فیهِ بِنَصبِ أخی عَلِیِّ بنِ أبی طالِبٍ عَلَماً لِاُمَّتی، یَهتَدونَ بِهِ مِن بَعدی»
روز غدیر خم، برترین عید امّت من است و آن، روزى است كه خداوند متعال به من فرمان داد تا برادرم على بن ابى طالب را نشانه اى براى امّتم قرار دهم تا بعد از من، به آن راه یابند.

امالی صدوق، ص 188، ح 197.





نوع مطلب :
برچسب ها : غدیر خم،
لینک های مرتبط :
میلاد دهمین اسوه پایداری، امام حق و یقین و مبارز خستگی ناپذیر جبهه دین، حضرت امام هادی (علیه السلام) مبارک باد.
امام هادی (علیه السلام) فرمودند: «مَنْ اَطاعَ الخالِقَ لَمْ یُبالِ سَخَطَ المَخلوقِینَ»(1) هر کس آفریدگار را اطاعت کند، از نارضایی مخلوق ها باکی نخواهد داشت.
کسی که در راه انجام وظایف دینی و الهی خویش مانند برقراری عدالت و مبارزه با ظلم و ظالم، تنها رضایت خداوند عالم برایش اهمیت دارد، هیچ گاه از ناراحتی دیگران رنجی را به خود راه نمی دهد و در این راه هرگز کوتاهی نمی کند.
این همان سیره و روشی است که پیامبر و ائمه دین (علیهم السلام) و دیگر بزرگان به آن عمل نموده و ما را نیز به آن توصیه کرده اند.

1. تحف العقول، ص 482.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 10 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
فرارسیدن عیدسعید قربان بر همه مسلمین و موحدین جهان مبارک باد.
هر ساله مسلمانان در گوشه و کنار این کره خاکی روز دهم ذی حجه را جشن گرفته و به یاد حضرت ابراهیم و اسماعیل ( علیهما السلام) قربانی می‌ کنند.
پیامبر (صلی الله علیه و آله) د
رباره ارزش قربانی کردن در این روز فرمودند: «یُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِیَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها»(1) با ریختن اوّلین قطره خون قربانى، صاحب قربانى آمرزیده مى شود.
ایشان در روایت دیگری آمرزش را منوط به داشتن نیت صادقانه کرده و فرمودند: «
مَن صَدَقَت نِیَّتُهُ، كانَت أوّلُ قَطرَةٍ لَهُ كَفّارَةً لِكُلِّ ذَنبٍ»(2) هر كس نیّتش صادق باشد، اوّلین قطره از خون قربانى اش، كفّاره همه گناهان او است.
باید توجه داشت که قربانی کردن در این روز سبب بزرگداشت حماسه معنوی و فداکاری و ازخودگذشتگی ابراهیم و اسماعیل (علیهما السلام) است که به «مسلخ عشق» رفتند و سربلند، خاطره آن اخلاص و عشق شکوهمند خود را در یادها جاودان نمودند.

1. من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 214.
2.
دعائم الاسلام ، ج 1، ص  148.




نوع مطلب :
برچسب ها : قربان، عید قربان، دهم ذی حجه،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 9 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
ماه ذی حجه دارای روزها و شب های با فضیلتی است که هر کدام اعمال مخصوص به خود را دارند. یکی از این روزها، «روز عرفه» است که در نهمین روز از ماه ذی حجه قرار دارد.
این روز برای جمیع مسلمانان به ویژه شیعیان از اهمیت بالایی برخوردار است، به دلیل اینکه امام حسین (علیه السلام) پس از آنکه در این روز دعای عرفه را می خوانند، به طرف عراق و سرزمین کربلا حرکت می کنند.
هر ساله در این روز مومنین در گوشه و کنار دنیا به ویژه حجاج در سرزمین عرفات با قرائت دعای عرفه و زنده کردن یاد و نام امام حسین (علیه السلام) به راز و نیاز با پروردگار عالم می پردازند.
روایاتی که از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) وارد شده است که فرمودند: «ما مِن یَومٍ أكثَرَ أن یُعتِقَ اللّه‏ُ فِیهِ عَبدَا مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَةَ»(1) خداوند در هیچ روزى به اندازه روز عرفه، بندگان را از آتش دوزخ نمى ‏رهاند.
بنابراین شایسته است که انسان این روز را بزرگ بشمارد و در آن روز به دعا و استغفار مشغول شود.
امام صادق (علیه ‏السلام) در این باره فرمودند: «تَخَیَّر لِنَفسِكَ مِنَ الدُّعاءِ ما أحبَبتَ واجْتَهِد، فإنَّهُ (یَومَ عَرَفَة) یَومُ دُعاءٍ و مَسألَةٍ»(2) هر چه مى‏ خواهى براى خود دعا بخوان و [در دعا كردن] بكوش كه آن روز [روز عرفه] روز دعا و درخواست از خداوند است.

1. اصول کافی، ج 74، ص 402.
2. التهذیب الأحكام ، ج 5 ، ص 182.




نوع مطلب :
برچسب ها : عرفه، روز عرفه، عرفات، نهم ذی حجه، امام حسین (علیه السلام)،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 6 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

سالروز شهادت امام محمدباقر (علیه‌السلام) بر همه شیعیان تسلیت باد.

اهل بیت (علیهم السلام) به مانند کشتی نجاتی هستند که با سوار شدن بر این آن می توان از دریای پرتلاطم و مواج زندگی عبور کرده و به ساحل امنیت رسید.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «مَثَلُ أهلِ بَیتی مَثَلُ سَفینَةِ نُوحٍ؛ مَن رَكِبَها نَجا و مَن تَخَلّفَ عَنها غَرِقَ»(1) مَثَل اهل بیت من، مثل كشتى نوح است كه هر كس سوارش شد نجات یافت و هر كس كه از آن باز ماند غرق گشت.

امام محمدباقر (علیه السلام) نیز که یکی از اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امام منصوب از جانب حق تعالی هستند، با برافروختن چراغ راه دانش، وظیفه هدایت بشر را بر عهده گرفتند و در این میان به مانند دیگر اهل بیت (علیهم السلام) به شهادت رسیدند.

نکته ای که باید گفت این است که با مطالعه احادیث و سیره زندگی این امام همام می توان به مسیر صحیح زندگی الهی دست یافت و به سعادت ابدی نائل شد.

از جمله احادیث امام محمدباقر (علیه السلام) حدیثی است که در آن، حضرت مردم را به شناخت پیدا کردن در دین، تحمل سختی ها و مدیریت زندگی در امور مالی و اقتصادی توصیه فرموده و آن ها را کمال انسان معرفی می کنند.

ایشان فرمودند: «الكَمالُ كُلُّ الكَمالِ التَّفقُّهُ فِی الدِّینِ و الصَّبرُ عَلَى النّائِبَةِ و تَقدیرُ المَعیشَةِ»(2) همه كمال در شناخت عمیق دین و شكیبایى در پیشامدهاى ناگوار و اندازه نگاه داشتن در زندگى است.

امید است که با عمل به فرمایشات اهل بیت (علیهم السلام) به ویژه امام محمدباقر (علیه السلام) به کمال حقیقی دست پیدا کنیم.


1. كنز العمّال، ح 34151.

2. بحار الانوار، ج 78، ص 172.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 1 شهریور 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
سالروز پیوند آسمانی دونور الهی، حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) بر همه حقیقت جویان عالم مبارک باد.
از نکات بسیار مهمی که در این پیوند آسمانی وجود دارد، می توان به رعایت سادگی، پرهیز از تشریفات، مهریه و جهیزیه
سبک اشاره کرد.
در مورد مهریه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
آورده اند که چیزی در حدود پانصد درهم بوده و با آن وسایلی همچون پیراهن، روسری، دستمال، دو عدد تشک و چهار عدد بالش، پرده، آسیاب دستی و لوازمی از این قبیل خریداری شده است.(1)
علت این همه سادگی این است تا
برای همه خانواده ها به عنوان بهترین الگو و ملاک در ازدواج قرار گیرد، زیرا برترین ازدواج آن است که آسان گرفته شود.
پیامبر اکرم (صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله) در مورد ازدواج آسان فرمود: «خَیْرُ النِّكاحِ اَیْسَرُهُ»(2) بهترین ازدواج، آسان ‏ترین آن است.
به امید آنکه همه دختران و پسران سرزمین ما در تشکیل مقدس ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده، سیره و روش اهل بیت (علیهم السلام) را در ازدواج الگوی خویش قرار دهند.


1. ناصر مکارم شیرازی، زهرا (س) برترین بانوی جهان، ص 40.
2. نهج الفصاحة، ح 1507.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :