پیام دین
وبلاگ ما را به کسانی که دوستشان دارید معرفی کنید...
درباره وبلاگ


اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.

مدیر وبلاگ : محمد سیه پوش
نویسندگان
نظرسنجی
بازدید کننده محترم: لطفاً نظر خود را راجع به این وبلاگ با انتخاب یکی از گزینه های زیر برای ما ارسال کنید. با تشکر









جمعه 31 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش

میلاد با سعادت کشتی نجات امت، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) مبارک باد.

امام حسین (علیه السلام) با تشویق مردم به انجام کارهای نیک و بهره بردن از  پاداش های اخروی آن فرمودند: «أیّها الناسُ! نافِسوا فی المَكارِمِ، وسارِعوا فی المَغانِمِ وَلا تَحبِسوا المَعروفَ لَم تُعَجِّلوهُ؛(1) ای مردم! در مكارم اخلاقى، با یکدیگر رقابت كنید و به سوى غنیمت ها و پاداش های اخروی، شتاب ورزید و نیكى را حبس نكنید و در آن كندى نورزید.

انسان زیرک کسی است که از این فرصت محدود عمر، بیشترین استفاده را می برد و به جای صرف وقت برای تصاحب اموال و رسیدن به پست و مقام، می کوشد تا معنویات و ارزش های اخلاقی و کمالات انسانی را کسب کند.

قرآن کریم می فرماید: «وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیهَا فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ أَیْنَ مَا تَكُونُوا یَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِیعًا إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ؛(2) هر کسی را راهی است به سوی حق که بدان راه یابد (یا قبله‌ای است که به آن روی آورد) پس بشتابید به خیرات که هر کجا باشید همه شما را خداوند (به عرصه محشر) خواهد آورد و محققاً خدا بر همه چیز تواناست.»

رقابتی ارزشمند است که با آم هم به رضای الهی رسید وهم در قیامت به سعادت ابدی و بهشت جاویدان نایل شد. این همان معنایی است که از آیه می توان برداشت کرد که می فرماید: «سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ؛(3) براى رسیدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتى كه پهناى آن همسان پهناى آسمانها و زمین است، بر یكدیگر سبقت گیرید.»

بنابراین آنچه به كارهاى خیر ارزش مى‌دهد، سرعت و سبقت است و لذا افرادی که وارد این مسابقه می شوند، هرگز نباید در این راه سستی و تنبلی به خرج دهند، چرا که نتیجه دنیاطلبی و غرق شدن در لذات مادی و نفسانی چیزی جز حسرت و آه نخواهد بود.


پی نوشت:

1. نثر الدرّ، ج 1، ص 334.

2. سوره بقره، آیه 148.

3. سوره حدید، آیه 21.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 30 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش

ظلم از جمله رذایل اخلاقی بلکه جامع آن هاست که خداوند نیز بارها در قرآن کریم نسبت به آن وعده عذاب داده است. ظلم انواع مختلفی دارد که شامل ظلم‌ به خدا، ظلم‌ به دیگران و ظلم‌ به خود می شود.

ظلم به خدا یعنی رعایت نكردن حقوقی که او بر بندگانش دارد، که به معنای نشناختن جایگاه ربوبی خداوند و كم گذاشتن از وظایف بندگی خود در برابر پروردگار است. از بزرگترین مصادیق ظلم به خدا می توان شرک و کفر را نام برد که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است، «وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ لا تُشْرِكْ بِاللّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظیمٌ؛(1) به خاطر بیاور هنگامی را كه لقمان به فرزندش در حالیكه او را موعظه می كرد، گفت: پسرم هیچ چیز را شریک خدا قرار مده كه شرک، ظلم عظیمی است.»

ظلم به دیگران نیز یکی دیگر از مصادیق ظلم است که به شدت از آن نهی شده است، امیرالمومنین على (علیه‏ السلام) فرمود: «إیّاکَ والظُّلمَ، فَمَن ظَلَمَ كَرُهَت أیّامُهُ؛(2) از ستمگرى بپرهیز، زیرا هر كسى ستم كرد، روزگارش ناگوار شد.»

اما ظلم به خود که ناشی از غفلت و جهالت است، به معنای فراهم نمودن لذت های زودگذر دنیوی برای نفس است که از راه حرام به دست می آید. امیرالمومنین على (علیه‏ السلام) فرمود: «كیفَ یَعدِلُ فی غَیرِهِ مَن یَظلِمُ نفسَهُ؛(3) كسى كه به خود ظلم مى كند، چگونه ممكن است در حق دیگران عدالت ورزد؟!» در حقیقت انسان با انجام گناه به بهترین کسی که دوستش دارد، ظلم می کند که همان نفس اوست و وقتی این چنین شد، نباید توقع داشت که به دیگران محبت کند.


پی نوشت:

1. سوره لقمان، آیه 13.

2. غرر الحكم، 2638.

3. همان، 6996.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 29 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش

حلول ماه شعبان، ماه رسول خدا و اهل بیت (علیهم السلام) مبارک باد.

ماه شعبان یکی از ماه های ویژه سال است که بعد از ماه رجب و قبل از ماه مبارک رمضان قرار گرفته و در روایات ما نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) فرمودند: «إنَّما سُمِّیَ شَعبانَ لِأَنَّهُ یُشعَبُ فیهِ خَیرٌ كَثیرٌ لِرَمَضانَ؛(1) شعبان را شعبان نامیده اند، چون در این ماه خیر فراوانى براى رمضان منشعب مى شود.»

در این ماه، خیر و برکت فراوانی نصیب انسان می شود به شرط آنکه انسان نیز کمی همت به خرج داده و خود را از فیوضات این ماه بهره مند سازد. یکی از این بهره ها، استغفار و طلب آمرزش است که نتایج بی نظیری دارد. امام رضا (علیه السلام) فرمود: «مَنِ استَغفَرَ اللَّهَ فی كُلِّ یومٍ مِن شَعبانَ سَبعینَ مَرَّةً، حُشِرَ یَومَ القیامَةِ فی زُمرَةِ رَسولِ اللَّه صلى اللّه علیه و آله، ووَجَبَت لَهُ مِنَ اللَّهِ الكَرامَة؛(2) هر كس در هر روز از ماه شعبان هفتاد بار از خدا آمرزش بخواهد، روز قیامت در گروه پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله محشور مى ‏شود و كرامت الهی بر او واجب مى‏ گردد.»

ایشان در حدیث دیگر فرمودند: «مَن قالَ فی كُلِّ یَومٍ مِن شَعبانَ سَبعینَ مَرَّةً أستَغفِرُ اللّهَ وأسأَلُهُ التَّوبَةَ، كَتَبَ اللّهُ تَعالى لَهُ بَراءَةً مِنَ النّارِ، وجَوازا عَلَى الصِّراطِ، وأحَلَّهُ دارَ القَرارِ؛(3) هر كس در هر روز ماه شعبان، هفتاد بار بگوید از خدا، آمرزش مى طلبم و از او توبه مى خواهم، خداوند متعال برایش سند آزادى از آتش و عبور از صراط را مى نویسد و او را در سراى جاویدان جاى مى دهد.»

امام صادق (علیه السلام) نیز در جواب شخصی که پرسیده بود چه عملی در ماه شعبان برتر است؟ فرمود: «صدقه» و« استغفار».(4)


پی نوشت:

1. كنز العمّال، ج 8، ص 591، ح 24293.

2. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏ 1، ص ‏255، ح ‏6.

3. بحار الأنوار، ج 97، ص 90، ح 2 .

4. اقبال الأعمال، ج 3، ص 294.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 29 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش
کشاورزی از دیرباز برای بشر نقشی اساسی ایفا کرده و زندگی بدون آن، با مشکل جدی مواجه می شود، چرا که حیات هر انسانی به آن گره خورده است. جایگاه مهم کشاورز و کشاورزی در فرهنگ اسلامی به خوبی روشن است و از قرآن گرفته تا انبیاء و اهل بیت (علیهم السلام)، همگی انسان را به این کار و تفکر در آن تشویق نموده اند.
اما جدای از ایجاد محصول و تبع آن تولید انواع غذاها که به واسطه کشاورزی و درختکاری و باغبانی صورت می گیرد، این نکته حائز اهمیت است که انسان از طریق این کار با علم و قدرت بی منتهای خداوند متعال را آشنایی پیدا می کند و در نتیجه پایه های اعتقادی او مستحکم می شود، زیرا:
1. اوست كه بادها را مى‏ فرستد و ابر را ایجاد مى‏ كند و به ‏وسیله باران زمین مرده را زنده مى‏ كند؛ (وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَاباً فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا كَذلِكَ النُّشُورُ)(1).
2. اوست كه به‏ وسیله نزول باران، میوه‏ ها را از دل زمین خارج مى‏ كند؛ (اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقاً لَّكُمْ).(2)
3. اوست كه میوه ‏هاى رنگارنگ مى ‏آفریند؛ (مُخْتَلِفاً أَلْوَانُهَا).(3)
4. اوست كه به ‏وسیله آب باران، زراعت و زیتون و خرما و انگور را براى شما مى‏ رویاند؛ (یُنبِتُ لَكُم بِهِ الزَّرْعَ وَ الزَّیْتُونَ وَ النَّخِیلَ وَ الْأَعْنَابَ وَ مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ).(4)
5. اوست كه زارع حقیقى است، نه انسان؛ (ءَأَنتُمْ تَزرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ).(5)
6. اوست كه آب را به سرزمین خشک و بی آب و علف مى‏ فرستد؛ (أَنَّا نَسُوقُ الْمَاءَ إِلَى الْأَرْضِ الْجُرُزِ).(6)
7. اوست كه خورشید را وسیله زنده شدن طبیعت قرار مى‏ دهد؛ (سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمْسَ).(7)
8. اوست كه زمین را براى شما رام قرار داد تا كشاورزى كنید؛ (جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا).(8)
9. اوست كه زمین را به ‏وسیله درختان، مزیّن و زیبا قرار داد؛ (إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِینَةً لَّهَا).(9)
بنابراین وظیفه انسان این است که در برابر این ‏همه لطف، اولًا درست استفاده كند و طغیان نورزد؛ (كُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَ لَا تَطْغَوْا فِیهِ)(10)، و ثانیاً اسراف نكند و حق محرومان را نیز بپردازد؛ (وَ آتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصَادِهِ وَ لَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَایُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ).(11)


پی نوشت:
1. فاطر، 9.
2. ابراهیم، 32
3. فاطر، 27
4. نحل، 11
5. واقعه، 64
6. سجده، 27.
7. ابراهیم، 33.
8. ملك، 15.
9. كهف، 7.
10. طه، 81.
11. انعام، 141.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 28 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش

در اسلام، خنده، شوخی و تفریح سالم امری جایز شمرده شده و در برخی موارد نیز از ثواب برخوردار خواهد بود. رسول گرامی اسلام فرمودند: «أَفضلُ الأَعمالِ بَعدَ الصَلاةِ إِدخَالُ السُّرُورِ فِی قَلبِ المُؤمِنِ بِمَا لا إِثمَ فِیهِ؛(1) برترین اعمال بعد از اقامه نماز، شاد کردن دل مومن است؛ البته از طریقی که گناه در آن نباشد.» 

شوخی کردن به هر قیمتی درست نیست و نباید حدود و شرایط آن زیر پا گذاشته شود، در غیر این صورت باید منتظر عواقب آن ماند. یکی از عواقب شوخی زییاد و بی مورد، شکسته شدن حرمت ها و به وجود آمدن نزاع و دشمنی است. امیر المومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «کَثرَةُ المِزاحِ تَذهبُ البَهاءَ و تُوجِبُ الشَّحناءَ؛(2) شوخی زیاد، ارج و احترام را می برد و موجب دشمنی می گردد.»

بنابراین اگر شوخی و مزاح در حد طبیعی و بدون اذیت و آزار کسی یا تمسخر فرد یا گروهی خاص باشد، امری پسندیده بوده و می تواند سبب جذب دیگران شود و در نتیجه دوستی ها را گسترش دهد.


پی نوشت:

1. مناقب آل أبیطالب علیهم السلام، ج 4، ص 75.

2. غررالحکم، ج 4، ص 597، ح 7126.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 27 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش


امیر المومنین علی (علیه السلام) در بیانی زیبا، دعا را به کلیدی تشبیه کرده است که با آن گنجینه های رحمت الهی باز شده و باران رحمتش بر سر انسان تشنه باریدن می کند. ایشان فرمودند: «جَعَلَ فِی یَدَیْكَ مَفاتِیحَ خَزَائِنِهِ بِمَا أَذِنَ لَكَ فِیهِ مِنْ مَسْأَلتِهِ، فَمَتَى شِئْتَ اسْتَفْتَحْتَ بِالدُّعَاءِ أَبْوَابَ نِعَمِهِ، وَاسْتَمْطَرْتَ شآبِیبَ رَحْمَتِهِ، فَلاَ یُقَنِّطَنَّكَ إِبْطَاءُ إِجَابَتِهِ؛(1) خداوند کلید گنجینه های رحمتش را در دستان تو قرار داده است، چون به تو اجازه داده از او درخواست کنی، پس هر گاه بخواهی، درهای نعمتش را با دعا بگشایی و بارش باران رحمتش را طلب نمایی؛ پس اگر اجابت دعایت به تأخیر افتاد، این تأخیر تو را نا امید نسازد.

نکته مهم اینجاست که اگر دعا کردیم و اجابت دعا به تاخیر افتاد، چنین چیزی نباید سبب نا امیدی و یأس ما گردد، زیرا خداوند حکیم است و جز کار با حکمت انجام نمی دهد.


پی نوشت:

1. نهج البلاغه، نامه 31.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 26 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش

داشتن ایمان و اعتقاد قوی رابطه تنگاتنگی با نماز اول وقت دارد، زیرا وقتی این باور در ما پیدا شد که انسان در هر حالی که باشد، خدا را فراموش نمی کند و نماز که مانند پلی میان او و خدا است را در هر کجا که باشد، اول وقت به پا می دارد، قطعاً چنین نمازی می تواند در تحکیم پایه های اعتقادی او نقش زیادی داشته باشد.

در این میان کوتاهی و سستی نشان دادن نسبت به نماز بدون هیچ عذری پذیرفته نیست و قرآن کریم با هشدار شدید اللّحن به چنین افرادی، آن ها را کوتاهی درباره نماز باز می دارد و این درباره می فرماید: «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ، الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ؛(1) پس وای بر نمازگزاران که از نمازشان غافل و نسبت به آن سهل انگارند.»

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: "مَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ؛(2) هر که نمازش را بدون عذر ترک کند، عملش نابود می شود.»

همچنین ایشان فرمودند: «لیسَ مِنّی مَنِ استَخَفَّ بالصَّلاةِ، لا یَرِدُ عَلَیَّ الحَوضَ، لا و اللّهِ؛(3) از من نیست كسى كه نماز را سبک بشمارد، به خدا قسم، كنار حوض [كوثر] بر من وارد نمى شود.»

قرآن کریم، انبیاء بزرگ در طول تاریخ و نبی مکرم اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) همواره مردم را به نماز به ویژه نماز اول وقت تشویق می نمودند و آن ها را از کوتاهی و سستی نسبت به نماز باز می داشتند. افراد با ایمان به پیروی از دستورات دین، همیشه مراقب نماز بوده و در اقامه آن تلاش می کردند و همه این ها به خاطر آثار سازنده و بی نظیری است که در نماز وجود دارد و جز افراد کمال طلب، مومن، معتقد و با تقوا به نماز اهمیت نمی دهند.


پی نوشت ها:

1. سوره ماعون، آیه ۴ و ۵.

2. بحارالانوار، ج 82، ص 203.

3. علل الشرائع، ج 2، ص 356.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 25 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش

سالروز بعثت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله)، بر همه مسلمین مبارک باد.

از جمله اعیاد بزرگ اسلامی، بیست و هفتم ماه شریف رجب می باشد که به عید مبعث نامگذاری شده است. در این روز آخرین پیامبر خدا، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) به رسالت مبعوث شد و جبرئیل (علیه السلام) پیام خداوند متعال را مبنی بر رسالت ایشان را در این روز ابلاغ کرد.

مقام معظم رهبری درباره عظمت این روز فرمودند: «اگر عظمت و اهمیت ایام به این باشد که خدای متعال لطفی را در روزی بر بشریت نازل کرده باشد، یقیناً روز مبعث عظیم‌ترین و مهمترین همه‌ی روزهای سال است؛ چون نعمت بعثت و برانگیختن پیامبر اعظم برای بشریت از همه‌ی نعمتهای الهی در طول تاریخ بزرگتر است. بنابراین میتوان به‌جرأت این را گفت که روز مبعث، برترین و بزرگترین و پربرکت‌ترین روزهای همه‌ی ایام سال است. خاطره‌ی آن روز را باید گرامی بداریم و عظمت آن حادثه را در نظرمان مجسم کنیم.»


پی نوشت:

بیانات در دیدار مسئولان نظام در روز عید مبعث - 1390/04/09. 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

رسول اعظم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره علت و فلسفه بعثت فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛(1) به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم».

فلسفه بعثت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)، نهادینه کردن اخلاق اسلامی و انسانی در بین جامعه است. امروزه همه به این واقعیت رسیده اند که اخلاق به ویژه اخلاق اسلامی زیربنای تمامی ارزش های انسانی است.

در جامعه ما نیز ادب اسلامی در بین مردم و خانواده ها رو به ضعف گذاشته و کم رنگ شده  است. کوچک ترها حرمت پدر و مادر را آنطوری که قرآن دستور داده است رعایت نمی کنند. قرآن کریم می فرماید: «وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِیماً؛(2) و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستید و به پدر و مادر [خود] احسان كنید اگر یكى از آن دو یا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسیدند به آن ها [حتى] أف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آن ها سخنى شایسته بگوى.»

امام صادق (علیه السلام) در تفسیر این آیه فرمودند: «اگر آن ها شما را زجر دادند و اذیت هم کردند نباید «أف» بگویید، و اگر شما را کتک زدند به آن ها پرخاش نکنید، بلکه برای آن ها از خداوند طلب مغفرت کنید و بگویید: خدایا! آن ها را بیامرز! و نگاه شما به آن ها باید مهربانانه و همراه با رحمت و شفقت باشد.(3)»

این اخلاق و ادب اسلامی است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) برانگیخته شد تا چنین اخلاقی را در جامعه بشریت نهادینه کند، پیامبری که خود دارای بلندترین مکارم و فضائل اخلاقی بود و خداوند درباره اش فرمود: «وَ اِنَّکَ لَعَلَی‌ٰ خُلُقٍ عَظیم؛(4) و تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری!»


پی نوشت:

1. بحار الانوار، ج 68، ص 382.

2. سوره إسرا، آیه 23.

3. اصول کافی، ج 2، ص 157، باب بر الوالدین.

4. سوره قلم، آیه 4.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 23 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش
معمولاً اولین برخورد هر فرد با دیگری، ماندگارترین تصویر و برداشت اثرگذار را در ذهن او ایجاد می کند. دلیل این امر نیز آن است که افراد غالباً به نخستین اطلاعاتی که درباره یک نفر کسب می کنند، توجه بیشتری دارند و حافظه آن ها به طور طبیعی اتفاقاتی را که در دیدار اول روی داده است، بهتر از آنچه در آینده رخ می دهد، به یاد می آورد.
از سوی دیگر کیفیت چهره ها نیز نقش بسزایی را ایفا می کنند، به گونه ای که گشاده رویی و لبخند، ساده ترین و بهترین راه نفوذ در دل هاست؛ زیرا بر مهر و محبت و ملایمت افراد می افزاید و توجه متقابل آن ها را جلب می کند.
در اسلام به ویژه در روایات اهل بیت (علیهم السلام) روی این مطلب بسیار تاکید شده است تا چنین رفتار مطلوب اجتماعی گسترش  یابد و پیوندهای عاطفی استوار شود.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: «صَنائِعُ المَعروفِ و َحُسنُ البِشرِ یُكسِبانِ المَحَبَّةَ و َیُدخِلانِ الجَنَّةَ؛(1) نیکوکاری و خوش رویی موجب ایجاد محبت میان شما و ورود به بهشت می شود.»
این خوش رویی و تبسم عامل بسیاری از دوستی ها و محوکننده بسیاری از غم ها و کدورت هاست. گشاده رویی با دیگران سبب می شود تا آن ها بدون هیچ هراس و نگرانی باب آشنایی را باز کنند تا بدین ترتیب دوستی ها و محبت ها در سطح جامعه گسترش پیدا کند.

پی نوشت:
1. كافى (ط-الاسلامیه) ج 2، ص 103، ح 5.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 22 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش

شهادت هفتمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام)، تسلیت باد.

فضایل و کمالات امام موسی کاظم (علیه السلام) بی شمار و اقیانوس بی کران علم و دانش ایشان برای غواصان در آن، ناشناخته نیست. یکی از این فضائل، حلم و بردباری است که در موسی بن جعفر (علیهما السلام) وجود داشت و به خاطر همین ویژگی «کاظم» لقب گرفت، زیرا ایشان علم را با حلم آراسته نموده و در برابر ناملایمات روزگار بردبار بود، با دشمنان و بد اندیشان با نرمی رفتار می کرد و با این شیوه به تربیت آنان می پرداخت.

امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمودند: «اصْبِرْ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ اصْبِرْ عَنْ مَعَاصِی اللَّهِ فَإِنَّمَا الدُّنْیَا سَاعَةٌ فَمَا مَضَى مِنْهَا فَلَیْسَ تَجِدُ لَهُ سُرُوراً وَ لَا حُزْناً وَ مَا لَمْ یَأْتِ مِنْهَا فَلَیْسَ تَعْرِفُهُ فَاصْبِرْ عَلَى تِلْكَ السَّاعَةِ الَّتِی أَنْتَ فِیهَا فَكَأَنَّكَ قَدِ اغْتَبَطْت‏؛ بر طاعت خدا صبر كن و در ترک معاصى او شكیبا باش؛ زیرا دنیا لحظه اى بیش نیست. آنچه گذشته جاى شادى و غم ندارد و از آنچه نیامده نیز خبرى ندارى. پس لحظه اى را كه در آن به سر مى برى، صبور باش چنان كه گویى خوشبخت و خوشحالى.»


پی نوشت:

تحف العقول، ص 396؛ بحارالأنوار (ط-بیروت)، ج 75، ص 311، ح 1.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 21 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش
منشأ بسیاری از اختلافات، درگیری ها، کینه ها و به هم خوردن دوستی ها و روابط، سخن بیجا و غیرواقعی است که افراد نادان و ناآگاه بر زبان جاری می کنند، به گونه ای که اگر آن سخن نبود، هیچ گاه مشکلی به وجود نمی آمد.
امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَقَلْبُ الاَْحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ؛(1) زبان عاقل پشت قلب او قرار دارد در حالى که قلب احمق پشت زبان اوست.»
اگر کسانى که نسنجیده و بدون دلیل اظهار نظر می کنند، سکوت می کردند، بسیاری از اختلافات رخ نمی داد و مردم به دردسر نمی افتادند.
معنای این حرف، در کلام زیبای امیرالمومنین علی (علیه السلام) متبلور است که فرمودند: «لَو سَکَتَ الجاهِلُ ما اختَلَفَ النّاسُ؛(2) اگر نادان سکوت کند، ‌مردم اختلاف پیدا نمی کنند.»
بنابراین برای ایجاد آرامش و اتحاد، ضمن حفظ زبان، لازم است هر کسی به میزان علم خود سخن بگوید و در جایی که به او مربوط نیست یا آگاهی ندارد، وارد نشود و اظهار نظر نکند.

پی نوشت:
1. نهج البلاغه، حکمت 39.
2. بحارالانوار، ج 75، ص 81.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 20 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش
یکی از زیربناهای مهم اخلاق که به عنوان منشأ تمام ارزش ها مطرح است، حیاء و عفت می باشد. امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «الْحَیَاءُ سَبَبٌ إِلَی كُلِّ جَمِیلٍ؛(1) حیاء، عامل هر نیکویی و زیبایی است. همچنین ایشان پاکدامنی را ثمره حیاء معرفی کرده و فرمودند: «سَبَبُ العِفَّةِ الحَیاءُ؛(2) سبب پاكدامنى، حیاست.»
رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «الحیاءُ لا یَأتی إلّا بخَیرٍ؛(3) حیاء، جز خوبى به بار نمى آورد.» ایشان در حدیثی دیگر فرمودند: «الحیاءُ خَیرٌ كُلُّهُ؛(4) حیاء، سراسر خوبى است.»
حیاء صفتی ارزشمند است که از تقوا و خوف و یقین مهمتر و پایه و اساس همه آنهاست.

پی نوشت:
1. تحف العقول، ص 82.
2. غرر الحكم، 5527 .
3. كنز العمّال : ج3 ص 120 ح 5763 عن عمران بن حصین .
4. معانی الأخبار : ص 409 ح 92 عن أنس بن مالك ، بحارالأنوار : ج 71 ص 335 ح 15 .




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 19 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش
داشتن یک زندگی موفق منوط به وجود ویژگی ها و شاخصه های خاصی است که با آن ها می توان پایه های زندگی مخصوصاً کانون خانواده را مستحکم نمود و آن را در برابر هر خطری بیمه کرد.
یکی از ویژگی ها و شاخصه های اصلی زندگی موفق، انتخاب همسر شایسته و مناسب است، به این بیان که طرفین بایستی همسر خود را با دقت و مبتنی بر خرد و معیارهای دینی انتخاب کنند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «إنّما المرأةُ قِلادَةٌ فانظُرْ ما تَتَقَلَّدُ، و لَیسَ لامرأةٍ خَطَرٌ، لا لِصالِحَتِهِنَّ و لا لِطالِحَتِهِنَّ، و أمّا صالِحَتُهُنَّ فَلَیسَ خَطَرُها الذَّهَبَ و الفِضَّةَ هِی خَیرٌ مِنَ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ، و أمّا طالِحَتُهُنَّ فَلَیسَ خَطَرُها التُّرابَ، التُّرابُ خَیرٌ مِنها؛(1) همانا زن مثل گردنبند است؛ پس بنگر كه چه چیزی را به گردن مى افكنى. براى زن ارزشی نمى توان تعیین كرد، نه براى خوب آن ها و نه براى بدشان. زن خوب، ارزشش طلا و نقره نیست، بلكه از طلا و نقره هم بهتر است و زن بد، ارزشش خاک نیست، بلكه خاک از او ارزشمندتر است.»
باید توجه داشت که در اسلام برای همسر معیارهای مهمی مانند اخلاق نیکو، دینداری و تقوا بیان شده است، اما متاسفانه امروزه این معیارها از سوی طرفین کمتر رعایت می شود و برخی ها با پشت پا زدن به سنت های اجتماعی و اسلامی، قبل از اطلاع خانواده ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند که در نتیجه پس از مدت کوتاهی این رابطه به سردی می گراید و در نهایت منجر به طلاق می شود.

پی نوشت:
1. معانی الأخبار، ج 1، ص 144.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 18 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش
در این دنیای رنگارنگ که هر کسی به رنگى در آمده است، بهترین رنگ ها، رنگ خدایى است که همیشگى و پایدار است.
در قرآن می خوانیم: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ؛(1) رنگ خدایی (بپذیرید! رنگ ایمان و توحید و اسلام) و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است؟! و ما تنها او را عبادت می‌کنیم.»
مراد از رنگ الهی جز این نیست که زندگی را به رنگ دین، یعنی همان رنگی که خداوند در متن تکوین ما زده و انسان را به آن زینت داده است در آوریم، به این صورت که کارها را برای رضای خدا و طبق فرمان او انجام دهیم و جان و مال خود را فقط با او معامله کنیم.
بنابراین ما می توانیم تحصیل، تدریس، تفریح، انفاق، حبّ و بغض ها و بسیاری دیگر از کارها را به رنگ الهی درآوریم و این ها نباید جز برای رضای خداوند باشد زیرا کسی که هدفش فقط خدا باشد قطعاً از دنیا بهره مند خواهد شد اما کسی هدفش فقط دنیا باشد قطعاً از آخرت محروم خواهد شد و شاید از بهره ببرد و شاید نبرد.

پی نوشت:
1. سوره بقره، آیه 138.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 16 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش


برای ایجاد یک دوستی عوامل زیادی وجود دارد که در کلام امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به سه مورد از آن ها اشاره شده است. ایشان سه چیز را سبب جلب محبت و عامل دوستی معرفی کرده و فرمودند: «ثلاثٌ یُوجِبْنَ المَحبَّةَ؛ حُسنُ الخُلقِ، و حُسنُ الرِّفقِ، و التَّواضُعُ؛ سه چیز سبب دوستی می شود: اخلاق نیک، خوش رفتاری و فروتنی.»

متاسفانه امروزه این موارد کمتر در دوستی ها و روابط مشاهده می شود، به همین دلیل است که هر روز شاهد برهم خوردن دوستی ها و روابط به ویژه میان خانواده ها هستیم.


پی نوشت:

غرر الحکم، ج 3، ص 314، ح 4684.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 14 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش

یکی از موضوعات مهمی که در زندگی اقتصادی هر فردی مطرح است، بحث کسب رزق حلال و پرهیز از حرام خواری است. اصل کلام با افرادی است که وظیفه تامین معاش خود و خانواده خویش را بر عهده دارند و در چرخه اقتصادی جامعه دخیل می باشند.
یکی از پیامدهای کسب حرام، عدم استجابت دعا است. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «اِذا اَرادَ اَحَدُكُم اَن یُسْتَجابَ لَهُ فَلیُطَیِّب كَسبَهُ وَ لیَخرُج مِن مَظالِمِ النّاسِ وَ اِنَّ اللّه‏َ لا یُرفَعُ اِلَیهِ دُعاءُ عَبدٍ و فى بَطنِهِ حَرامٌ اَو عِندَهُ مَظلِمَةٌ لاَِحَدٍ مِن خَلقِهِ؛(1) هرگاه فردى از شما خواست دعایش مستجاب شود، درآمدش را حلال گرداند و از زیر بار حقوق مردم بیرون برود. دعاى بنده ‏اى كه در شكمش حرام باشد، یا حق یكى از خلق خدا به گردنش باشد، به درگاه خداوند بالا نمى‏ رود.»
بعد از تعطیلات نوروز که بازار کسب و کار دوباره به حالت طبیعی و عادی خود بر می گردد، لازم است این نکته مهم را توجه نمود که در کسب و کار باید تنها رضای پروردگار را در نظر گرفت و از هرگونه کسب حرام یا ضایع نمودن حقوق دیگران پرهیز نمود، در غیر این صورت باید منتظر پیامدهای دنیوی و اخروی چنین کاری بود.

پی نوشت:

بحار الأنوار ، ج 93، ص 321، ح 31.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
فرارسیدن سالروز وفات حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) بر عموم شیعیان تسلیت باد.
حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) دارای فضایل معنوی ویژه ای است که می تواند به عنوان یک الگوی شایسته برای همه محبّان ولایت و تشنگان عشق و انسانیت قرار گیرد. یکی از این ویژگی ها، شکیبایی توأم با معرفت ایشان است.
حضرت زینب (سلام الله علیها) در حادثه کربلا با آنکه تلخ ترین و رنج آورترین حادثه تاریخ را دیده بود اما کاملاً برخوردی صابرانه داشت و در عین حال توانست با مدیریت شایسته خود، پیام شهدای کربلا را به گوش همگان برساند.
زمانی که در بارگاه ابن زیاد با تمسخر وی رو به رو شد، با روحیه ای قوی فرمود: «و ما رایتُ الّا جَمیلاً؛(1) هیچ چیز به جز زیبایی ندیدم.» کلام ایشان به این معنا بود که خدواند امامت را با شهادت در هم آمیخت و و بالاترین زیبایی را خلق کرد.
به معنای واقعی کلمه می توان گفت که حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) دارای روحی عظیم و شخصیتی بزرگ است که از هیچ کسی جز خداوند متعال نمی ترسد و سخن حق را به صراحت بر زبان جاری می سازد به گونه ای که طاغوت زمان خودش را ـ یعنی یزید ـ مات و مبهوت عظمت و بزرگواری خویش کرده و او وادار به شکست می کند.

پی نوشت:
1. ابن نما حلی، مثیر الاحزان، ص 90.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 13 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش
رفتن به دامان طبیعت و تماشای زنده شدن دوباره طبیعت و سبز شدن زمین، از جمله عواملی است که می تواند در روحیه انسان تاثیر بسزایی بگذارد و سبب شادمانی او گردد.
امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «النَّظَرُ إلَى الخُضرَةِ نُشرَةٌ؛(1) نگاه کردن به سبزه موجب شادمانی است.»
البته این شادمانی زمانی به اوج خود می رسد که طبیعت را همانگونه که هست، نگه داریم و آن را با بی توجهی از بین نبریم و با رها کردن زباله آلوده نسازیم.

پی نوشت:
نهج البلاغه ، حكمت 400 .




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 12 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش

دوازده فروردین، سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی و تجلی اراده ملت ایران، گرامی باد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 12 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش
همواره از قدیم الایام وفای به عهد مورد تاکید همگان بوده و جزء اخلاق انسان های شریف و آزاده محسوب می شده است.
اسلام نیز همواره انسان را به وفای به عهد تشویق نموده و در قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام) نسبت به آن تاکید نموده است.
خداوند که خود سرآمد وفاکنندگان به عهد است، در قرآن کریم می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ؛(1) ای کسانی که ایمان آورده اید! به پیمان ها وفا کنید».
وفای به عهد و پیمان، در انسان نهادینه شده و پیمان مداری یکی از ویژگی های مؤمنان شمرده شده است.
امام على (علیه السلام) نیز درباره وفای به عهد می فرماید: «سُنَّةُ الكِرامِ الوَفاءُ بالعُهودِ، سُنَّةُ اللِّئامِ الجُحودُ؛(2) شیوه بزرگواران وفاكردن به عهد و پیمانهاست. روش فرومایگان، انكار [و زیر پا نهادن عهد و پیمان ها] است.
نکته مهمی که باید توجه داشت درباره آثار وفای به عهد است، چرا که افراد با وفا همواره مورد تایید جامعه بوده و در طرف دیگر ضرر و زیان پیمان شکنی به خود شخص باز می گردد و در دنیا دچار بی اعتمادی و در آخرت با عذاب الهی روبه رو می شود.

پی نوشت:
1. مائده، 1.
2. میزان الحكمه، ج 10، ص 95.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 11 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش

میلاد با سعادت مولای متقیان، امیرمومنان علی (علیه السلام) مبارک باد.
پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) درباره ارزش محبت نسبت به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند: «حُبُّ عَلِیٍّ عِبادَةٌ، و لایَقبَلُ اللّهُ إیمانَ عَبدٍ إلّا بِوَلایَتِهِ وَ البَراءَةِ مِن أعدائِهِ؛(1) دوست داشتن على، عبادت است. خداوند، ایمان هیچ بنده اى را نمى پذیرد، مگر با [قبول] ولایت على و بیزارى جستن از دشمنان او

پی نوشت:
1. إرشاد القلوب، ج 2، ص 2.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 8 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش
میلاد نهمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام جواد (علیه السلام) مبارک باد.
شخصی به امام جواد (علیه السّلام) نامه ای نوشت و در آن از ایشان درخواست نمود تا چیزى به او بیاموزد كه با گفتن آن در دنیا و آخرت با امام جواد (علیه السّلام) باشد. امام جواد (علیه السّلام) در جواب نامه با خط خودشان نوشتند: «أَكْثِرْ مِنْ تِلَاوَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ وَ رَطِّبْ شَفَتَیْکَ بِالاسْتِغْفَارِ؛(1) سوره «انّا أنزلناه» را زیاد تلاوت كن و لبانت را با استغفار تر نما.»
تاکید امام جواد (علیه السّلام) بر تلاوت قرآن به ویژه سوره مبارکه «قدر» و همچنین زیاد استغفار نمودن به خاطر اهمیت این مطلب است که با تلاوت قرآن، زندگی انسان نورانی گشته و عملش نیز قرآنی می شود و اگر احیاناً خطایی از او سر زد، با استغفار زیاد و طلب آمرزش از پروردگار، از گناهانش پاک می شود و در حالی خدا را ملاقات می کند که از گناهی پاک شده است. اگر شخصی اینگونه باشد، قطعاً به فرموده امام جواد (علیه السّلام) با اهل بیت (علیهم السلام) محشور خواهد شد.
پی نوشت:
1. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 165.  




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 7 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش
پیامبر رحمت (صلى الله علیه وآله) فرمودند: «إِعْدِلُوا بَیْنَ أَوْلادِکُمْ کَما تُحِبُّونَ أَنْ یَعْدِلُوا بَیْنَکُمْ؛ در میان فرزندانتان به عدالت رفتار کنید، همان طور که دوست دارید آن ها نیز در میان شما به عدالت رفتار کنند.»
یکى از اشتباهات بزرگ تبعیض در میان فرزندان است، بعضى از مردم، براى فرزند بزرگ و به اصطلاح ارشد امتیاز قائل مى شوند و بعضى براى کوچک ترین فرزند، و گاهى آنچنان در این راه، افراط مى کنند که هر چه از محبّت و مال و عواطف دارند در اختیار یکى از آنها قرار مى دهند و دیگران را بکلى محروم مى سازند، این موضوع آتش کینه و حسد را دل آنها بر مى افروزد و در آینده نسبت به یکدیگر دشمن و نسبت به پدر و مادر کینه جو، و حتى نسبت به اجتماع هم در مقام انتقام جویى بر مى آیند.

پی نوشت:
1. مکارم الاخلاق، ص 220.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 6 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش
هر کاری برای خود رسم و رسوم خاصی دارد و بدون آن ها کار صورت نمی گیرد، از جمله همین کارها نماز است که برای خود شرایطی دارد که از مهمترین آن ها حضور قلب در نماز است.
یکی از چیزهایی که انسان را به حضور قلب می کشاند خواندن نماز در اول وقت است. معنای این کار این است که نمازگزار، نماز را مهم می داند و آن را بر هر کاری مقدم می شمارد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «لا یَقبَلُ اللّهُ صلاةَ عَبدٍ لا یَحضُرُ قَلبُهُ مَع بَدَنِهِ؛ خداوند نماز بنده‏ اى را كه دلش با بدنش حضور ندارد، نمى‏ پذیرد
امام باقر (علیه السلام) نیز فرمودند: «ما لَکَ مِن صلاتِکَ الاّ ما أقبَلتَ علَیهِ فیها، فإن أوهَمَها كُلَّها أو غَفَلَ عن أدائها لُفَّت فَضُرِبَ بها وَجهُ صاحِبِها؛ تنها آن مقدار از نمازت بهره توست كه با توجه قلبى همراه باشد . پس ، اگر كسى در همه نماز سهو كند (حواسش بكلى پرت باشد) یا از اداى آن غفلت ورزد (به وقت نگزارد) آن نماز مچاله و به صورت صاحبش پرت مى شود.»
البته باید توجه داشت که رعایت کردن آداب ظاهر نماز مثل نماز خواندن در مسجد، به جماعت خواندن، پاکیزگی و طهارت را رعایت کردن، انگشتر دست کردن و عطر زدن باعث حضور قلب می شود.

پی نوشت:
1. بحار الأنوار، ج 84، ص 242، ح 27.
2. همان، ج 81، ص 260، ح 59.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 5 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش
عید نوروز دارای فرصت های ویژه ای از جمله تفریح سالم و استفاده از شادی های آن است که در باقی ایام سال این فرصت کمتر نصیب انسان می شود.
مردم بعد از یک سال کار و تلاش، فرصتی پیدا می کنند تا در کنار خانواده به گشت و گذار بپردازند و از بهار و زنده شدن دوباره طبیعت لذت ببرند.
دین مبین اسلام نیز با تاکید بر استفاده صحیح از نعمت های الهی و توصیه به سفر و تفکر در آثار پروردگار، همواره انسان را به این تشویق نموده است. قرآن کریم در آیات متعددی به این حقیقت اشاره نموده و در این باره می فرماید: «قُلْ سیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنْشِئُ النَّشْأَهَ الْآخِرَهَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ؛ ای پیامبر! به مردم بگو در زمین بگردید پس با تأمل بنگرید که چگونه مخلوقات را آفرید، سپس خدا جهان آخرت را ایجاد مى‏ کند زیرا خدا بر هر کارى تواناست.»
نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که صرف تفریح و خوش گذرانی ملاک قرآن نیست، بلکه آن سفر و گردشی مد نظر است که در کنار تفریح و لذت بردن از طبیعت، در آثار الهی و کیفیت خلقت و همچنین آثار مردمان پیشین تفکر نموده و از راه مشاهده آن ها، زمینه رشد تفکر و تعقل در انسان ایجاد شود تا بتواند بهتر سخن حق را بشنود و به آن عمل کند.
پی نوشت:
سوره مبارکه عنکبوت، آیه 20.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 4 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش

یکی از آداب و رسوم پسندیده ای که در عید نوروز وجود دارد، سنت حسنه هدیه دادن است که در روایات ما مورد تاکید فراوان واقع شده است.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «فَنَیرِزُوا إن قَدَرتُم كُلَّ یَومٍ یَعنی تَهادَوا و تَواصَلُوا فِی اللَّهِ؛(1) اگر می توانید هر روز را نوروز كنید، یعنی در راه خدا به یكدیگر هدیه بدهید و با یكدیگر پیوند داشته باشید.»

هدیه دادن سبب ایجاد الفت بین افراد شده و محبت و مهربانی را گسترش می دهد، دل ها را مجذوب خود کرده و سبب نشاط و آرامش می شود. البته میزان هدیه مهم نیست، بلکه همین قدر که افراد بدانند هدیه دهنده به فکر آن ها بوده و برایش ارزش قائل شده است، خود بهترین هدیه ای است که می توان دریافت کرد.


پی نوشت:
دعائم الإسلام، ج 2، ص 326.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 3 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش

وقتی بهار از راه می رسد و عطر دلنشین عید در فضای شهر می پیچد، کوچه ها پر می شود از مهربانی های این مردم که در دید و بازدیدهای عیدانه خودنمایی می کند.

عید نوروز ویژگی های منحصر به فردی دارد که یکی از آن ها صله رحم و آگاهی از حال فامیل و تازه کردن دیدارهایی است که شاید این روزها کمی رنگ کهنگی به خود گرفته است.

اسلام، همیشه مشوق مردم در زمینه صله رحم بوده و با بیان نتایج آن، سعی در تشویق مردم به این کار داشته است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «إتَّقُوا اللّهَ و صِلُوا الأرحامَ، فإنّهُ أبقى لَكُم فی الدنیا و خَیرٌ لَكُم فی الآخِرَةِ؛(1) از خدا بترسید و صله رحم به جاى آورید؛ زیرا این كار مایه پایندگى بیشتر شما در دنیاست و در آخرت براى شما بهتر است.

ایشان در حدیثی دیگر فرمودند: «إنَّ أعجَلَ الخَیرِ ثَوابا صِلةُ الرَّحِمِ؛(2) ثواب صله رحم زودتر از ثواب هر كار خیر دیگرى مى رسد.»

این همه تاکید به این خاطر است که اگر پیوندهای خانوادگی از هم بپاشد و دیگر کسی از حال اطرافیان و بستگان خود باخبر نشود، روحیه خیرخواهی در افراد می میرد و جامعه کم کم به سمت انحطاط و نابودی کشیده می شود.


پی نوشت:

1. كنز العمّال،  ح 6911.

2. اصول كافی، ج 2، ص152، ح 15.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 2 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش
با رسیدن ماه رجب، بسیاری از مؤمنین منتظر رسیدن اولین شب جمعه این ماه هستند که آن را «لیلة الرغائب» می گویند.

«لیلة الرغائب» یکی از شب های ویژه ای است که در روایات نسبت به درک آن تاکیدات فراوانی رسیده است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «لَا تَغْفُلُوا عَنْ لَیْلَةِ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْهُ ـ أی من شهر رجب ـ فَإِنَّهَا لَیْلَةٌ تُسَمِّیهَا الْمَلَائِكَةُ لَیْلَةَ الرَّغَائِبِ؛(1) از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید زیرا آن شب،  شبی است که فرشتگان آن را لیلة الرغائب نامیده اند.»

«لیلة الرغائب» نزد پروردگار شبی با عظمت است که روزه داران و استغفارکنندگان در این شب به حاجات خود می رسند، لذا به خاطر پاداش ها و فضیلت های فراوانی که در این شب نهفته است، مورد میل و رغبت واقع می شود.

چه زیباست که در این شب، اولین دعای ما، فرج حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) باشد، چرا که با فرج او در واقع گرفتاری ها و مشکلات ما از بین می رود و دنیا گلستان خواهد شد.


1. وسائل الشیعه، ج 8، ص 98.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 2 فروردین 1397 :: نویسنده : محمد سیه پوش


تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که چرا هر کاری می کنم، باز هم زندگی درهم و پیچیده است؟! با اینکه علم و تکنولوژی این همه پیشرفت کرده است، باز چرا همیشه درگیر و گرفتارم؟! چرا تا کنون به آرامشی که می خواستم، نرسیدم؟!

جواب همه این سوالات در یک جمله خلاصه شده است، «چون آرامش حقیقی را خداوند جای دیگری قرار داده و ما آدرس را گم کرده ایم!»

یکی از دلایل این همه گرفتاری را خداوند اینگونه بیان می کند: «و مَنْ أَعْرَضَ عَن‌ ذِكْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنكًا؛(1) و هر كس از یاد من روى گرداند، پس همانا براى او زندگى تنگ و سختى خواهد بود

کسی که از یاد خدا غافل باشد، آرامش ندارد. شاید با پول و ثروت، آسایش به دست آید، اما هرگز آرامش به دست نخواهد آمد، آرامش حقیقی تنها در سایه معنویت به دست می آید: «ألاٰ بِذِکْرِ اللّٰهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛(2) آگاه باشید، دل ها فقط به یاد خدا آرام می‌گیرد.»


پی نوشت:

سوره طه، آیه 126.

سوره رعد، آیه 28.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 2 )    1   2   
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :