پیام دین
وبلاگ ما را به کسانی که دوستشان دارید معرفی کنید...
درباره وبلاگ


اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.

مدیر وبلاگ : محمد سیه پوش
نویسندگان
نظرسنجی
بازدید کننده محترم: لطفاً نظر خود را راجع به این وبلاگ با انتخاب یکی از گزینه های زیر برای ما ارسال کنید. با تشکر









پنجشنبه 30 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
باز زمستان از راه رسید و طولانی ترین شب سال را از آن خود نمود تا مردم در این شب آئینی دیرینه را برپا کنند و یاد شبی که به یلدا معروف است را دوباره در کنار هم زنده نگه دارند.

از آنجا که این شب مصادف با شب جمعه است، به یاد حدیثی از امام صادق (علیه السلام) افتادم که در آن انسان از انجام گناه در شب جمعه برحذر داشته و می فرمایند: «اِجتَنِبُوا المَعاصِیَ لَیلَةَ الجُمُعَةِ؛ فَإِنَّ السَّیِّئَةَ مُضاعَفَةٌ وَالحَسَنَةَ مُضاعَفَةٌ، ومَن تَرَکَ مَعصِیَةَ اللّهِ لَیلَةَ الجُمُعَةِ غَفَرَ اللّهُ لَهُ كُلَّ ما سَلَفَ فیهِ، وقیلَ لَهُ اِستَأنِفِ العَمَلَ، ومَن بارَزَ اللّهَ لَیلَةَ الجُمُعَةِ بِمَعصِیَةٍ أخَذَهُ اللّهُ بِكُلِّ ما عَمِلَ فی عُمُرِهِ، وضاعَفَ عَلَیهِ العَذابَ بِهذِهِ المَعصِیَةِ ، فَإِذا كانَ لَیلَةُ الجُمُعَةِ رَفَعَت حیتانُ البُحورِ رُؤوسَها، ودَوابُّ البَراری، ثُمَّ نادَت بِصَوتٍ ذَلِقٍ رَبَّنا لا تُعَذِّبنا بِذُنوبِ الآدَمِیِّینَ(1)

در شب جمعه، از گناهان بپرهیزید؛ چون گناه، چند برابر مى شود و حسنه هم چند برابر مى شود. هر كس در شب جمعه، نافرمانى از خدا را ترك كند، خداوند ، همه گناهان گذشته او را مى بخشد و به او مى گویند: «كار را از سر بگیر». و هر كس در شب جمعه، با انجام دادن گناهى به مبارزه با خدا بپردازد، خداوند، او را به همه كرده هایش در طول عمرش مؤاخذه مى كند و به سبب این گناه، عذابش را دو چندان مى نماید. چون شب جمعه مى شود، ماهیان دریاها و حیوانات صحراها، سرهاى خود را بالا بُرده، با صدایى ملتمسانه مى گویند: «خدایا! ما را به سبب گناهان آدمیان، عذاب نكن».

البته این مطلب ویژه شب یلدا نیست و تمام اعمال ما از جمله مجالس شادی و عروسی ها را هم شامل می شود که باید به دقت مراقب بود.


1. بحارالأنوار، ج  89، ص 283، ح 28.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 29 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

امام على (علیه السلام) درباره انجام کارهای نیک و خداپسندانه فرمودند: «اِفعَلوا الخَیرَ و لا تُحَقِّروا مِنهُ شَیئاً، فإنَّ صَغیرَهُ كَبیرٌ و قَلیلَهُ كَثیرٌ»(2) كار خوب انجام دهید و هیچ كار خوبى را كوچک مشمارید؛ زیرا كوچک آن هم بزرگ است و اندكش بسیار.

بنابراین تمام سعی و تلاش ما باید این باشد که تا می توانیم کار خوب انجام دهیم و به سادگی از کنار کارهای نیک ـ هر چند کوچک هم باشند ـ عبور نکنیم، چرا که همان کار کوچک شاید در نظر خدا بسیار بزرگ باشد و ما از آن غافل باشیم.


1. وسائل الشیعة، ج 1، ص 118.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 28 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

یکی از دستورات مهمی که پیرامون آداب معاشرت و نحوه برخورد با مردم در قرآن کریم به آن اشاره شده است، خوش گفتاری با عموم مردم اعم از مؤمن و کافر است.

قرآن کریم می فرماید: «قُولُوا لِلنّاس حُسناً»(1) با مردم، نیكو سخن بگویید.

سخن نیک سخنى است که محتواى آن خیر و مصلحت و روش آن مقبول و دلپذیر است، نه صرفاً هر سخن خوشایند دیگران؛ از همین رو این دستور اخلاقى و اجتماعى نیکو امر به معروف و نهى از منکر کردن را نیز شامل مى شود.

این پیمان اخلاقى و قانون مردمى و انسانى، یعنى نیکو سخن گفتن و با نرمى رفتار کردن و بدى دیگران را با روش نیک پاسخ گفتن، از احکام روابط بین الملل و از بهترین اصول کلى اسلام در تربیت جوامع انسانى است. البته این حکم، ظرف و موقعیت خاص خود را دارد و چنین نیست که در هر شرایطى با گفتار نیکو با کافران سخن گفته شود.


1. سوره مباركه بقره، آیه 83.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 27 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

یکی از آیات و نشانه های خداوند، آن است که از جنس انسان همسری براى او آفرید تا در کنارش به آرام رسیده و از کنار او بودن لذت ببرد.

خداوند متعال با اشاره به این نکته می فرماید: «وَ مِنْ آیٰاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوٰاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْهٰا وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذٰلِكَ لَآیٰاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»(1) و از نشانه‏ هاى او این است كه از خودتان همسرانى براىتان آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما دلبستگی پایدار و مهرورزی پدید آورد. بی گمان در این، نشانه‏ هایى است براى گروهی كه مى‏ اندیشند.

خداوند متعال بین همسران حبّ و مودت ایجاد می کند تا در کنارهم آرامش یابند، لذا اگر چیزی مانع این آرامش شود و زن و مرد در کنار یکدیگر به آرامش نرسند، منجر به از هم پاشیدگی کانون گرم خانواده شده و سبب گسترش طلاق و جدایی می شود.

پس باید مراقب بود تا این آرامش خاصی که خداوند بین زن و مرد قرار داده است از بین نرود و این هم جز با رعایت نکات و حقوق متقابل امکان پذیر نیست.


1. روم، 21.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 26 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

در میان اصول اعتقادی، بحث خداشناسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا اساس و ریشه همه مسائل عقیدتی و نقطه مرکزی تمام افکار و جهانبینی انسان موحد، خداشناسی اوست.
امام صادق (علیه السلام) درباره اهمیت خداشناسی فرمودند: «لَو یَعلَمُ النَّاسُ ما فی فَضلِ مَعرِفَةِ اللَّهِ ما مَدّوا أَعیُنَهُم إِلى‏ ما مَتَّعَ اللَّهُ بِهِ الأَعداءَ مِن زَهرَةِ الحَیاةِ الدُّنیا ونَعیمِها، وكانَت دُنیاهُم أَقَلَّ عِندَهُم مِمّا یَطَؤونَهُ بِأَرجُلِهِم، ولَنَعِموا بِمَعرِفَةِ اللَّهِ جَلَّ وعَزَّ، وتَلَذَّذوا بِها تَلَذُّذَ مَن لَم یَزَل فی رَوضاتِ الجِنانِ مَعَ أَولِیاءِ اللَّهِ.»(1) اگر مردم مى دانستند كه شناخت خدا چه فضیلتى دارد، به آنچه خدا از شكوفه زندگى دنیا و نعمت آن در اختیار دشمنان نهاده، چشم نمى‏ دوختند و دنیاى آنان، نزدشان از آنچه بر آن پا مى ‏نهند، كمتر مى‏ نمود و بى گمان، از شناخت خداى عزّ وجلّ، بهره‏ مند مى ‏شدند و چونان كسى كه همواره در باغ‏ هاى بهشت با اولیاى خداست، از آن لذّت مى‏ بردند.

ایشان در ادامه به مزایای خداشناسی اشاره کرده و می فرمایند: «إِنَّ مَعرِفَةَ اللَّهِ آنِسٌ مِن كُلِّ وَحشَةٍ، وصاحِبٌ مِن كُلِّ وَحدَةٍ، ونورٌ مِن كُلِّ ظُلمَةٍ، وقُوَّةٌ مِن كُلِّ ضَعفٍ وشِفاءٌ مِن كُلِّ سُقمٍ»(2) بى گمان معرفت خدا، مونس در هر هراس، همراه هر تنهایى، نور هر تاریكى، نیروى هر ناتوانى و شفاى هر بیمارى است.

البته خداشناسی راه های زیادی دارد که از آن جمله می توان به خداشناسی از راه نظم و هماهنگی در عالم، خداشناسی از راه نشانه ها که در طبیعت و وجود انسان نهفته است اشاره نمود.

برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب «خداشناسی» که توسط آیت الله محمدتقی مصباح یزدی (حفظه الله) به رشته تحریر درآمده و با همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) انتشار یافته است مراجعه کنید.


1. اصول کافی، ج 8 ، ص 247.
2. همان.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 25 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

همیشه به یاد داشته باشیم که گناه کم کم جمع می شود و آدم اصلاً متوجه این قضیه نیست. امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمود: «لا تَستَقِلُّوا قلیلَ الذُّنوبِ، فإنّ قلیلَ الذُّنوبِ یَجتَمِعُ حتّى یكونَ كثیراً»(1) گناهان اندک را كم مشمارید، زیرا همین گناهان اندک روى هم جمع مى گردند و زیاد مى شوند.

مثل آب که قطره قطره جمع می شود و سپس دریا را پدید می آورد، گناهان کوچک هم به همین شکل روی هم جمع شده و زیاد می شوند.

به همین خاطر انسان بعد از عمری به یکباره متوجه می شود که چقدر گناه جمع کرده و هیچ راهی هم نیست که او را به گذشته برگرداند تا همه آن ها را جبران کند.

البته هیچ چیز بهتر از این نیست که انسان حضور خدا را در همه جا حس کند و از او پروا داشته باشد. همیشه وقتی میل به گناه پیدا کرد این آیه را با خودش زمزمه کند: «إنِّی أَخافُ اللَّهَ وَ اللَّهُ شَدیدُ الْعِقابِ»(2) من از خدا می‌ترسم، كه او به سختى عقوبت مى‌كند.


1. أمالی شیخ مفید، ج 1، ص 157.

2. سوره انفال، آیه 48.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 24 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
مومن هیچ گاه از دانستن سیر نمی‌شود و هرگز به مرحله ای از علم و معرفت قناعت نمی کند و هر اندازه هم که بیاموزد در نظرش کم است و همیشه سعی در افزایش دانش خویش دارد.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «مَنْهومانِ لا یَشْبَعانِ، مَنْهومُ عِلمٍ و مَنْهومُ مالٍ»(1) دو حریصند كه سیرى ناپذیرند: حریص دانش و حریص ثروت.

دلیل این امر نیز آن است که علم، حد و مرزی ندارد و جویندگان علم هر مرحله ای را که طی می کنند، تشنه مراحل بالاتر و کشف مطالب جدید تر می شوند.

نکته دیگر آنکه طالب دنیا مانند تشنه ای است که از آب شوری خورده و تشنگی او برایش عذاب آور است، لذا همیشه مضطرب است، ولی طالب علم و دانش، هرچه بر علمش افزوده شود به آرامش بیشتری می رسد.


1. میزان الحکمة، ج 8، ص 29، ح 13872.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 23 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
قابل توجه کسانی که از دادن صدقه می ترسند، به این سخن پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) دقت کنید که فرمودند: «ما نَقَصَ مالٌ مِن صَدَقَة قَطُّ، فأعطُوا و لا تَجبُنوا» هیچ گاه مالى بر اثر صدقه دادن كم نشده است، پس عطا كنید و نترسید.
البته در صدقه دادن هم اعتدال
باید رعایت شود و به گونه ای نباشد که هر چه هست را به فقیر داد، بلکه صدقه به معنای اعطالی بخشی از مال است، دقت کنید!!!

بحار الأنوار، ج 96، ص 131، ح 62.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 22 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

یکی از ویژگی های اولیاء خدا و انسان های صالح، عفو و گذشت و پذیرش عذر دیگران است.

امام هادی (علیه السلام) در ضمن توصیه ای اخلاقی فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْرا إِذَا عُوتِبَ قَبِلَ»(۱) اگر خداوند خیر بنده ای را بخواهد، [او را حالتی عطا می‌کند که] هرگاه از او عذر خواسته شد، می‌پذیرد.
برای پاسداری از حریم دوستان نیک نباید درباره آنان سخت گیری کرد، بلکه باید در موارد لغزش و خطایشان عفو و گذشت پیشه کرد و عذرشان را پذیرفت؛ زیرا اگر به بهانه های ساده، انسان دوستان خود را طرد کند و از خود دور سازد، به مرور زمان غریب و تنها خواهد ماند و مخالفانش افزایش می‌یابند؛ در حالی که دوستان خوب بازوی نیرومندی در زندگی افراد به شمار می‌آیند.
لقمان حکیم به فرزندش سفارش می‌کرد که: «یَا بُنَیَّ اتَّخِذْ أَلْفَ صَدِیقٍ وَ أَلْفٌ قَلِیلٌ وَ لَا تَتَّخِذْ عَدُوّا وَاحِداً وَ الْوَاحِدُ کَثِیرٌ»(۲) فرزندم هزار دوست بگیر و البته هزار کم است و یک دشمن برای خودت درست نکن که یکی هم زیاد است.

بنابراین، برای رسیدن به سعادت و توفیق در زندگی، انسان باید از دوستان خوب محافظت کند و با اختلاف کوچک و جزئی و لغزش های ساده نباید آنان را از دست بدهد، بلکه شیوه اهل بیت (علیهم السلام) را در نظر بگیرد و از گناهانشان بگذرد. اگر عذر خواهی کردند، بپذیرد و عفو و گذشت پیشه کند.

1. مستدرک الوسائل، ج 8، ص 329.
2. وسائل الشیعه، ج 12، ص 16.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

23 ربیع الاول، سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) به قم گرامی باد.

یکی از امامزادگان جلیل القدری که در روایات بسیاری جایگاه و عظمت وی مورد ستایش قرار گرفته است، حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) است.

حرم این بانوی با عظمت در شهر مقدس قم قرار دارد که همواره محل حضور مومنین و محبّین (علیهم السلام) است.

از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که فرمودند: «إنَّ لَنا حَرَماً و هُوَ بَلَدَةُ قُمَّ و سَتُدفَنُ فیهَا امْرَأةٌ مِن أولادِی تُسَمّی فاطِمَةَ، فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ» برای ما اهل بیت حرمی است و آن «قم» است و به زودی بانویی از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد. هر كس او را زیارت كند، بهشت بر او واجب شود.

در مورد مقام شفاعت نیز امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِیعَتی الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم» همه شیعیان من با شفاعت او (فاطمه معصومه ‏علیها السلام) وارد بهشت خواهند شد.

امام رضا (علیه السلام) نیز زیارت خواهرشان را برابر با زیارت خود معرفی کرده و فرمودند: «من زارَها بِقُمَّ كَمَن زارَنی» هر كس (حضرت معصومه‏ علیها السلام) را در قم زیارت كند، چنان است كه مرا زیارت كرده است .

امام جواد (علیه السلام ) نیز پاداش زیارت عمه مکرمه شان را بهشت معرفی کرده و فرمودند: «من زارَ قَبرَ عَمَّتی بِقُمَّ، فَلَهُ الجَنَّةُ» هر كس قبر عمّه‏ ام (حضرت معصومه ‏علیها السلام) را در قم زیارت كند، بهشت پاداش او است.


1. بحار الأنوار، ج 60، ص 216.

2. همان، ص 228.

3. كامل الزیارات، ص 536.

4. همان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 21 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
یکی از معضلاتی که امروزه افراد زیادی دچار آن هستند، پدیده ربا است که نظام اقتصادی و اجتماعی را تحت الشعاع خود قرار داده و باعث از بین رفتن تعدیل معیشت می شود.
قرآن کریم می فرماید: «
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»(1) اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید ربا را [با سود] چندین برابر مخورید و از خدا پروا كنید، باشد كه رستگار شوید.
امروزه به دلیل نبود فرهنگ کار و عدم بستر مناسب برای فعالیت های اقتصادی، عده ای به سمت نزول خوارها هجوم آورده و اقدام به دریافت پول در قبال پرداخت سودهای سرسام آور می کنند.
همواره توصیه اسلام بر کار و تولید و ایجاد اشتغال است، نه آسودگی و تن پروری که متاسفانه
امروزه دامنگیر جامعه ما شده است.
خداوند متعال با امر به پرهیز از رباخواری می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ، فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ»(2) اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید، از خدا پروا كنید؛ و اگر مؤمنید، آنچه از ربا باقى مانده است واگذارید. و اگر (چنین‏) نكردید، بدانید به جنگ با خدا و فرستاده وى‏، برخاسته‏ اید.
بدون تردید رباخواری از نظر قرآن عملی حرام و نافرمانی از دستور او در مورد ترک ربا به معنای اعلان جنگ با خدا و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است و جایگاه ربادهنده و رباگیرنده چیزی جز آتش جهنم نخواهد بود.

1. آل عمران، 130.
2. بقره، 278 و 279.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 20 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
یادمان باشد، هر که هستیم و هر کجا باشیم، مرگ از آنچه فکر می کنیم به ما نزدیک تر است.
فرشته مرگ از هیچ کسی اجازه نمی گیرد و کاری به موقعیت افراد و جایگاه آن ها در اجتماع ندارد.
امام على (علیه السلام) در توصیه ای فرمودند: «هَوِّنْ علَیکَ، فإنّ الأمرَ قریبٌ، و الاِصطِحابَ قلیلٌ، و المُقامَ یَسیرٌ» بر خود آسان گیر؛ زیرا به زودى مى روى و همنشینى [با دنیا] اندک و درنگ [در دنیا] كوتاه است.
پس تا جایی که امکان دارد دنیا را بر خود و حتی دیگران سخت نگیریم و تا می شود به دیگران خدمت کنیم، زیرا فرصت ها اندک و بسیار زودگذر است.

1. غرر الحكم، ح 10039.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 19 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
پیامبر اسلام (صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله):
«ثَلاثَةٌ مِن خَلائِقِ أهلِ النّارِ: الكِبرُ وَ العُجبُ وسوءُ الخُلُقِ»
سه خصلت، از خصلت‏ هاى دوزخیان است: تكبّر، خودپسندى و بداخلاقى.


تنبیه الخواطر، ج 2، ص 121.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 17 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
از آنجایی که انسان یک موجود اجتماعی بوده و همواره با دیگران در ارتباط است به همین خاطر طبیعتاً دوستی ها و رفاقت ها شکل می گیرد.
اما هر دوستی دارای ضابطه و قانون خاص خودش می باشد که برای دوام آن باید این شرایط رعایت شود.  امام صادق (علیه السلام) درباره تدوام دوستی ها فرمودند: «إن أرَدتَ أن یَصفُوَ لَکَ وُدُّ أخیکَ فَلا تُمازِحَنَّهُ، ولا تُمارِیَنَّهُ، ولا تُباهِیَنَّهُ، ولا تُشارَنَّهُ» اگر می خواهی دوستی برادرت خالص و یک رنگ برایت باقی بماند پس چهار مورد را رعایت کن:
۱. با او شوخی نکن،
۲. با او بگو مگو مکن،
۳. به او فخر نفروش،
۴. با او دشمنی مکن.


بحارالأنوار، جلد 78، صفحه 291، ح 2.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 16 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

یکی از آداب میهمانی، تکریم و بزرگداشت میهمان است. پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) فرمودند: «إنَّ مِن مَكارِمِ الأَخلاقِ إقراءُ الضَّیفِ»(1) از جمله مكارم اخلاق، مهمان نوازى است.

امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) درباره عظمت میهمان و گرامیداشت او فرمودند: «مَن اَكرَمَ الضَّیفَ فَكَأَنّما اَكرَمَ سَبعینَ نبیاً»(2) کسی که مهمان را اکرام کندٰ، گویا هفتاد پیغمبر را گرامی داشته است!

از دیگر آداب میهمانی، آن است که هرگز نباید گذاشت او کارهایی که وظیفه میزبان است را انجام دهد، زیرا کارکشیدن از میهمان بسیار ناپسند است.

امام باقر (علیه السلام) درباره زشتی این کار فرمودند فرمودند: «مَنَ الجَفاءِ استِخدامُ الضَّیفِ، فَإِذا نَزَلَ بِكُمُ الضَّیفُ فَأَعینوهُ، وإذَا ارتَحَلَ فَلا تُعینوهُ، فَإِنَّهُ مِنَ النَّذالَةِ، و زَوِّدوهُ و طَیِّبوا زادَهُ فَإِنَّهُ مِنَ السَّخاءِ»(3) به كار گرفتن مهمان [نشان] از بى ادبى است. پس، هرگاه مهمان بر شما وارد شد [در بار افكندن و جابه جا كردن بارهایش] به او كمک كنید و هرگاه خواست كه بارش را ببندد، كمكش نكنید؛ زیرا این كار [نشان] از پستى است. و توشه بسیار همراهش كنید؛ زیرا این كار، [نشان] از سخاوت است.


1. دعائم الإسلام، ج 2، ص 106، ح 340.

2. لئالی‌الأخبار، ج ٣، ص 66.

3. الكافی، ج 6 ص 284 ح 3.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 14 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
سالروز میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله) و همچنین امام جعفر صادق (علیه السلام) بر عموم مسلمین جهان تبریک و تهنیت باد.

خداوند متعال پیامبر (صلی الله علیه و آله) را به عنوان بهترین الگو برای تمام عالمیان معرفی نموده و در این باره می فرماید:‌ «لَقَد كانَ لَكُم فی رَسولِ اللّه اُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن یَرجُو اللّهَ و الیَومَ الآخِرَ»(1) مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آن ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند.

امیرالمومنین على (علیه السلام) درباره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «ما بَرَأَ اللّهُ نَسَمَةً خَیرَاً مِن مُحَمَّدٍ»(2) خداوند آفریده اى بهتر از محمّد (صلی الله علیه و آله) نیافریده است.

شایسته است همه مسلمانان با الگو قرار دادن پیامبر (صلی الله علیه و آله) سیره و سبک زندگی ایشان را در تمامی شوؤن زندگی فردی و اجتماعی خویش به اجرا درآورند و سبب غرور و عزت اسلام و مسلمین شوند.


1. احزاب، 21.

2. اصول كافى، ج 1، ص 440.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
بعضی از افراد هستند که تا دهانشان را باز می کنند، جز لعن و نفرین و فحش چیز دیگری به زبان نمی آورند در حالیکه سیره و روش اهل بیت (علیهم السلام) چیزی غیر از این است.
به عنوان مثال
در جنگ صفین عده ای از یاران امیرالمؤمنین (علیه السلام) به شامیان فحاشی می کردند. حضرت فرمودند: «إِنِّی أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِینَ وَلَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِی الْقَوْلِ وَأَبْلَغَ فِی الْعُذْرِ خوشم نمی آید شما اهل دشنام باشید، اگر اعمالشان را توصیف کنید و حالشان را متذکر شوید به صواب نزدیک تر است.
سپس فرمود: «وَقُلْتُمْ مَكَانَ سَبِّكُمْ إِیَّاهُمْ اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَدِمَاءَهُمْ وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَیْنِنَا وَبَیْنِهِمْ وَاهْدِهِمْ مِنْ ضَلَالَتِهِمْ حَتَّى یَعْرِفَ الْحَقَّ مَنْ جَهِلَهُ وَیَرْعَوِیَ عَنِ الْغَیِّ وَالْعُدْوَانِ مَنْ لَهِجَ بِهِ.»(1)
به جای فحش دادن، دعا کنید که خدایا خون ما و آن ها را حفظ کن و بین ما و آن ها صلح ایجاد کن. آن ها را از گمراهی به هدایت برسان تا کسی که نادان است حق را بشناسد، و آن كه شیفته گمراهى است از آن باز ایستد.
علی (علیه السلام) وقتی می بیند که حکومتش غصب شده، تنها برای اتحاد مسلیمن و رشد حکومت نوپای اسلامی صبر می کند و در حالیکه خود را بهترین فرد برای حکومت می داند می فرماید: «اَنَّ مَحَلّى مِنْها مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحى»(2) جایگاه من نسبت به حكومت اسلامی چون محور آسیاست به سنگ آسیا كه دور آن حركت می كند.
ایشان با وجود همه تلخی ها و مشکلات تنها در برابر صبر پیشه می کند ولی هرگز زبان به لعن و ناسزا نمی گشاید.
آری! کسی که مولایش امیرالمؤمنین (علیه السلام) است و خود را شیعه او می داند، شایسته ترین فرد در پیروی از گفتار و رفتار اوست.
1. نهج البلاغه، خطبه 206.
2.
همان، خطبه 3.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 12 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
«مردی وارد داروخانه شد و با لهجه ای ساده گفت: کرم ضد سیمان دارید؟
متصدی داروخانه با لحنی تمسخر آمیز گفت: بله که داریم کرم ضد تیرآهن و آجرم داریم حالا خارجی میخوای یا ایرانی؟ خارجیش گرونه ها گفته باشم!
مرد نگاهی به دستانش کرد و روبه روی فروشنده گرفت و گفت: از وقتی کارگر ساختمون شدم دستام زبر شده نمیتونم دخترمو نوازش کنم... اگه خارجیش بهتره، خارجیشو بده!
متصدی داروخانه سرش را پایین انداخت و معذرت خواهی کرد.»
شاید این داستان برای خیلی از ما اتفاق افتاده باشد، در همان نگاه یا برخورد اول سریع قضاوت می کنیم بدون آنکه از واقع قضیه با خبر باشیم ولی بعد از آنکه متوجه می شویم، تنها چیزی که برایمان می ماند، شرم و سرافکندگی است.
قرآن کریم درباره نکوهش قضاوت زودهنگام که تنها بر اساس حدس و گمان پایه گذاری شده است می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ»(1) اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید! از بسیارى از گمان‌ها بپرهیزید، چرا که بعضى از گمان‌ها گناه است.

نتیجه: مراقب قضاوت هایمان باشیم!!!
 

1. حجرات، 12.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 9 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

آغاز هفته وحدت بر همه مسلمین جهان مبارک باد.

نقش وحدت در اسلام به قدری حیاتی است که با نبود آن، رشته اتحاد و هبستگی بین مسلمین دچار گسست و از هم پاشیدگی می شود.

در چنین زمانی است که شیاطین و دشمنان قسم خورده مسلمین، دست به کار شده و با تسلط بر جوامع اسلامی مقدمات محو و نابودی این دین مقدس را فراهم می کنند.

قرآن کریم توجه ویژه ای به این قضیه داشته و در خطابی عام به همه مسلمانان و مومنان می فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا»(1) و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراكنده نشوید و نعمت‏ خدا را بر خود یاد كنید آنگاه كه با یكدیگر دشمن بودید پس میان دل هاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شدید.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در همین باره فرمودند: «المسلمونَ إخوةٌ لا فضلَ لأحدٍ علی أحدٍ إلا بالتقوی»(2) مسلمانان با هم برادرند و هیچکس بر دیگری برتری ندارد، جز به تقوی.

امیرالمومنین على (علیه السلام) نیز در بیانی بسیار حکیمانه و دقیق پیرامون اهمیت وحدت می فرمایند: «إنّ الشَّیطانَ یُسَنِّی لَكُم طُرُقَهُ، و یُرِیدُ أن یَحُلَّ دِینَكُم عُقدَةً عُقدَةً، و یُعطِیَكُم بالجَماعَةِ الفُرقَةَ»(3) همانا شیطان راه هاى خود را براى شما آسان مى نمایند و مى خواهد گره هاى [محكم] دین شما را یكى پس از دیگرى سست گرداند و به جاى اتحاد، در میان شما تفرقه ایجاد کند.

امروزه ما شاهد این حقیقت تلخ هستیم که دشمنان اسلام با استفاده از این شکاف و تفرقه ای که در میان مسلمانان و حکومت های آنان به وجود آمده است، تیشه برداشته و به ریشه اسلام می زنند.

بر همین اساس وظیفه سنگینی که تک تک مسلمانان از هر فرقه و مذهبی که دارند، حفظ اتحاد و ایستادگی در برابر تفرقه افکنی های دشمنان و بصیرت و آگاهی هنگام مواجهه با فتنه هایی است که از سوی آنان ایجاد می شود.



1. آل عمران، 103.

2. کنز العمال، جلد 1، ص 149

3. نهج البلاغة، خطبة 121.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 8 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
در ازدواج ملاک های زیادی مثل زیبایی، ثروت، میزات تحصیلات، برخورداری از جایگاه اجتماعی مناسب و ... وجود دارد. اما برترین ملاکی که اسلام به آن اهمیت ویژه ای می دهد، ملاک دینداری است.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) خطاب به کسانی که قصد ازدواج دارند فرمودند: «لا تَزَوَّجُوا النِّساءَ لِحُسنِهِنَّ؛ فَعَسى حُسنُهُنَّ أن یُردِیَهُنَّ، ولا تَزَوَّجوهُنَّ لِأَموالِهِنَّ؛ فَعَسى أموالُهُنّ أن تُطغِیَهُنَّ، ولكِن تَزَوَّجوهُنَّ عَلَى الدّینِ.»(1) با زنان، به خاطر زیبایى شان ازدواج نكنید؛ [زیرا] چه بسا زیبایى آن ها را به تباهى افكند. براى مال و ثروتشان هم با آنان ازدواج نكنید؛ [زیرا] چه بسا كه ثروتشان آنان را به سركشى وا دارد؛ بلكه براى دین با آنها ازدواج كنید.»
بنابراین جوانان عزیز و خانواده های محترم آنان باید دقت کنند که شخص دیندار به واسطه دینداری و تلاشی که دارد می تواند همه کاستی ها را جبران نماید.


سنن ابن ماجة، ج 1، ص 597، ح 1859.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 5 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) بر عموم شیعیان تسلیت باد.

امام حسن عسكری (علیه السلام) درباره آثار و پیامدهای کینه توزی فرمودند: «اقلُّ النّاسِ راحةً الحَقودُ« كم آسایش ترین مردم، انسان كینه توز است.

دلیل این امر آن است که انسان کینه توز دائم در فکر ضربه زدن به دیگران است و قدر لحظه های ناب و باارزش زندگی را نمی داند و به همین خاطر هیچ گاه دست از کینه توزی و ضرر رساندن به دیگران بر نمی دارد و خواب و راحتی و آسایش را از خود را می گیرد.


تحف العقول، ص 488.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 4 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش
بعضی افراد برای ازدواج از فقر می ترسند، درحالیکه به خدا ایمان دارند. کسی که به خدا ایمان دارد، هیچ گاه از ترس فقر، ازدواج را به تاخیر نمی اندازد.

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمودند: «مَن تَرَكَ التَّزویجَ مَخافَةَ العَیلَةِ فَقَد أساءَ ظَنَّهُ بِاللّهِ عَزَّ وجَلَّ، إنَّ اللّهَ عَزَّ وجَلَّ یَقولُ: «إِن یَكُونُواْ فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ« هر كس از ترس فقر ازدواج نكند، نسبت به لطف خداوند عز و جل بد گمان شده است. چرا که خداوند عز و جل مى فرماید: «اگر آنان فقیر باشند، خداوند از فضل و کرم خود بى نیازشان می کند.

پس انسان مومن هیچ گاه به خدا بدگمان نشده و با ایمان به اینکه خدا روزی رسان است، ازدواج را به تاخیر نمی اندازد و بهترین کانون دنیا را که همان خانواده است را ایجاد می کند.

اصول کافی، ج 5، ص 331، ح 5.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 3 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

همه ما با واژه ریاء، تظاهر و خودنمایی آشنایی داریم و می دانیم که شخص ریاکار برای جلب نظر دیگران و کسب جایگاه در میان آنان و بدون آنکه رضایت پروردگار را مدنظر قرار داده باشد، دست به چنین عمل زشتی می زند.

این عمل در قرآن کریم و کلمات گهربار اهل بیت (علیهم السلام) به شدت مورد نهی قرار گرفته است.

تشبیه بسیار جالبی که قرآن کریم درباره عمل اینگونه افراد به کار می برد، گویای این واقعیت است که کار آنان هیچ گونه ارزشی نداشته و در نهایت به بطلان ختم می شود.

قرآن کریم می فرماید: «فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا لاَّ یَقْدِرُونَ عَلَى شَیْءٍ مِّمَّا كَسَبُواْ وَاللّهُ لاَیَهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ»(1) (کار افراد ریاکار) مانند سنگ صافی است که بر روی آن، لایه ای اندک از خاک باشد و رگباری به آن برسد و همه خاک ها را بشوید و آن سنگ را صاف رها کند، ریاکاران از کاری که انجام داده‌اند چیزی بدست نمی‌آورند و خدا افراد کافر را هدایت نمی ‌کند.

بنابراین نتیجه ریاکاری چیزی جز بطلان عمل و عدم مقبولیت آن نخواهد بود. این واقعیت در گفتاری از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تجلی پیدا کرده و ایشان در این باره می فرمایند: «لایَقْبَلُ اللّهُ عَمَلاً فیهِ مِقْدارُ ذَرَّة مِنْ رِیاء»(2) خداوند عملى را که ذرّه اى از ریا در آن باشد قبول نمى کند.



1. سوره بقره، آیه 264.

2. محجّة البیضاء، جلد 6، صفحه 141.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 2 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

نگاه خیره و شهوت آلود به نامحرم که برای کسب لذت جنسی صورت می گیرد، غریزه جنسی را تحریک و سبب افتادن انسان در ورطه گناه و تسلط شدن خواهش های نفسانی بر آدمی می شود.

برای اینکه انسان در معرض هلاکت و نابودی ایمان قرار نگیرد، اولین قدم آن است که نگاه خویش را کنترل نموده و از نگاه های حرام پرهیز نماید. نتیجه چنین کاری، راحتی دل و جان و آرامش بی نطیری است که به فرد دست می دهد.

امام علی (علیه السلام) دراین باره فرمودند: «مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ قَلْبَهُ»(1) هرکس چشم خود را از نامحرم فرو بندد، قلبش را راحت کرده است.

البته باید توجه داشت که غلبه بر هوای نفس و رهاشدن از دام شیطان جز با مدد الهی، توجه به عاقبت کار و پرهیز از محیط آلوده به گناه ممکن نخواهد بود.


1. شرح غررالحکم، آمدی،‌ ج 5، ص 449.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 1 آذر 1396 :: نویسنده : محمد سیه پوش

همیشه شنیده ایم که خدا دست بخشنده را دوست دارد. این بخشندگی آثار فراوانی دارد که یکی از آن ها ازدیاد روزی است.

امام صادق (علیه السلام) درباره نیکوکاری و بخشندگی فرمودند: «اَلْبِرُّ یَزیدُ فِى الرِّزْقِ» نیكوكارى روزى را زیاد مى‏ كند.

کسانی که می خواهند روزی زیادی داشته باشند و در کسب و کار خود موفق شوند، حتما این حدیث شریف را مد نظر قرار دهند.


میزان الحكمه، ج 4، ص 444 .





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :