پیام دین
وبلاگ ما را به کسانی که دوستشان دارید معرفی کنید...
درباره وبلاگ


اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.

مدیر وبلاگ : محمد سیه پوش
نویسندگان
نظرسنجی
بازدید کننده محترم: لطفاً نظر خود را راجع به این وبلاگ با انتخاب یکی از گزینه های زیر برای ما ارسال کنید. با تشکر









یکشنبه 30 مهر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


انسان‌ همواره به دلایل گوناگون در معرض گناه است، ازاین رو نیاز به آمرزش خواهی و استغفار به دلیل شاداب سازی روح و روان، امری مبرهن است.

در میان افراد بشر، آمرزش خواهی مختص به گروه خاصی نبوده و در تمامی انسان ها ولو کسانی که به جایگاه عظیم معنوی دست پیدا کرده اند، استغفار ضرورت دارد. قرآن کریم فرمود:

«اِسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ اَلسَّمٰاءَ عَلَیْكُمْ مِدْرٰاراً وَ یَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلىٰ قُوَّتِكُمْ»(1) از پروردگارتان آمرزش بخواهید، آن گاه بر آستان او توبه کنید تا باران را پیاپی بر شما فرو ریزد و بر نیرویتان بیفزاید.

در روایات نیز خواص بیشماری را برای استغفار ذکر شده است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «مَنْ اكثَرَ الاستغفارُ جَعَل اللهُ لَهُ من كلِّ همٍّ فَرَجاً وَ مِنْ كلِّ ضیقٍ مَخرَجاً و رزقُهُ من حیثُ لا یحتسِبُ»(2) هر كس فراوان استغفار نماید خداوند او را از هر غم و غصه ای رهائی می بخشد و در هر تنگنائی راهی را به سویش می گشاید و به او از جائی كه گمان نمی كند رزق و روزی می دهد.

البته استغفار آدابی دارد که اگر این آداب رعایت شود، می تواند زمینه ساز رشد معنوی و آمرزش افراد را فراهم آورد.


1. هود، 52.

2. بحارالانوار، ج 93، ص 284.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 29 مهر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


هر کسی برای اینکه بتواند از شر کارهای بدی که کرده است راحت شود، دنبال آسان ترین روش می گردد. در این بین بعضی ها موفق به این کار شده و زندگی تازه ای را شروع می کنند.

اما راه حلی که قرآن کریم از زبان خداوند متعال پیش روی ما قرار می دهد این است که تا می توانید کارهای نیکو انجام دهید، چرا که نتیجه آن چیزی جز از بین رفتن بدی ها و پیامدهای آن نیست.

قرآن کریم فرمود: «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ»(1) همانا کارهای نیک سبب از بین رفتن بدی ها (و آثارشان) می شود.

پس، بیایید از همین حالا شروع کنیم.



1. سوره هود، 114.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 28 مهر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

دین مبین اسلام همواره بر ازدواج تاکید نموده و از جدایی و طلاق نهی نموده است و این به دلیل آثار زیانباری است که طلاق با خود به همراه دارد.

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «تَزَوَّجُوا وَ لَا تُطَلِّقوا فَإِنَّ الطَّلَاقَ یَهْتَزُّ مِنْهُ الْعَرْشُ»(1) ازدواج کنید و طلاق ندهید که طلاق عرش الهی را به لرزه در مى آورد.

باید دانست که طلاق اولین راه برای حل مشکلات نیست، بلکه آخرین کاری است که می توان به آن متوسل شد.
بنابراین باید بهتر اندیشید و از عجله پرهیز نمود!


نهج  الفصاحة، ص 384.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 27 مهر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش


وقتی با مداد مطلب اشتباهی را بنویسی، می توانی با پاک کن آن را پاک کنی اما اثری را که بر جای می گذارد هرگز!
گناه هم همینطور است، با توبه می شود آن را پاک کرد اما اثری که با خود به همراه دارد را نمی توان پاک نمود.
درست مثل معتادی که با ترک مواد، اعتیادش را ترک می کند اما اثراتش تا سال های زیادی با او همراه است.
امیرالمومنین علی (علیه السلام) در این باره فرمود: «
تَرْکُ اَلذَّنْبِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ اَلْمَعُونَة»(1) ترک گناه آسان‏ تر از در خواست توبه است.


1. نهج البلاغة، حکمت 170.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 26 مهر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

یکی از ارکان پیشرفت جامعه همدلی و هم زبانی است که نتایج و کارکردهای بیشماری دارد.

همدلی به معنای داشتن یک رای و اندیشه است که در قرآن کریم تحت عنوان «تالیف قلوب»(1) معرفی شده است.

انسان هایی که از قدرت برخوردار هستند، می توانند تصمیماتی بگیرند که موافق با حق و مصالح خود و جامعه است. این حقیقت در فرهنگ دینی با عنوان «ایثار و دگرخواهی» به عنوان یک صفت برجسته انسانی مطرح شده است.

اما کارکردهایی که همدلی دارد عبارتند از:

1. تامین امنیت ملی: توان اجتماع را در برابر دشمنان، صدها بلکه هزاران برابر می کند و موجب عزت و سربلندی و اقتدار بی نظیری می شود.

2. جلوگیری از تفرقه: مانع بروز اختلاف و تفرقه شده و سبب اتحاد، صلح و ثبات پایدار می گردد.



1. انفال، 63.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 25 مهر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
همه ما دوست داریم در زندگی همیشه به یاد خدا باشیم اما عواملی سبب می شود تا یاد خدا را فراموش کنیم. قرآن کریم درباره اهمیت یاد خدا می فرماید: «فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ»(1) مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم.
امیرالمومنین على (علیه السلام) نیز درباره یاد خدا فرمودند: «اُذكُرُوا اللّه ذِكرا خالِصاً تَحیَوا بِهِ أَفضَلَ الحَیاةِ و تَسلُكوا بِهِ طُرُقَ النَّجاةِ»(2) خدا را خالصانه یاد كنید تا بهترین زندگى را داشته باشید و با آن راه نجات و رستگارى را به پیمایید.
اما موانع یاد و ذکر خداوند چیست؟(3)
قرآن کریم از چند عامل که مانع یاد خداوند می شود نام برده است:

1. شیطان: «انساهم ذكر اللّه»(4) شیطان، آن ها را از یاد خدا غافل كرد.
2. رقابت در به دست آوردن دنیا: «ألهاكم التَّكاثُر»(5) شما را افزون‏خواهى، سرگرم ساخت.
3. آرزوهای دور و دراز: «و یُلهِهم الاَمَل»(6) آرزو، آن ها را سرگرم كرد.

4.
اموال و اولاد: «لَا تُلْهِکمْ أَمْوَالُکمْ وَلَا أَوْلَادُکمْ عَن ذِکرِ اللَّهِ»(7) اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نگرداند.
5.
دوست ناباب: «یَا وَیْلَتَى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّكْرِ»(8) واى بر من، کاش فلانى را دوست خود نگرفته بودم . او بود که مرا به گمراهى کشانید و از یاد خدا بازداشت.
این ها عواملی است که با از بین بردن و دوری جستن از آن ها می توان یاد و ذکر خدا را در خود تقویت نموده و در نتیجه به اثرات بی نظیر آن مانند آرامش خاطر(9) دست یافت.


1. بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 75، ص 39، ح 161.
2.
بقره، 152.
3. محسن قرائتی
، دقایقی با قرآن، ص 274.
4.
مجادله، 19.
5. تكاثر، 1.
6. حجر، 3.
7. منافقون، 9.
8. فرقان، 28.
9.
رعد، 28: «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ.»




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
امام سجاد (علیه السلام) در دوران سیاه حکومت ظالم و ستمگر اموى که تمامی ارزش ها و فضائل اخلاقى از میان رفته بود، با رفتار و گفتار خوش هچون چراغی فروزان سبب روشنایی راه و زنده نگه داشتن ارزش هاى فراموش ‍ شده گشت.
به مناسبت سالروز شهادت این امام همام، برخی از ویژگی های اخلاقی ایشان را ذکر می کنیم تا شاید ما نیز به حد وسعمان بتوانیم از آن ها بهره ای بگیریم.
1. اولین ویژگی بارز ایشان، عبادت و اطاعت حق تعالی است، به گونه ای که به سبب سجده های طولانی لقب «سجاد» را به خویش اختصاص داد. همچنین با کثرت عبادت و مناجات با خداوند، «زین العابدین» یعنی زینت عبادت کنندگان
لقب گرفت.(1)
2. شجاعت ایشان به حدی بود که وقتی در برابر قاتل پدر و اصحاب ایشان قرار گرفت، آنچنان کوبنده صحبت نمود که کاخ ظلم یزید و یزیدیان را در هم کوبید.(2)
3. سخاوت و دستگیری از نیازمندان را از پدرانش به ارث برده بود، به طوری که شب ها و به طور مخفیانه با کیسه ای از نان و خرما به خانه نیازمندان می رفت و به آن ها غذا می رساند. این عمل همواره تا لحظه شهادت جزء برنامه های زندگی ایشان بود.(3)
4. عفو و گذشت از خطای دیگران نیز یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی امام سجاد
(علیه السلام) بود.(4) داستان هایی که از خطاپوشی و قبول عذر دیگران از ایشان نقل شده است به خوبی گواه این مطلب است که خواننده محترم را به مطالعه کتبی که درباره سیره اخلاقی امام سجاد (علیه السلام) نوشته شده است دعوت می کنم.

1. علل الشرایع، ج 1، ص 233.

2. همان، ج 1، ص 633.

3. رفیعی، علی، تاریخ اسلام در عصر امامت امام سجاد و امام باقر (علیهما السلام)، ص 25.

4. داستان‏هایی از اخلاق و رفتار امام سجاد زین ‏العابدین (علیه السلام)؛ علی میرخلف ‏زاده؛ چاپ اول تابستان 1383.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 22 مهر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
جوانی در فرهنگ اسلامی از جایگاه والایی برخوردار است و بهترین دوره زندگی هر انسانی به شمار می آید.
قرآن کریم دوران زندگی انسان را به سه دوره کودکی، جوانی و کهنسالی تقسیم نموده و می فرماید: «هُوَ الَّذِی خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ یُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُیُوخًا»(1) اوست خدایی که شما را از خاک  و سپس از قطره آب نطفه و آن گاه از خون بسته علقه بیافرید، و بعد شما را  به صورت کودکی بر می آورد تا به کمال قوّت خود برسید و سپس تا کهنسال شوید.
در این میان دوره جوانی از همه دوره ها بیشتر مورد توجه بوده و زمانی ارزش آن بیشتر روشن می شود که از دست برود.
امیرالمومنین (علیه السلام) می فرماید: «
شَیئانِ لایَعرِفُ فَضلَهُما إلاّ مَن فَقَدَهُما: الشَّبابُ وَ العافِیَةُ»(2) دو نعمت است كه ارزش آن ها را نمى داند، مگر كسى كه آن ها را از دست داده باشد: جوانى و تندرستى.
پس تا قدرت و نشاط جوانی پابرجاست قدر و قیمت آن را بدانیم و از لحظه لحظه آن بهره گیریم تا در میانسالی و پیری دچار افسوس نشویم زیرا پیری زمان استفاده از ذخیره هاست
نه ذخیره سازی.


1. غافر، 67.
2.
غرر الحكم و درر الكلم، ح 5764.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 16 مهر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

بعضی از آدم ها خیال می کنند که شجاعت فقط در پهلوانی و داشتن بازوهای پولادین است اما در واقع آنچه در روایات از زبان اهل بیت وارد شده است چیزی غیر از این مطلب است.

برای روشن شدن موضوع به حدیث امام زین العابدینَ (علیه السلام) توجه کنید که فرمودند:

«روزی رسول خدا از کنار گروهی رد می شدند که مشغول بلند کردن سنگی بودند. پیامبر سوال کرد این ها چه کاری انجام می دهند. گفتند ما با این کار قوی ترین فرد را شناسایی می کنیم. رسول الله (صلّی الله علیه و آله) فرمود: مردم، می خواهید به شما بگویم شجاع ترین شما کیست؟ گفتند بله یا رسول الله.  پیامبر (صلّی الله علیه و آله) فرمود: «أشَدُّكُم و أقواكُمُ الذی إذا رَضِیَ لَم یُدخِلْهُ رِضاهُ فی إثمٍ و لا باطِلٍ، و إذا سَخِطَ لَم یُخرِجْهُ سَخَطُهُ مِن قَولِ الحَقِّ، و إذا قَدَرَ لَم یَتَعاطَ ما لَیسَ لَهُ بِحَقٍّ.»

قوی ترین شما كسى است كه دارای سه ویژگی باشد:

1. هرگاه خشنود باشد خشنودى اش او را به گناه و نادرستى نكشاند.

2. هرگاه ناخشنود باشد از جاده حق گویى خارج نشود.

3. هرگاه قدرت یابد آنچه را كه حق او نیست نستاند.»(1)

با دقت در این موارد به خوبی روشن می شود که شجاعت به این سادگی به دست نمی آید، بلکه باید آنقدر بر نفس سرکش چیره شد تا بتوان این صفت را در خود نهادینه نمود.


1. من لایحضره الفقیه، ج ۴، ص 407.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 14 مهر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
آدمی همیشه در معرض بسیاری از خطرات قرار دارد، لذا شناخت آن ها برای او بسیار لازم است.
یکی از همین خطرات، خطر خشم و شهوت است که در روایات از آن ها به عنوان بدترین دشمن معرفی شده اند.
امیرالمومنین على (علیه السلام)
فرمودند: «اَعْدى عَدُوٍّ لِلْمَرْءِ غَضَبُهُ وَ شَهْوَتُهُ فَمَنْ مَلَكَهُما عَلَتْ دَرَجَتُهُ وَ بَلَغَ غایَتَهُ» بدترین دشمن آدمى خشم و شهوت اوست، پس هر كس آن دو را در اختیار بگیرد، مقامش بالا مى رود و به هدفش مى رسد.
به قول مولوی: «
خشم و شهوت مرد را احول کند، ز استقامت روح را مبدل کند»، خشم و شهوت باعث می شود تا آدمی کج بین شده و همه چیز را وارونه ببیند.
لذا اگر آدمی بتواند به خشم و شهوتش غلبه کند، علاوه بر دست یابی به مقامات بلند مادی و معنوی، در رسیدن به اهدافش نیز با موفقیت مواجه خواهد شد.


میزان الحكمه، ج 8، ص 447.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 11 مهر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
سالروز شهادت سیدالساجدین، زین العابدین، حضرت امام علی بن الحسین (علیهما السلام) تسلیت باد.
سیره و روش امام سجاد (علیه السلام) در رسیدگی به مشکلات جهان اسلام و بیان معارف دین اینگونه بود که ایشان تمام این موارد را در قالب دعا و مناجات به کار می بردند.رچنین امری به خاطر خفقان سیاسی و حکومت ظالمانه بنی امیه بوده است.
مجموعه دعاها و مناجات های امام سجاد (علیه السلام) در کتاب شریف صحیفیه سجادیه گردآوری شده است که با مطالعه و دقت در آن ها می توان به روش خاص ایشان در هدایت جامع اسلامی دست یافت.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :