پیام دین اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. tag:http://payamedini.mihanblog.com 2018-02-17T16:08:29+01:00 mihanblog.com بازی با آتش 2018-02-17T07:04:24+01:00 2018-02-17T07:04:24+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/638 محمد سیه پوش فرارسیدن ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر عموم شیعیان تسلیت باد.تصرف بدون اجازه و رضایت در اموال دیگران و خوردن مال آن ها از نظر شرع مقدس حرام بوده و از گناهان کبیره شمرده شده است. این حکم شامل اموال ایتام نیز می شود و چه بسا حرمت آن در این باره شدید تر باشد. قرآن کریم درباره ی خوردن مال یتیم و شدت زشتی آن می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْكُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیراً؛(1) در حقیقت، كسانى

فرارسیدن ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر عموم شیعیان تسلیت باد.

تصرف بدون اجازه و رضایت در اموال دیگران و خوردن مال آن ها از نظر شرع مقدس حرام بوده و از گناهان کبیره شمرده شده است. این حکم شامل اموال ایتام نیز می شود و چه بسا حرمت آن در این باره شدید تر باشد.

قرآن کریم درباره ی خوردن مال یتیم و شدت زشتی آن می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْكُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیراً؛(1) در حقیقت، كسانى كه اموال یتیمان را به ستم مى‌خورند، جز این نیست كه آتشى در شكم خود فرو مى‌برند، و به زودى در آتشى فروزان درآیند.

حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیز درباره فلسفه و حکمت این امر فرموند: «فَرَضَ اللّهُ مُجانَبَةَ أكلِ أموالِ الیَتامى إجارَةً مِن الظُّلمِ؛(2) خداوند پرهیز از خوردن مال یتیم را به دلیل جلوگیرى از ظلم و حق كشى واجب فرمود.»

دلیل این امر نیز همانطور که حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند، بازداشتن افراد از ظلم نمودن به ایتام و از بین بردن حق آنان شمرده شده است، چرا که نیاز شدید آن ها و نداشتن کسی که بتواند از حق آن ها دفاع کند سبب می شود که حرمت خوردن مال یتیم از شدت نهی فوق العاده ای برخوردار گردد.


پی نوشت:

1. سوره نساء، آیه 10.

2. بحار الأنوار، ج 79، ص 268، ح 7.

]]>
برترین مصلحت 2018-02-16T06:44:13+01:00 2018-02-16T06:44:13+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/637 محمد سیه پوش فرارسیدن ایام فاطمیه تسلیت باد.مسئله خلوص نیت در تمامی کارها از چنان ارزش و جایگاهی برخوردار است که از آن به «روح عمل» تعبیر شده است. حضرت فاطمه (علیها السلام) در بیانی نورانی فرمودند: «مَن أصعَدَ إلَى اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهبَطَ اللّهُ عز و جل إلَیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ؛(1) هر كس عبادت خالصانه اش را به درگاه خداوند فرستد، خداى عز و جل برترین مصلحت او را برایش فرو مى فرستد.» اگر کسی کار خوبی را با نیت خالص و فقط برای رضای خدا به جا آورد و آن را با چیز دیگری آلوده نکند،

فرارسیدن ایام فاطمیه تسلیت باد.

مسئله خلوص نیت در تمامی کارها از چنان ارزش و جایگاهی برخوردار است که از آن به «روح عمل» تعبیر شده است. حضرت فاطمه (علیها السلام) در بیانی نورانی فرمودند: «مَن أصعَدَ إلَى اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهبَطَ اللّهُ عز و جل إلَیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ؛(1) هر كس عبادت خالصانه اش را به درگاه خداوند فرستد، خداى عز و جل برترین مصلحت او را برایش فرو مى فرستد.»

اگر کسی کار خوبی را با نیت خالص و فقط برای رضای خدا به جا آورد و آن را با چیز دیگری آلوده نکند، در برابر این کار خداوند متعال هم بهترین مصلحت او را برایش نازل می ‌كند.

لذا اخلاص به این معناست که رفتار و گفتار و کردار انسان تنها برای خدا خالص باشد، به گونه ای که هیچ انگیزه دنیوی و اُخروی با آن آمیخته نشود. و این كار بنا به فرمایش حضرت فاطمه (علیها السلام) شدنی است، کافی است یک بار امتحان کنیم.


پی نوشت:

1. عدة الداعی، ص 218؛ تنبیه الخواطر، ج 2، ص 108؛ التفسیر المنسوب إلى الإمام العسكری علیه السلام، ص 327، ح 177؛ بحار الأنوار، ج 70، ص 249، ح 25 و ج 71، ص 184، ح 44 .

]]>
تاج خوبی ها 2018-02-15T06:04:38+01:00 2018-02-15T06:04:38+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/636 محمد سیه پوش شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به دلایل مختلفی مورد ظلم واقع شده یا از دست کسی ناراحت شده باشید. معمولاً اولین واکنش ها در این هنگام خشم و غضب بوده و انسان به فکر انتقام و مقابله به مثل می افتد.اگر انسان کمی بیشتر بیاندیشد در می یابد که اگر او هم مانند طرف مقابل برخورد کند، پس چه فرقی با او دارد؟ لذا اینجاست که پای عفو و بخشش به میان می آید و بهترین کاری که باید انجام گیرد، این است که از خطای دیگران گذشت کند تا به آن اجر بزرگی که انتظار او را می کشد، دست پیدا کند.  

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به دلایل مختلفی مورد ظلم واقع شده یا از دست کسی ناراحت شده باشید. معمولاً اولین واکنش ها در این هنگام خشم و غضب بوده و انسان به فکر انتقام و مقابله به مثل می افتد.

اگر انسان کمی بیشتر بیاندیشد در می یابد که اگر او هم مانند طرف مقابل برخورد کند، پس چه فرقی با او دارد؟ لذا اینجاست که پای عفو و بخشش به میان می آید و بهترین کاری که باید انجام گیرد، این است که از خطای دیگران گذشت کند تا به آن اجر بزرگی که انتظار او را می کشد، دست پیدا کند.  

قرآن کریم در این باره می فرماید: وَجَزَاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ؛(1) کیفر بدی، همانند آن بدی است؛ پس هر که عفو و اصلاح کند، پاداش او بر عهده خداست.»

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «إِذَا كَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نَادَى مُنَادٍ مَنْ كَانَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ فَلْیَدْخُلِ الْجَنَّةَ. فَیُقَالُ مَنْ ذَا الَّذِی أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ فَیُقَالُ الْعَافُونَ عَنِ النَّاس؛(2) هنگامى كه بندگان در پیشگاه خدا مى ‏ایستند، آواز دهنده ‏اى ندا دهد: آن كس كه مزدش با خداست برخیزد و به بهشت رود. گفته مى ‏شود: چه كسى مزدش با خداست؟ مى ‏گوید: گذشت كنندگان از مردم.»

امیرالمؤمنین على (علیه السلام) نیز مى فرماید» :اَلْعَفْوُ تاجُ الْمَکارِمِ (3)؛عفو و گذشت تاج فضایل اخلاقى است.» لذا انسان نباید به راحتی چنین جایگاهی را رها کند و طعم شیرین عفو و گذشت را به تلخی انتقام و مقابله به مثل مبدل سازد.


پی نوشت:

1. سوره شوری، آیه 40.

2. بحارالانوار (ط-بیروت)، ج 64، ص 266.

3. شرح غررالحکم، جلد 1، صفحه 140، ح 520.

]]>
نقش ایمان در دوراهی ها 2018-02-14T18:44:39+01:00 2018-02-14T18:44:39+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/635 محمد سیه پوش انسان همواره نیازمند به تکیه گاهی محکم، استوار، خلل ناپذیر و فنانشدنی است که تنها جامع همه این صفات، خدواند متعال است. اگر انسان معرفت الهی را در درون خود باور کند، ثمرات فراوانی از درون آن پدید می آید. یکی از این ثمرات قدرت تشخیص حق از باطل است، انسان مومن در پرتو نیروی تشخیص الهی، از گزند تباهی و پلیدی و فساد ایمن می شود. قرآن کریم در این باره می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجعَل لَكُم فُرقانًا؛(1) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر از (مخالفت فرما

انسان همواره نیازمند به تکیه گاهی محکم، استوار، خلل ناپذیر و فنانشدنی است که تنها جامع همه این صفات، خدواند متعال است. اگر انسان معرفت الهی را در درون خود باور کند، ثمرات فراوانی از درون آن پدید می آید.

یکی از این ثمرات قدرت تشخیص حق از باطل است، انسان مومن در پرتو نیروی تشخیص الهی، از گزند تباهی و پلیدی و فساد ایمن می شود.

قرآن کریم در این باره می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجعَل لَكُم فُرقانًا؛(1) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمی‌دهد.»

قدرت تشخیص حقّ از باطل، حكمت و بینشى خدادادى است كه به مومن متقی داده مى‏ شود و به علم و سواد و معلومات وابسته نیست. لذا وقتی انسان چنین قدرتی پیدا کرد، با شجاعت بیشتری حرکت می‌کند و خداوند او را از تنگناهایی که خروج از آن بسیار دشوار است بیرون می آورد و چنین موهبتی تنها در سایه ایمان و تقوا به دست می آید.


پی نوشت:
1.
سوره مبارکه انفال، آیه 29. ]]>
اهمیت حضور قلب در نماز 2018-02-13T11:07:35+01:00 2018-02-13T11:07:35+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/633 محمد سیه پوش قرآن کریم به مناسبت های مختلف به انسان دستور داده تا نماز را به پا دارند و در برخی موارد به کاربردهای نماز اشاره کرده است، مانند این آیه که می فرماید: «أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ؛(1) به درستی نماز (انسان را) از زشتی ها و گناه باز می‌دارد.» شاید برای برخی این سوال پیش آید که اگر نماز باعث می شود که انسان را از انجام کار زشت و ناپسند باز بدارد، پس با این وجود چرا بعضی نمازگزاران هنوز مرتکب کارهای خلاف می شوند؟ در پاسخ باید گفت نم

قرآن کریم به مناسبت های مختلف به انسان دستور داده تا نماز را به پا دارند و در برخی موارد به کاربردهای نماز اشاره کرده است، مانند این آیه که می فرماید: «أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ؛(1) به درستی نماز (انسان را) از زشتی ها و گناه باز می‌دارد.»

شاید برای برخی این سوال پیش آید که اگر نماز باعث می شود که انسان را از انجام کار زشت و ناپسند باز بدارد، پس با این وجود چرا بعضی نمازگزاران هنوز مرتکب کارهای خلاف می شوند؟

در پاسخ باید گفت نمازی سبب دوری انسان از فحشاء و منکر می شود که همه شرایط به صورت کامل در یک نماز جمع شوند و آن وقت است که این نماز بازدارنده از فحشاء و منکر است، در غیر این صورت حرکات و سکنات و صرف اذکار که چنین خاصیتی را ندارند.

یکی از شرایط اصلی نماز، حضور قلب در نماز است، به این معنا که انسان هنگام نماز تمام کارها را کنار بگذارد و دلش را از تمام تعلقات و افکاری که در آن است خالی کند.

نکته دیگر اینکه میزان قبولی نماز بستگی به میزان حضور قلب در نماز دارد. امام صادق (علیه السلام) در همین زمینه فرمودند: «اِشغَل قَلبَكَ بِصَلاتِكَ فَإِنَّهُ لا یُقبَلُ مِن صَلاتِكَ إلّا ما أقبَلتَ عَلَیهِ مِنها بِقَلبِكَ حَتّى‏ إنَّهُ رُبَّما قُبِلَ مِن صَلاةِ العَبدِ رُبُعُها أو ثُلُثُها أو نِصفُها؛(2) دلت را به نمازت مشغول بدار كه از نمازت، جز آنچه با دلت به آن توجه داشته اى، پذیرفته نمى‏ شود. حتّى گاه از نماز نمازگزار، یک چهارم و یک سوم و یک دوم آن پذیرفته مى ‏شود.»

بنابراین برای رسیدن به آستان الهی و درک کامل نماز و بهره مندی از آثار بی نظیر آن بایستی نمازگزار همواره از اخلاص و حضور قلب در نماز برخوردار باشد.


پی نوشت:

1. سوره عنکبوت، آیه 45.

2. من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 303، ح 916؛ المحاسن، ج 2، ص 33، ح 1105؛ بحار الأنوار، ج 84، ص 224، ح 11.

]]>
بهترین یاور 2018-02-12T15:39:38+01:00 2018-02-12T15:39:38+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/632 محمد سیه پوش در تعالیم آسمانی اسلام، همواره به ایمان به خدا و نفع رساندن به مردم تاکید شده و افرادی که این دو ویژگی را دارا باشند، از موقعیت ممتازی برخوردار خواهند بود. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «خَصلَتانِ لیسَ فَوقَهُما مِنَ البِرِّ شَیءٌ الإیمانُ بِاللّه و النَّفعُ لِعبادِ اللّه؛(1) دو خصلت است که هیچ كار خوبى بالاتر از آن دو نیست، ایمان به خدا و نفع رساندن به بندگان او.» ایـمـان به خدا همواره سبب آرامش انسان بوده و زمینه پرورش فضائل اخلاقی و انسانی را در او به وجود می

در تعالیم آسمانی اسلام، همواره به ایمان به خدا و نفع رساندن به مردم تاکید شده و افرادی که این دو ویژگی را دارا باشند، از موقعیت ممتازی برخوردار خواهند بود. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «خَصلَتانِ لیسَ فَوقَهُما مِنَ البِرِّ شَیءٌ الإیمانُ بِاللّه و النَّفعُ لِعبادِ اللّه؛(1) دو خصلت است که هیچ كار خوبى بالاتر از آن دو نیست، ایمان به خدا و نفع رساندن به بندگان او.»

ایـمـان به خدا همواره سبب آرامش انسان بوده و زمینه پرورش فضائل اخلاقی و انسانی را در او به وجود می آورد تا به این وسیله به خدا نزدیک شود. همچنین نفع رساندن به بندگان خدا و همواره در خدمت مردم بودن نیز انسان را به نیکی رسانده و خشنودی پروردگار را در پی خواهد داشت.

پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله)در حدیثی دیگر فرمودند: «لا یَزالُ اللّهُ تَعالى فی عَونِ العَبدِ ما كانَ العَبدُ فی عَونِ أخیهِ، وَاللّهُ یُحِبُّ إغاثَةَ اللَّهفانِ؛(2) تا زمانى كه بنده، یاور برادرش باشد، خداى متعال نیز همواره، یاور اوست و خداوند دستگیرى از غم زدگان را دوست مى دارد.»

بنابراین کسانی که مسئولیتی دارند از فرصت خدمت گزاری به مردم نهایت استفاده را ببرند تا در آینده با حسرت و اندوه مواجه نشوند.


پی نوشت:

1. تحف العقول، ص 35؛ بحار الأنوار، ج 77، ص 137، ح 2.

2. حلیة الأولیاء، ج 3، ص 42.

]]>
وحشتناک ترین تنهایی 2018-02-11T15:55:28+01:00 2018-02-11T15:55:28+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/631 محمد سیه پوش یکی از نشانه های اختلال شخصیت در علم روانشناسی و رذائل خلاقی در علم اخلاف، صفت زشت و ناپسند تکبر و خودپسندی است که در قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام) به شدت مورد نهی واقع شده است. حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ»(1) هیچ تنهایى، وحشتناک تر از عُجب و خودبینى نیست. از یک سو مردم از افراد خودبین و خودخواه متنفرند و از آن ها فاصله مى گیرند و از سوى دیگر افراد خودبین مردم را در حد لیاقت دوستى خود نمى بینند و برترى خیالى و وهمى، آن ها

یکی از نشانه های اختلال شخصیت در علم روانشناسی و رذائل خلاقی در علم اخلاف، صفت زشت و ناپسند تکبر و خودپسندی است که در قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام) به شدت مورد نهی واقع شده است.

حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ»(1) هیچ تنهایى، وحشتناک تر از عُجب و خودبینى نیست.

از یک سو مردم از افراد خودبین و خودخواه متنفرند و از آن ها فاصله مى گیرند و از سوى دیگر افراد خودبین مردم را در حد لیاقت دوستى خود نمى بینند و برترى خیالى و وهمى، آن ها را از مردم جدا مى سازد و به این ترتیب گرفتار تنهایى وحشتناكى مى شوند.

امیرالمومنین (علیه السلام) در حدیثی دیگر خودپسندى را نشانه كم‏ خردى و جهل افراد معرفی کرده و می فرمایند: «إعجابُ المَرءِ بِنَفسِهِ بُرهانُ نَقصِهِ وعُنوانُ ضَعفِ عَقلِهِ» خودپسندى آدمى، دلیل كاستى او و نشانه كم‏خردى اوست.

ایشان در فرمایشی دیگر آدمی را به خودشناسی توجه داده و فرمودند: «ما لابنِ آدمَ و الفَخرِ؟! أوَّلُهُ نُطفَةٌ و آخِرُهُ جِیفَةٌ و لا یَرزُقُ نفسَهُ و لا یَدفَعُ حَتفَهُ» انسان را چه به فخر فروشى! آغازش نطفه اى است و فرجامش مردارى. نه مى تواند خود را روزى دهد و نه مى تواند جلو مرگ خویش را بگیرد.

اگر آدمی به درستی خود را می شناخت و می دانست که از چه به وجود آمده و در آخر به چه چیزی تبدیل خواهد شد، هرگز به خود اجازه نمی داد دچار عُجب و غرور و خودپسندی شود و همه این ها ناشی از توجه نداشتن به خود و خداوند قادر متعال است.


پی نوشت:

1. نهج‌البلاغه، حکمت 113.

2. غرر الحكم، ح 2007.

3. نهج البلاغة، حكمت 454.

]]>
آرزوی دیرینه 2018-02-10T16:36:45+01:00 2018-02-10T16:36:45+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/630 محمد سیه پوش روز 22 بهمن در تاریخ عمر همه دین باوران بهترین روز است، زیرا بعد از 1400 سال، حکومت اسلامی که آرزوی دیرینه انبیای عظام و ائمه اطهار (علیهم السلام) بود تحقق پیدا کرد. از این رو شایسته است که همه مردم فهیم و بصیر و همیشه در صحنه ایران اسلامی، یک بار دیگر با حضور یکپارچه و دشمن شکن خویش به جهان و جهانیان ثابت کند که در راه دفاع از نظام و انقلاب و ارزش ها، همه سختی ها و مشکلات را تحمل نموده و همیشه پشتیبان این نظام مقدس که مبتنی بر مردم سالاری دینی است، خواهند بود. هم وطن عزیز، حضور

روز 22 بهمن در تاریخ عمر همه دین باوران بهترین روز است، زیرا بعد از 1400 سال، حکومت اسلامی که آرزوی دیرینه انبیای عظام و ائمه اطهار (علیهم السلام) بود تحقق پیدا کرد.

از این رو شایسته است که همه مردم فهیم و بصیر و همیشه در صحنه ایران اسلامی، یک بار دیگر با حضور یکپارچه و دشمن شکن خویش به جهان و جهانیان ثابت کند که در راه دفاع از نظام و انقلاب و ارزش ها، همه سختی ها و مشکلات را تحمل نموده و همیشه پشتیبان این نظام مقدس که مبتنی بر مردم سالاری دینی است، خواهند بود.

هم وطن عزیز، حضور به موقع و پرشور تو در راهپیمایی 22 بهمن، قطعاً در تحقق حکومت توحیدی و عدل گستر مهدوی (عج الله تعالی فرجه الشریف) تاثیرگذار خواهد بود.

]]>
تاثیر استغفار در نامه اعمال 2018-02-09T05:39:43+01:00 2018-02-09T05:39:43+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/628 محمد سیه پوش برای خلاصی از بار گناه راه های زیادی وجود دارد که ساده ترین آن، استغفار و طلب آمرزش از پروردگار عالم است.قرآن کریم می فرماید: «وَ مَن یعْمَلْ سُوءً أَوْ یظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یسْتَغْفِرِ اللَّهَ یجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِیماً»(1) هر که بدی کند یا به خود ستم کند آن گاه از خدا آمرزش بخواهد خدا را آمرزنده و بخشاینده می‌یابد.خداوند متعال از روی لطف و رحمت خویش به کسانی که در حق خودشان ظلم نموده و مرتکب گناه شده اند می فرماید: «اَفَلا یتوبونَ اِلَی اللّهِ ویستَغفِرونَهُ»(2) یا به سوی برای خلاصی از بار گناه راه های زیادی وجود دارد که ساده ترین آن، استغفار و طلب آمرزش از پروردگار عالم است.

قرآن کریم می فرماید: «وَ مَن یعْمَلْ سُوءً أَوْ یظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یسْتَغْفِرِ اللَّهَ یجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِیماً»(1) هر که بدی کند یا به خود ستم کند آن گاه از خدا آمرزش بخواهد خدا را آمرزنده و بخشاینده می‌یابد.

خداوند متعال از روی لطف و رحمت خویش به کسانی که در حق خودشان ظلم نموده و مرتکب گناه شده اند می فرماید: «اَفَلا یتوبونَ اِلَی اللّهِ ویستَغفِرونَهُ»(2) یا به سوی خدا بازنمی‌گردند، و از او طلب آمرزش نمی‌کنند؟ (در حالی که) خداوند آمرزنده مهربان است.

همچنین پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) همانند دیگر پیامبران به استغفار سفارش کرده و عموم مردم را به این کار توصیه می کنند، ایشان درباره اهمیت استغفار و آثار سازنده آن فرمودند: «مَن أحَبَّ أن تَسُرَّهُ صَحیفَتُهُ، فَلیُكثِر فیها مِنَ الاِستِغفارِ»(3) هركس دوست دارد كه نامه اعمالش او را خوش حال گرداند، پس بر آمرزش خواهى در آن بیفزاید.

البته در آیات قرآن کریم و روایات معصومین (علیهم السلام)، آثار سازنده و ارزشمند دیگری برای استفار از قبیل صلاح جامعه، نزول برکات الهی، و مصونیت از عذاب دنیوی و اخروی بیان شده است که می توانید برای مطالعه بیشتر به منابع زیر رجوع کنید.

*«۵ گفتار رهبر انقلاب در باب توبه و استغفار»؛ انتشارات صهبا.

مقالات»؛ محمد شجاعی.

*«نفس مطمئنه: تازه‌هایی از عارف کامل، حضرت آیه‌الله بهجت (ره)»؛ مهدی عباسی.


پی نوشت:

1. سوره نساء، آیه 110.

2.سوره مائده، آیه 74.

3. المعجم الأوسط: ج 1 ص 256 ح 839، الدعاء للطبرانی: ص 506 ح 1787، شعب الإیمان: ج 1 ص 441 ح 648 كلّها عن الزبیر بن العوّام، كنز العمّال: ج 1 ص 475 ح 2065.

]]>
پیروزی حضرت زهرا (سلام الله علیها) 2018-02-08T06:23:52+01:00 2018-02-08T06:23:52+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/626 محمد سیه پوش یکی از مظلومیت های حضرت زهرا (سلام الله علیها) و البته شیوه های مبارزاتی ایشان، دفن شبانه آن حضرت است. حضرت زهرا (سلام الله علیها) با وصیتی که به حضرت علی (علیه السلام) مبنی بر دفن شبانه داشتند، خواستند به دیگران این پیام را منتقل کنند که بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) چه ظلم هایی بر ایشان وارد شد و حقی که خداوند برای او واجب کرده بود را غصب نمودند و این مظلومیت تا کنون ادامه دارد.حضرت آیت الله بهجت (علیه الرحمة) درباره دفن شبانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: «فاطمه ز یکی از مظلومیت های حضرت زهرا (سلام الله علیها) و البته شیوه های مبارزاتی ایشان، دفن شبانه آن حضرت است.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) با وصیتی که به حضرت علی (علیه السلام) مبنی بر دفن شبانه داشتند، خواستند به دیگران این پیام را منتقل کنند که بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) چه ظلم هایی بر ایشان وارد شد و حقی که خداوند برای او واجب کرده بود را غصب نمودند و این مظلومیت تا کنون ادامه دارد.
حضرت آیت الله بهجت (علیه الرحمة) درباره دفن شبانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: «فاطمه زهرا (سلام الله علیها) با همان وصیتی که کرد که شبانه دفن شود، پیروز شد و پیروز است».

در محضر بهجت، ج 1، ص 39.
]]>
تلنگر 2018-02-07T15:05:24+01:00 2018-02-07T15:05:24+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/625 محمد سیه پوش هرگاه خواستی گناه کنی، یک تلنگر به خودت بزن و آرام این آیه را زمزمه کن:«قُلْ أَذَٰلِكَ خَیْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ كَانَتْ لَهُمْ جَزَاءً وَمَصِیراً»آیا این (سرنوشت دردناک) بهتر است، یا بهشت جاویدانی که به پرهیزگاران وعده داده شده است؟ (بهشتی که) هم پاداش (اعمال دنیوی) آنان است و هم جایگاه و قرارگاه ایشان.اگر این کار را کردی، قطعاً خدا هم دستت را می گیرد و تو را به بهترین مسیر هدایت می کند. پس هیچ گاه از رحمت حق نا امید نشو.فرقان، 51.
هرگاه خواستی گناه کنی، یک تلنگر به خودت بزن و آرام این آیه را زمزمه کن:
«قُلْ أَذَٰلِكَ خَیْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ كَانَتْ لَهُمْ جَزَاءً وَمَصِیراً»
آیا این (سرنوشت دردناک) بهتر است، یا بهشت جاویدانی که به پرهیزگاران وعده داده شده است؟ (بهشتی که) هم پاداش (اعمال دنیوی) آنان است و هم جایگاه و قرارگاه ایشان.
اگر این کار را کردی، قطعاً خدا هم دستت را می گیرد و تو را به بهترین مسیر هدایت می کند. پس هیچ گاه از رحمت حق نا امید نشو.


فرقان، 51.
]]>
دغدغه حضرت زهرا (سلام الله علیها) 2018-02-03T19:29:42+01:00 2018-02-03T19:29:42+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/624 محمد سیه پوش دغدغه اصلی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بعد از رحلت پیامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله)، مسئله دفاع از امامت و استمرار نبوت است. ایشان وقتی در جمع همه اصحاب رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در مسجد النبی سخنرانی می کرد، به این آیه اشاره فرمودند: «أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدَى فَمَا لَكُمْ كَیْفَ تَحْكُمُونَ»(1) آیا كسى كه به سوى حق رهبرى مى ‏كند سزاوارتر است مورد پیروى قرار گیرد یا كسى كه راه نمى ‏نماید مگر آنكه

دغدغه اصلی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بعد از رحلت پیامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله)، مسئله دفاع از امامت و استمرار نبوت است.

ایشان وقتی در جمع همه اصحاب رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در مسجد النبی سخنرانی می کرد، به این آیه اشاره فرمودند: «أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدَى فَمَا لَكُمْ كَیْفَ تَحْكُمُونَ»(1) آیا كسى كه به سوى حق رهبرى مى ‏كند سزاوارتر است مورد پیروى قرار گیرد یا كسى كه راه نمى ‏نماید مگر آنكه [خود] هدایت ‏شود شما را چه شده چگونه داورى مى ‏كنید.
همه می دانستند که بعد از رحلت پیامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله)، رهبری امت اسلامی به امر پروردگار به امیر المومنین علی (علیه السلام) رسیده بود اما بعضی از روی کینه و عداوت و با اغراض سیاسی از این دستور الهی سرپیچی نمودند و چنین امری باعث شد تا حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) یکه و تنها به دفاع از ولایت و امامت برخیزد و سرانجام در این راه به شهادت برسد.


1. سوره یونس، آیه 35.

 

]]>
شفیعه روز جزا 2018-02-02T11:45:50+01:00 2018-02-02T11:45:50+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/622 محمد سیه پوش حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دارای مقامات عالیه ای هستند که یکی از آن ها مقام شفاعت است. پیامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله) در این باره فرمودند: «اِنَّ فاطمةَ لتشفع یومَ القیامةِ فیمن اَحَبَّها و تَولّاها و احبَّ ذُرِّیتها و تولّاهم و یَشْفَعُها الله فیهم و یدْخلُهم الجنةَ بِشفاعَتها» همانا فاطمه در روز قیامت برای كسی كه محب و دوست دار او و فرزندانش باشد، شفاعت می‌كند و خداوند شفاعت او را در مورد این افراد می‌پذیرد و آن ها را با شفاعت او وارد بهشت می‌كند. البته کسانی که به

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دارای مقامات عالیه ای هستند که یکی از آن ها مقام شفاعت است.

پیامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله) در این باره فرمودند: «اِنَّ فاطمةَ لتشفع یومَ القیامةِ فیمن اَحَبَّها و تَولّاها و احبَّ ذُرِّیتها و تولّاهم و یَشْفَعُها الله فیهم و یدْخلُهم الجنةَ بِشفاعَتها» همانا فاطمه در روز قیامت برای كسی كه محب و دوست دار او و فرزندانش باشد، شفاعت می‌كند و خداوند شفاعت او را در مورد این افراد می‌پذیرد و آن ها را با شفاعت او وارد بهشت می‌كند.

البته کسانی که به شفاعت امید دارند، باید در اعمال گذشته خویش تجدید نظر کرده، نسبت به آینده تصمیمات بهتری بگیرند؛ زیرا شفاعت بدون زمینه مناسب انجام نمی‌گیرد و شخص باید تلاش کند تا این زمینه ها را در خود به وجود آورد.


القطره من بحار مناقب النبی و العترة، ج 2، ص 189.

]]>
علائق حضرت زهرا (سلام الله علیها) 2018-02-01T20:17:19+01:00 2018-02-01T20:17:19+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/621 محمد سیه پوش در این دنیا خیلی از چیزها می توانند مورد علاق انسان قرار گیرند، اما سه چیز از همه بیشتر محبوب و مورد علاقه حضرت زهرا (سلام الله علیها) بود. حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمودند :«حبِّبَ إلَىَّ من دُنیاكُم ثَلاثٌ: تِلاوَةُ كِتابِ اللّه و النَّظَرُ فی وَجهِ رَسولِ اللّهِ و الإنفاقُ فی سَبیلِ اللّهِ.» از دنیاى شما سه چیز مورد علاقه و محبوب من است :تلاوت قرآن، نگاه به چهره پیامبر خدا و انفاق در راه خدا. نهج الحیاة،حدیث 164.

در این دنیا خیلی از چیزها می توانند مورد علاق انسان قرار گیرند، اما سه چیز از همه بیشتر محبوب و مورد علاقه حضرت زهرا (سلام الله علیها) بود.

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمودند :«حبِّبَ إلَىَّ من دُنیاكُم ثَلاثٌ: تِلاوَةُ كِتابِ اللّه و النَّظَرُ فی وَجهِ رَسولِ اللّهِ و الإنفاقُ فی سَبیلِ اللّهِ.» از دنیاى شما سه چیز مورد علاقه و محبوب من است :تلاوت قرآن، نگاه به چهره پیامبر خدا و انفاق در راه خدا.


نهج الحیاة،حدیث 164.

]]>
دستاوردهای حجاب 2018-01-31T06:44:11+01:00 2018-01-31T06:44:11+01:00 tag:http://payamedini.mihanblog.com/post/620 محمد سیه پوش اگر تاریخ را بررسی کنیم، در می یابیم که همواره مسئله حجاب و حفظ آن یکی از بارزترین ویژگی های اخلاقی حضرت زهرا (سلام الله علیها) بوده است.برخورد ایشان با مرد نابینایی که مهمان امیرالمومنین علی (علیه السلام) بود نمونه اعلای عفت و حیا و حفظ حجاب در سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها) است. ایشان با دیدن مرد نابینا به پشت پرده رفت و حجاب خود را کامل کرد.وقتی پیامبر (صلی الله علیه وآله) علی این کار را پرسید، حضرت فاطمه (علیها السلام) پاسخ داد: «إِنْ لَمْ یکُنْ یرَانِی فَإِنِّی أَرَاهُ وَ اگر تاریخ را بررسی کنیم، در می یابیم که همواره مسئله حجاب و حفظ آن یکی از بارزترین ویژگی های اخلاقی حضرت زهرا (سلام الله علیها) بوده است.
برخورد ایشان با مرد نابینایی که مهمان امیرالمومنین علی (علیه السلام) بود نمونه اعلای عفت و حیا و حفظ حجاب در سیره حضرت 
زهرا (سلام الله علیها) است. ایشان با دیدن مرد نابینا به پشت پرده رفت و حجاب خود را کامل کرد.
وقتی پیامبر (صلی الله علیه وآله) علی این کار را پرسید، حضرت فاطمه (علیها السلام) پاسخ داد: «إِنْ لَمْ یکُنْ یرَانِی فَإِنِّی أَرَاهُ وَ هُوَ یشُمُّ الرِّیحَ» اگر او مرا نمی‌بیند، من او را می‌بینم و او بو را حس می‌کند.» رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در این هنگام فرمودند: «أَشْهَدُ أَنَّکِ بَضْعَةٌ مِنِّی؛ (1)  گواهی می‌دهم که تو پاره تن من هستی.»
امام على (علیه السلام) درباره پوشش زن و حفظ حجاب از جانب او فرمودند: «صِیانَةُ المرأةِ أنعَمُ لِحالِها و أدوَمُ لجَمالِها»(2) محفوظ بودن و پاکدامنی برای سلامتی زن مفیدتر است و زیبایى او را با دوام تر مى كند.
بنابراین حجاب و عفاف در سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها) دارای نکات و دستاوردهای بسیار مهمی است که عملی نمودن آن در جامعه می تواند در حفظ ایمان، آرامش درونی، سلامت جسمانی، استحکام بنیان خانواده‌ها، عزت و سربلندی جامعه و جلوگیری از بزهکاری ها و مفاسد متعدد اخلاقی کمک شایانی نماید.

1. دعائم الاسلام،  ج 2، ص 214.

2. غرر الحكم، 5820.

]]>