پیام دین اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. tag:http://payamedini.mihanblog.com 2018-12-12T01:36:43+01:00 mihanblog.com فواید نرمخویی 2018-12-11T20:21:42+01:00 2018-12-11T20:21:42+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/966 محمد سیه پوش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: «الرِّفقُ یُمْنٌ والخُرْقُ شُؤمٌ، الرَّفْقُ لم یُوضَع علی شیءٍ إلّا زانَهُ ولا یُنْزَعُ من شیءٍ إلّا شانَهُ؛ نرمخویی مایه برکت، و خشونت مایه نامبارکی است، نرمخویی موجب زینت و ترک آن موجب زشتی است.» پی نوشت:بحارالأنوار، ج 75، ص 59.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: «الرِّفقُ یُمْنٌ والخُرْقُ شُؤمٌ، الرَّفْقُ لم یُوضَع علی شیءٍ إلّا زانَهُ ولا یُنْزَعُ من شیءٍ إلّا شانَهُ؛ نرمخویی مایه برکت، و خشونت مایه نامبارکی است، نرمخویی موجب زینت و ترک آن موجب زشتی است.»


پی نوشت:

بحارالأنوار، ج 75، ص 59.
]]>
گریه کردن بر گذشته 2018-12-09T19:29:01+01:00 2018-12-09T19:29:01+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/965 محمد سیه پوش امام على علیه السلام: «مِن كَرَمِ المَرءِ بُكاؤهُ على ما مَضى مِن زَمانِهِ؛ گریستنِ آدمى بر زمان از دست رفته اش، نشانه بزرگى اوست.» پی نوشت:بحار الأنوار، ج 3، ص 264، ح 74. امام على علیه السلام: «مِن كَرَمِ المَرءِ بُكاؤهُ على ما مَضى مِن زَمانِهِ؛ گریستنِ آدمى بر زمان از دست رفته اش، نشانه بزرگى اوست.»


پی نوشت:

بحار الأنوار، ج 3، ص 264، ح 74.
]]>
واعظان خاموش 2018-12-08T19:15:08+01:00 2018-12-08T19:15:08+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/964 محمد سیه پوش انسان همواره برای رسیدن به رسیدن به مقام قرب پروردگار، نیاز به واعظ دارد. یکی از این موارد مهم، مرگ عزیزان است. امیرالومنین علی علیه السلام در این رابطه فرمودند: «کفی واعظاً بِمَوتی عایَنتُموهُم؛(1) مردگانی که با چشم های خود دیده اید، برای عبرت و اندرز شما کفایت می کند.» مرگ دوستان و آشنایان، بستگان و همسایگان و در یک کلام عزیزانی که از دست داده ایم، واعظان خاموشی هستند که موعظه های مهمی دارند و پند و اندرزهای مهمی به ما می دهند. پی نوشت:1. نهج البلاغه، خطبه 188.

انسان همواره برای رسیدن به رسیدن به مقام قرب پروردگار، نیاز به واعظ دارد. یکی از این موارد مهم، مرگ عزیزان است. امیرالومنین علی علیه السلام در این رابطه فرمودند: «کفی واعظاً بِمَوتی عایَنتُموهُم؛(1) مردگانی که با چشم های خود دیده اید، برای عبرت و اندرز شما کفایت می کند.»

مرگ دوستان و آشنایان، بستگان و همسایگان و در یک کلام عزیزانی که از دست داده ایم، واعظان خاموشی هستند که موعظه های مهمی دارند و پند و اندرزهای مهمی به ما می دهند.


پی نوشت:

1. نهج البلاغه، خطبه 188.
]]>
عومل سلب آرامش در زندگی مشترک 2018-12-08T18:03:34+01:00 2018-12-08T18:03:34+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/963 محمد سیه پوش همواره این سوال در ذهن وجود دارد که چرا با توجه به اینکه یکی از آثار تشکیل خانواده رسیدن به آرامش است، اما برخی از زوجین به آرامش نمی رسند؟ برای پاسخ به این سوال باید سراغ ریشه ها و عوامل نداشتن آرامش در زندگی رفت که به چند نمونه در ذیل اشاره می شود: 1. توقعات بالا مردی که تازه ازدواج می کند به علت درآمد نامناسب و بالا بودن توقعات همسرش، معمولاً برای رهایی از این مشکل به سراغ دریافت وام و قرض کردن از دیگران می رود و زمانی که موعد قسط های وام یکی پس از دیگری فرا

همواره این سوال در ذهن وجود دارد که چرا با توجه به اینکه یکی از آثار تشکیل خانواده رسیدن به آرامش است، اما برخی از زوجین به آرامش نمی رسند؟

برای پاسخ به این سوال باید سراغ ریشه ها و عوامل نداشتن آرامش در زندگی رفت که به چند نمونه در ذیل اشاره می شود:

1. توقعات بالا

مردی که تازه ازدواج می کند به علت درآمد نامناسب و بالا بودن توقعات همسرش، معمولاً برای رهایی از این مشکل به سراغ دریافت وام و قرض کردن از دیگران می رود و زمانی که موعد قسط های وام یکی پس از دیگری فرا می رسند، طبیعی است که با این وضعیت، آرامش از چنین خانواده‌ای رخت بر می بندد.

بنابراین یکی از اسباب سلب آرامش در زندگی مشترک، داشتن توقعات بیش از حد است.

2. چشم و هم چشمی

زن هایی که زندگیشان را با دیگران مقایسه می کنند، معمولاً با این کارشان آرامش را از زندگی خود دورر می‌کنند. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: «انْظُرُ إِلَى مَنْ هو أَسفَل مِنْک وَلا تَنْظُر إِلَى مَنْ هُوَ فَوقَكَ؛(1) به کسانی که از امکانات مادی ضعیف تری برخوردارند نگاه کن و به کسانی که بالاتر از تو هستند نگاه نکن»

بنابراین اگر زوجین خواهان آرامش هستند، باید نگاهشان را تغییر دهند.

3. تجمل پرستی

از مواردی که رنگ آرامش را از زندگی زوجین می زداید، تجمل پرستی است؛ چرا که آرامش و تجمل پرستی در یک جا با هم جمع نمی شوند. امیرالمومنین علی علیه السلام با اشاره به این مطلب مهم فرمودند: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا؛(2) سبکبار شوید تا به سرمنزل مقصود برسید».

لذا لازمه سعادتمندی و رسیدن به آرامش در زندگی مشترک، دوری از تجمل پرستی است؛ زیرا هر کسی که بارش را سنگین کند، روی آرامش را نخواهد دید.

4. پیروی از مفسدان

همیشه عده‌ای وجود دارند که خواهان خوشبختی زن و مرد نیستند و می خواهند با کشیدن نقشه های شیطانی آن ها را از هم جدا کرده و زندگی مشترکشان را با شکست مواجه کنند. در این میان وظیفه زن و مرد این است که ضمن گوش ندادن به این عده و اعتماد نکردن به آن ها، به دروغ ها و تهمت های آنان تاثیر ترتیب ‌اثر ندهند. در همین زمینه امام صادق علیه السلام فرمودند: «اِذَا اتَّهَمَ المُؤُمِنُ اَخاهُ اِنماثَ الایمانُ مِن قَلبِهِ كَما ینماثُ المِلحُ فِی الماءِ؛(3) هنگامی که مومن برادرش را متهم می‌کند (و ایجاد سوءظن می‌نماید)، ایمان در قلبش ذوب می شود همانگونه که نمک در آب ذوب می گردد».

خلاصه مطالب اینکه رخت بربستن آرامش از کانون برخی خانواده ها بی علت نیست؛ توقعات بالا، چشم و هم‌چشمی، تجمل پرستی، گوش دادن به حرف انسان های مفسد و مانند آن، عوامل این قضیه می باشند. بنابراین اگر زوجین در جستجوی آرامش هستند، باید اخلاق اسلامی را در تمام مراحل زندگی مشترک رعایت کنند.


پی نوشت:

1. بحارالانوار، ج 14، ص 298.
2. نهج البلاغه، خطبه 21.
3. الکافی، ج 2، ص 361، ح 1.
]]>
لزوم یادگیری دانش و مهارت برای جوانان 2018-12-07T18:38:16+01:00 2018-12-07T18:38:16+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/962 محمد سیه پوش امروزه با توجه به گسترش روزافزون توسعه و افزایش نیازهای گوناگون انسان، یادگیری بسیاری از مهارت ها برای مردم به ویژه جوانان به سبب به اینکه نقش مهمی در چرخاندن چرخ های توسعه کشور دارند بر هیچ کسی پوشیده نیست لذا نوجوانان و جوانان باید به یادگیری مهارت هایی که در آینده به آن نیاز دارند اهتمام ورزند.امام على علیه السلام در همین باره فرمودند: «اَوْلَى الاَشْیاءِ اَنْ یَتَعَلَّمَهَا الاَحْداثُ، الاَشْیاءُ الَّتى اِذا صاروا رِجالاً اِحْتاجوا اِلَیْها؛(1) شایسته ترین چیزهایى كه جوانان با

امروزه با توجه به گسترش روزافزون توسعه و افزایش نیازهای گوناگون انسان، یادگیری بسیاری از مهارت ها برای مردم به ویژه جوانان به سبب به اینکه نقش مهمی در چرخاندن چرخ های توسعه کشور دارند بر هیچ کسی پوشیده نیست لذا نوجوانان و جوانان باید به یادگیری مهارت هایی که در آینده به آن نیاز دارند اهتمام ورزند.

امام على علیه السلام در همین باره فرمودند: «اَوْلَى الاَشْیاءِ اَنْ یَتَعَلَّمَهَا الاَحْداثُ، الاَشْیاءُ الَّتى اِذا صاروا رِجالاً اِحْتاجوا اِلَیْها؛(1) شایسته ترین چیزهایى كه جوانان باید بیاموزند، مواردی است كه در بزرگسالى به آن ها نیاز دارند.»

بنابراین جوانان عزیز باید توجه داشته باشند که اگر می خواهند در آینده به شغل مورد نظرشان دست پیدا کنند و در بزرگسالی با بیکاری مشکل مواجه نشوند، باید از فرصت ها به بهترین نحو استفاده کرده و در کسب دانش ها و مهارت های مورد نیازشان در آینده تلاش کنند.


پی نوشت:

شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 20، ص 333. ]]>
فضای مجازی و مشکل کتابخوانی 2018-12-06T12:13:04+01:00 2018-12-06T12:13:04+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/960 محمد سیه پوش امروزه با گستر ابزارهای ارتباطی و توسعه روز افزون فضای مجازی، سرانه مطالعه کتاب نه تنها در ایران بلکه می‌توان گفت در تمامی جهان به شدت کاهش یافته است. اکثر مردم در فضای مجازی اوقاتشان را سپری می کنند و اقبال کمتری نسبت به خواندن کتاب نشان می دهند. روایات زیادی در این زمینه وجود دارد که مردم را به خواندن کتاب و انس گرفتن با آن ها تشویق می کنند، از جمله اینکه امام علی علیه السلام فرمودند: «مَن تَسَلّی بِالكُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ؛(1) كسی كه با كتاب آرامش یابد، هیچ آ

امروزه با گستر ابزارهای ارتباطی و توسعه روز افزون فضای مجازی، سرانه مطالعه کتاب نه تنها در ایران بلکه می‌توان گفت در تمامی جهان به شدت کاهش یافته است. اکثر مردم در فضای مجازی اوقاتشان را سپری می کنند و اقبال کمتری نسبت به خواندن کتاب نشان می دهند.

روایات زیادی در این زمینه وجود دارد که مردم را به خواندن کتاب و انس گرفتن با آن ها تشویق می کنند، از جمله اینکه امام علی علیه السلام فرمودند: «مَن تَسَلّی بِالكُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ؛(1) كسی كه با كتاب آرامش یابد، هیچ آرامشی را از دست نداده است.»

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: «یأتی عَلَی النّاسِ زَمانُ هَرجٍ لا یأنِسونَ فِیهِ إلاّ بِكُتُبِهِم؛(2) روزگار پر آشوبی فرا می ‏رسد كه در آن روز مردم جز با كتاب‏های خود انس نمی‏ گیرند.»

روایت اخیر شاید به اوضاع نابسمان فضای مجازی و گسترش فرهنگ منحظ غربی اشاره داشته باشد که مردم برای فرار از این وضعیت به خواندن و انس با کتاب هایشان رو می آورند.

در پایان اینطور می توان نتیجه گرفت که گسترش رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی، بی حوصلگی، وضعیت کیفی کتابخانه ها، قیمت کتاب و عدم تبلیغات درست سبب می شوند تا مردم رغبت زیادی به خواندن کتاب نشان ندهند.


پی نوشت:

1. غررالحكم و دررالكلم ، ح ۸۱۲۶.

2. الكافی، ج ۱، ص ۵۲.

]]>
بلا و آزمایش 2018-12-05T19:29:38+01:00 2018-12-05T19:29:38+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/957 محمد سیه پوش امام موسی كاظم علیه‏ السلام: «الْمُؤْمِنُ مِثْلُ كَفَّتَیِ الْمِیزَانِ، كُلَّمَا زِیدَ فِی إِیمَانِهِ زِیدَ فِی بَلَائِه؛ مؤمن (از جهت ایمان و بلا) چون دو كفه ترازوست، هر چه ایمانش زیاد شود، بلایش نیز افزون می شود.» پی نوشت:تحف العقول، ص 408.


امام موسی كاظم علیه‏ السلام: «الْمُؤْمِنُ مِثْلُ كَفَّتَیِ الْمِیزَانِ، كُلَّمَا زِیدَ فِی إِیمَانِهِ زِیدَ فِی بَلَائِه؛ مؤمن (از جهت ایمان و بلا) چون دو كفه ترازوست، هر چه ایمانش زیاد شود، بلایش نیز افزون می شود.»


پی نوشت:

تحف العقول، ص 408. ]]>
نصیحت امام موسی کاظم (علیه السلام) به هارون‌الرشید 2018-12-04T10:19:55+01:00 2018-12-04T10:19:55+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/956 محمد سیه پوش موسی  روزی هارون الرشید در نامه ای به امام موسی کاظم (علیه السلام) از ایشان تقاضای موعظه ای کوتاه کرد و ایشان در پاسخ به نامه هارون الرشید چنین نوشت: «مَا مِنْ شَیْ‏ءٍ تَرَاهُ عَیْنُكَ إِلَّا وَ فِیهِ مَوْعِظَةٌ؛ هر چیزی که چشمت می بیند در آن موعظه ای هست.» پی نوشت:امالی صدوق، ص 509.


روزی هارون الرشید در نامه ای به امام موسی کاظم (علیه السلام) از ایشان تقاضای موعظه ای کوتاه کرد و ایشان در پاسخ به نامه هارون الرشید چنین نوشت: «مَا مِنْ شَیْ‏ءٍ تَرَاهُ عَیْنُكَ إِلَّا وَ فِیهِ مَوْعِظَةٌ؛ هر چیزی که چشمت می بیند در آن موعظه ای هست.»


پی نوشت:

امالی صدوق، ص 509. ]]>
پیامد دوراندیش نبودن 2018-12-03T18:43:51+01:00 2018-12-03T18:43:51+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/955 محمد سیه پوش امام على علیه السلام: «مَن قَلَّ حَزمُهُ ضَعُفَ عَزمُهُ؛ هر كه دور اندیشى اش كم باشد، تصمیم و عزمش سست است.» پی نوشت:غرر الحكم، ح 7981. امام على علیه السلام: «مَن قَلَّ حَزمُهُ ضَعُفَ عَزمُهُ؛ هر كه دور اندیشى اش كم باشد، تصمیم و عزمش سست است.»


پی نوشت:

غرر الحكم، ح 7981. ]]>
نتیجه دور اندیشى 2018-12-03T18:02:46+01:00 2018-12-03T18:02:46+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/954 محمد سیه پوش امام على علیه السلام: «مِن الحَزْمِ قُوّةُ العَزْمِ؛  تصمیم درست، نتیجه دور اندیشى است.» پی نوشت:غرر الحكم، ح 9399. امام على علیه السلام: «مِن الحَزْمِ قُوّةُ العَزْمِ؛  تصمیم درست، نتیجه دور اندیشى است.»


پی نوشت:

غرر الحكم، ح 9399. ]]>
آسیب‌ها و تهدیدهای فضای مجازی 2018-12-03T17:34:19+01:00 2018-12-03T17:34:19+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/953 محمد سیه پوش امروزه فضای مجازی به بخش تفکیک ناپذیری از زندگی انسان ها تبدیل شده و با سرعت شتابان، تمامی شئون و عرصه های زیست بشر را تحت تاثیر قرار داده است، از این رو ماهیت شناسی این فضا و تشخیص شرایط و الزام های تبدیل شدن به بازیگری توانمند در این عرصه نخستین گام است و هر گونه بی توجهی و غفلت نسبت به این پدیده صدمه ها و آسیب های خطرناکی را متوجه جامعه خواهد نمود که به شرح زیر مورد تحلیل قرار گرفته است: احساس امنیت کاذب یکی از جنبه های فضای مجازی، ورود بی هویت در آن است و مراجعان به و

امروزه فضای مجازی به بخش تفکیک ناپذیری از زندگی انسان ها تبدیل شده و با سرعت شتابان، تمامی شئون و عرصه های زیست بشر را تحت تاثیر قرار داده است، از این رو ماهیت شناسی این فضا و تشخیص شرایط و الزام های تبدیل شدن به بازیگری توانمند در این عرصه نخستین گام است و هر گونه بی توجهی و غفلت نسبت به این پدیده صدمه ها و آسیب های خطرناکی را متوجه جامعه خواهد نمود که به شرح زیر مورد تحلیل قرار گرفته است:

احساس امنیت کاذب

یکی از جنبه های فضای مجازی، ورود بی هویت در آن است و مراجعان به وب گاه ها برای ایفای هر نقشی فرصت پیدا می کنند. در شکل طبیعی این خصیصه دارای کارکرد مثبتی است؛ چرا که فرصت و مجالی برای بروز و ظهور و توانمندی های افراد ایجاد می کند. این فضای جدید که به طور عمده از سوی کاربران ساخته می شود، احساس مشارکت بیشتری به نوجوانان می دهد، اما آسیب مهم کم رنگ شدن و در نهایت، محو شدن رابطه میان نسل جوان و بزرگسال در فضای مجازی است.

جرایم اینترنتی

واگذاری اطلاعات خصوصی اشخاص به دولت ها و شرکت های تجاری و سوء استفاده از این اطلاعات، همیشه یکی از موارد بحث برانگیز حوزه اینترنت به ویژه شبکه های اجتماعی مجازی بوده است. شاید این دغدغه و پرسش همیشگی در ذهن کاربران اینترنتی به وجود آید که با وجود آثار و شواهد متعدد در امکان واگذاری اطلاعات شخصی افراد، چگونه ممکن است مدیران این شبکه ها به اسم امنیت و تجارت، اطلاعات خصوصی افراد را در اختیار دولت ها قرار ندهند؟ افزایش روز به روز نفوذ گرها (هکرها) و سرقت های اطلاعاتی و مالی، نشانگر آسیب پذیری بالای جامعه در قبال این پدیده مخرب است.

اعتیاد اینترنتی

توان اعتیاد آورنده مواد مخدر بر اساس سرعت جذب مواد مزبور در بدن انسان است، اما در مورد اینترنت، این سرعت و در دسترس بودن آن است که ایجاد اعتیاد می کند. اگر این فرضیه درست باشد، باید با افزایش سرعت مودم ها و سهولت دسترسی، منتظر سطوح بالاتری از استفاده های اعتیاد آمیز اینترنت بود. قدرت محتواها به عنوان ظرفیت تحریک پذیری، از موارد قابل توجه در مطالعه های مربوط به اعتیاد اینترنتی است که برای کاربران این شبکه ها، تحریک برانگیز ترین محتواها، محتواهای جنسی است که دارای بیشترین و بالاترین سطوح استفاده در اینترنت می باشد. معتادان به اینترنت مانند بیشتر معتادان، دچار افت در کارکردهای فردی و اجتماعی می شوند؛ با این فرق که معتادان به اینترنت کمتر احساس گناه می کنند و بیشتر جزو افراد با فرهنگ جامعه هستند. ناتوانی در متوقف کردن افسردگی و بدخلقی و علائم جسمانی و همچنین بی نظمی در غذا خوردن، توجه نکردن به بهداشت و آراستگی فردی، اختلال در خواب و مانند آن را می توان به عنوان عوارض ناشی از مصرف معتاد گونه اینترنت برشمرد.

بلوغ زودرس در نوجوان

نوجوانان و جوانان به عنوان فعال ترین کاربران فضای مجازی، با امکانات و گزینه های فراوانی که این رسانه ها در اختیارشان قرار می دهند، به طور دائم با محرک های جدید و انواع مختلف رفتار آشنا می شوند و این عوامل آنان را به سمت بلوغ زودرس سوق می دهد. از نخستین پیامدهای این آسیب، تمایل شدید آن در ورود به عرصه جراحی های زیبایی و استفاده از مواد آرایشی است.

کاهش احساس ها

با وجود قرارگرفتن امکانات ارتباطی متنوع در فضای مجازی به دلیل آ نکه بیشتر ارتباط های این فضا به شکل نوشتاری است، احساس های شکل گرفته در فضای واقعی به شکل قدم زدن و صحبت کردن در این فضاها حاصل نمی گردد و به همین دلیل افراد، اهمیتی به کیفیت روابط نمی دهند و این مسئله به کاهش بیشتر احساس ها منجر می شود.


پی نوشت:

فصلنامه علمی - تخصصی رهیافت پیشگیری، شماره دوم، زمستان 1396، ص 102. ]]>
نگاه رحمت 2018-12-01T17:00:13+01:00 2018-12-01T17:00:13+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/951 محمد سیه پوش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): «اِذا نَظَر العَبدُ وَجهَ زَوجِهِ وَ نَظَرَت إِلَیهِ نَظَرَ رَحمَةٍ؛(1) وقتی مرد به زن خود با محبت می نگرد و زنش نیز به او با مهر نگرد، خداوند به دیده رحمت به آن ها نگاه می کند.»پی نوشت:1. سیره نبوی «منطق عملی»، مصطفی دلشاد تهرانی، جلد 4، صفحه 509.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): «اِذا نَظَر العَبدُ وَجهَ زَوجِهِ وَ نَظَرَت إِلَیهِ نَظَرَ رَحمَةٍ؛(1) وقتی مرد به زن خود با محبت می نگرد و زنش نیز به او با مهر نگرد، خداوند به دیده رحمت به آن ها نگاه می کند.»

پی نوشت:
1. سیره نبوی «منطق عملی»، مصطفی دلشاد تهرانی، جلد 4، صفحه 509.
]]>
نشانه آرامش 2018-11-30T18:08:37+01:00 2018-11-30T18:08:37+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/950 محمد سیه پوش قرآن کریم: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً؛ و از نشانه های خداوند این است که از نوع خودتان، همسرانی برای شما آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میانتان دوستی و رحمت نهاد.» پی نوشت:سوره روم، آیه 21.

قرآن کریم:

«وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً؛ و از نشانه های خداوند این است که از نوع خودتان، همسرانی برای شما آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میانتان دوستی و رحمت نهاد.»


پی نوشت:

سوره روم، آیه 21. ]]>
نقش محبت و تاثیر آن در ایجاد یک زندگی بانشاط و مستحکم 2018-11-29T12:26:32+01:00 2018-11-29T12:26:32+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/948 محمد سیه پوش یکی از مهم ترین مشکلات و چالش هایی که اکثر خانواده ها با آن مواجه اند، وجود اختلافات زیاد بین زن و مرد است؛ به گونه ای که زمینه را برای فروپاشی کانون پر مهر خانواده فراهم می سازد.یکی از راهکارهایی که در این زمینه می تواند به حل مشکلات موجود کمک کند، محبتی است که میان همسران باید به وجود آید.قرآن کریم می فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً؛(1) از نشانه های خداوند این است که از نوع خودتان،

یکی از مهم ترین مشکلات و چالش هایی که اکثر خانواده ها با آن مواجه اند، وجود اختلافات زیاد بین زن و مرد است؛ به گونه ای که زمینه را برای فروپاشی کانون پر مهر خانواده فراهم می سازد.
یکی از راهکارهایی که در این زمینه می تواند به حل مشکلات موجود کمک کند، محبتی است که میان همسران باید به وجود آید.
قرآن کریم می فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً؛(1) از نشانه های خداوند این است که از نوع خودتان، همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میانتان دوستی و رحمت نهاد.»
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «اِذا نَظَر العَبدُ وَجهِ زَوجِهِ وَ نَظَرَت إِلَیهِ نَظَرَ رَحمَةٍ؛(2) وقتی مرد به زن خود با محبت می نگرد و زنش نیز به او با مهر نگرد، خداوند به دیده رحمت به آن ها نگاه می کند.»

بنابراین «نقش محبت و تاثیر آن در ایجاد یک زندگی بانشاط و مستحکم» بر هیچ کس پوشیده نیست تا آنجا که اختلافات و کینه ها را تبدیل به دوستی و محبت می کند و باعث استحکام خانواده می شود.

پی نوشت:
1. قرآن کریم، سوره روم، آیه 21.
2. سیره نبوی «منطق عملی»، مصطفی دلشاد تهرانی، جلد 4، صفحه 509.
]]>
نیروی واقعی 2018-11-28T10:15:43+01:00 2018-11-28T10:15:43+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/947 محمد سیه پوش امام على علیه السلام: «إذا قَوَیْتَ فَاقْوِ عَلی طَاعَةِ الله؛ هر گاه قوى شدى، نیروى خود را صرف اطاعت خداوند نما.» پی نوشت:الآداب الدّینیّة، ج 1، ص 302.


امام على علیه السلام: «إذا قَوَیْتَ فَاقْوِ عَلی طَاعَةِ الله؛ هر گاه قوى شدى، نیروى خود را صرف اطاعت خداوند نما.»


پی نوشت:

الآداب الدّینیّة، ج 1، ص 302. ]]>